Detox / fasta
Hej!
Jag ska i början på februari genomföra en utrensning av gifter i min kropp, genom att genomgå en fastekur (eller detox som det oxå kallas).
Fördelarna är många. Bland annat:
Minskar suget efter "dålig" näring
Startar om matsmältningssystemet
Rensar ut gifter
Blir av med olika sjukdomsbesvär
Och en bonus - går ner i vikt
Min utrensning är alltså en nystart som ger mig en chans att börja stoppa hälsofrämjande födoämnen i kroppen istället för det skräp jag har ätit hittils. Jag hoppas även på att bli av med lite hälsoproblem.
Funderar på att starta en blogg och berätta dag för dag om hur det går. Kan det vara intressant tror ni?
Är det någon som är intresserad av att genomföra kuren samtidigt som mig?
Jag bifogar det jag skrivit om min fasta. Har ni några frågor så svarar jag på dem så gott jag kan.
Om ni läst dokumentet så ser ni att fastan heter "Master Cleanse" och då kanske ni känner igen den. Det är samma fastekur som Beonce genomgick för att gå ner i vikt inför filmen Showgirls.
Jag genomgår inte kuren på grund av att nån kändis använt den som en bantningskur! Jag gör det här för min hälsas skull. Vikten är bara en bonus.
Efter fastan kommer jag göra mitt bästa för att börja ett nytt och hälsosammare liv med träning och bra kosthållning.
Fy, vad det verkade jobbigt! JAG hade inte klarat det.
Lycka till och berätta hur det går och hur Du mår under tiden!
// Shintaida
jag skriver blogg nu under min detox tid läs den gärna på www.iamiamaria.blogg.se/halsa
skulle vara jätte roligt att läsa din
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#3 IaMiaMaria
Har läst Din blogg. Mycket underhållande. Försökte att skriva en kommentar, men vet ej om det funkade.
Hur skapar man en blogg?????
// Shintaida
Jag skriver här när jag skapat en blogg. :-)
Hör av er om ni är intresserade av att fasta med mig. Då kan ni få ett inlogg till min blogg och skriva där tillsammans med mig.
#4 du kan tex gå in på blogg.se
Jag fick en liten spirituell kick av tanken på en omstart!
Jag vill också gärna fasta som en omstart i kosten. Rekommenderas ju att göra det varje år iaf! Tänkte själv köra juice-fasta, backa dricka diverse juicer (tomat, apelsin, blåbär, tranbär osv). Men jag är en sån som måste börja på en gång om jag ska komma igång så jag ska fundera över om jag inte skulle kunna börja på lördag redan :)
Jag hittade en sida med mycket matnyttig info på svenska:
http://www.vitaviva.com/store/health/infoarticles/article.aspx?ln=sv&articleid=227&http://www.vitaviva.com/store/health/infoarticles/article.aspx?ln=sv&articleid=227&
Jag har precis lärt mig något nytt om fasta. Jag trodde att vikten som försvann mest var vatten, fett, muskler och slaggprodukter. Jag har nu läst att det även är förrådet med kolhydrater som töms. Det kallas för glykogendepå och lagrats i musklerna och i lever.
All denna nedbrytning frigör en hel del ämnen och det kan bli belastande för kroppen att göra sig av med detta. huvudvärk och andra besvär är således vanligt under en fasta.
Det är alltså helt normalt att gå upp 1-3 kg efter fastan eftersom man fyller på sitt förråd igen. :-)

Kollade oxå på din blogg, blev lite förvånad dock. I min värld är detox att inte äta laktos, gluten eller sådant som är dåligt för kroppen som alkohol, socker koffein etc. Du äter ju mjölkprod, salt, kaffe och choklad vad jag sett, Men men vad som får dig att må bättre ;)