Livsstil
Jag har tänkt på att folk går på snabba kurer eller dieter för att tappa kilon. Kvällspressen proppar oss fulla med "så går du ner 5 kilo på en vecka osv". Men den största vinsten vi kan göra är att hitta en sund livsstil som verkligen funkar som innehåller bra mat och motion.
Visst du kan äta nutrilette eller 6 ägg om dagen + 7 liter vatten. Visst sjutton går du ner, men du kan ju inte äta så hela livet.
Rör på dig på ngt sätt som samtidigt ger dig glädje, ta hand om ditt hjärta och din själ och sluta fokusera så mycket på dina kilon.
sluta bli en jojo- bantare som emellanåt måste ta till extremdieter, för hur lycklig är du egentligen under den tiden du kämpar på med denna diet? Nej skaffa något som håller långsiktigt och som du mår bra av.
Tänk vad tragiskt att ligga på sin dödsbädd och ångra att man höll på att banta halva sitt liv och fokuserat så mycket på vikten.
Ni e så fina som ni är, var och än för sig och alla tillsammans.
Som jag brukar säga: Man ska inte fylla livet med dagar utan man ska fylla dagarna med liv!
Trevlig helg!
Toppen bra skrivet, det behöver många här inne läsa, de går på sådna tokiga bantningdieter så jag blir mörkrädd.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Absolut!
Dock kan väl dessa snabbdieter för många vara en nystart, en kick att börja om.
Många börjar dessvärre äta som vanligt direkt efter och går upp alla kilon plus några till. Jojobantning kallas det tror jag.
Sen finns det ju de som tar snabbdieterna som en kick. Och efter bantningen lägger om sin kost och fortsätter sin nedgång. Vi får hoppas att fler gjorde så dock. Dessvärre är det ju en "morot" när vi läser i nyheterna alla dessa snabba dieter.. Och det låter ju så enkelt..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
problemet med jojjobantning är ju att om man väger ex 90 kg och bantar och blir av med 5 kg, slutar banta och börjar äta igen går upp 7 kg personen väger då 97 kg, och så börjar den och banta igen, och går ner, slutar banta och går upp.
innom ett halvår så väger den personen 100 kg av att jojjobanta.
Det är därför många är så överviktiga idag.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Det handlar i stort sett om okunskap. De flesta vet inte att man tömmer olika förråd när man chockbantar. (Kolhydrater, vatten, fett osv.)
De tömmer sina förråd - blir glada att de gått ner några kilo och slutar med sin diet - går upp dessa kilo igen.
Inte bra för kroppen att om och om igen chocka sin kropp så. Om man ska genomgå en kur så ska man genomföra den ordentligt och det kräver otrolig självdisiplin!
Ett annat problem är att många inte förstår att en kur inte tar slut! Efteråt måste man lägga om sin kost och sin livsstil för att inte lägga på sig överflödiga kilon igen.
För de flesta "normalsvensson" så är det allra bästa förmodligen att sakta och säkert gå över till en mer aktiv livsstil och en kosthållning som passar varje individ och som personen i fråga verkligen tror på.
#4 Du har så rätt. :)
Blir så ledsen när jag ser reklam i tidningar för hemmabastun, som gör att man snabbt går ner nåt kilo.. Eh ja konstigt? Du svettas ut lite vatten. Men så fort du dricker så kommer du gå upp det kilot igen. Det handlar bara om pengar. Och det gör mig så ARG att folk tjänar pengar på människors desperation och okunskap..!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag håller helt med trådstartaren - bra skrivet! För mig är viktminskning något väldigt långsiktigt, och ganska försiktigt.