Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1335 ggr
Ylva-Li
0

Viktminskningsfällor

Satt och grunnade på detta problem när vi varit i affären nyss. Speciellt nu efter jul och nyår är affärerna bombaderade med extrapriser, rea rea osv..
Och hur svårt är det inte att låta bli. Det ÄR ju så billigt..

Vilka fler fällor tycker DU är viktiga att tänka på?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Åsa S
0

Allt som det står Light på tycker jag man br undvika, ofta har man bara tagit bort lite fett och sedan proppat fullt med socker så kalorimässigt är det ibland mera än om man hade valt icke light produkt. +Ofta kanske man äter mera av lightprodukten man tänker att det är ju inte så mycket kalorier så jag kan äta mera av den (+jag tycker ofta att man inte blir lika mätt av lightprodukterna = man äter mera av dem)

+lightprodukter innehåller ämnen som ev. inte är bra för hälsan i längden ex. sötningsmedel,  karragenan och liknande.

balius
0

#1: Kalorimässigt, som du skriver, är det absolut inte mer i en lightprodukt än i en vanlig med socker. Har du någon gång kollat innehållsförteckningen?

Ylva-Li
0

Lightprodukter har den funktionen att kroppen tror att den får sött och börjar förbereda sig, blodsockret åker i taket osv, men inget kommer.. Så man blir lätt mer sugen på sött och hungrig av lightprodukter.
Min dietist tyckte också att man ska vara väldigt försiktig att ge detta till barn då man inte än vet vad det faktiskt gör med vår kropp, och bara det får mig att avstå. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Det finns massvis med godis numer som det står 0 fett på.. Bara det att det aldrig innehållit fett tidigare, bara fullt med socker. Det är väl också ett sätt att få oss stackars människor att tänka "aha, det måste vara bra godis.."

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Åsa S
0

#2 jag skrev inte att det alltid är mer kalorier i lightprodukter än i motsvarande ej lightprodukter men ibland är det det.

Ex. var det demonstration i matbutiken av lightkakor och för att kolla hur mycket mindre kalorier det var per 100g än i vanliga kakor så tog jag den sorten jag trodde var kaloririkare på kakhyllan dvs jordnötskakor med chokladöverdrag och jämförde. Lightkakorna innehöll fler kalorier enligt innehållsdeklarationen per 100g (och sockerinnehållet var mycket högre däremot var det några procent mindre fett det var kanske det som var light).

EmmaJohanna
0

Hejsan!

Har själv varit överviktig hela livet, fram till nu. Jag känner mig mkt gladare, piggare och smidigare.

Det finns inga genvägar… Karaktär och självdisiplin är det som gäller.

Så länge man får i sig mer mat än vad man gör av med, så går man upp i vikt. Tråkigt nog. Så de dagar man inte gör så mkt får man helt enkelt dra ner på maten.

Här kommer några tips som hjälpt mig:

- Uteslut allt socker!! ALLT Socker, även i mat.
- Väg din mat, ät på små tallrikar, med små bestick.
- Ta en portion, gör matlådor som du väger.
- Motionera, ta dig i kragen och ta en promenad!
- Väg dig själv och för in det i ett exceldokument, följ din viktkurva.
- Uteslut gluten och laktos.
- Berätta för din omgivning att du behöver hjälp och vill gå ner i vikt.
- Ha alltid skalade och skivade morötter till hands. Är toppen när
  suget faller på.
- Fuska inte, ljug inte för dig själv, skriv matdagbok.
- Drick vatten.
- Du kan inte unna dig något bara för att det är fest, kalas eller helg.
  Det fungerar inte! Karaktär!
- Försvara inte maten.

Kämpa på! Det är inte lätt i början, inte heller i under tiden, eller när du väl nått din målvikt. Är man matmissbrukare så är man. Det tog lång tid innan jag ville erkänna det för mig själv, men idag så kan jag stå upp och säga det.

Lycka till!

Om du vill bli hjälpt, så kan jag hjälpa dig!

Många kramar från Emma www.LVD.se

Åsa S
0

Kan lägga till en annan sak man kan tänka på. Man äter mera när man äter kall mat, magen blir snabbare mätt ifall maten är varm så det kan vara ba att byta ut den kalla salladen mot varm sallad. Alt. omvandla sallaen til en matig och varm soppa.

Ylva-Li
0

#7 Åhå! Det visste jag inte!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||