Hej hallå! Vad tycker du om LCHF?
Hej hallå!
Tänkte presentera mig. Jag är ny här och detta pågrund av att jag tänkte ta tag i mig och sluta lägga på mig mer kilon :D.
Sedan jag flyttade hemifrån i augusti så har jag haft ett konstant bmi på ca 25.8
Jag vill ned till 24 så det är en väg att gå.
Har en fråga angående den mycket väl omtalade dieten LCHF.
Jag äter gröt varje morgon. Jag är uppväxt med att "gröt är nyttigt" och när man ser närmare in i LCHF så är gröt extremt onyttigt?
Dessa nya rön. stämmer de verkligen? och ska man sluta äta grönsaker och bara leva på fett för att få ut det bästa i livet?
Har testat på det ibland. Det fungerar inte för mig ,inte pågrund utav att jag inte går ned i vikt utan för att jag känner mig så flottig när jag äter sådant. Jag får ont i magen och massa mysiga sura uppstötningar…
Har ni provat på detta?
Hur fungerar det för er?
Vad är egentligen den "bästa" dieten?

Hej
Gå in på http://kolhydrater.ifokus.se / istället. Det är en sajt för oss som äter LCHF. Där kan du få svar på det mesta.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Har varit där en del. Tänkte mer se vad människor som inte är enbart inriktade på detta tycker o dieten. Såna som kanske håller på med andra dieter och trivs med dessa?
För jag har förstått konceptet med LCHF och att det ä hälsosamt.
Men jag letar efter ett alternativ som passar mig lite bättre då jag uppenbarligen inte mår så bra av att äta LCHF. Med magknip och liknande…
Men tack för tipset!
Ska kika in och läsa lite mer!

Eftersom LCHF är väldigt tvärtemot alla "gamla" kostråd, så kommer du nog att få helt olika svar beroende på var du frågar. De flesta här inne tycker nog att gröt är nyttigt, på KiF precis tvärtom. Vad får du magknip av? Vad har du ätit och hur länge?
När jag äter fettrik mat i en större mängd så får jag väldigt ont i magen. Folk i min familj har haft problem med gallsten och jag har blivit tillsagt att hålla mig borta från fettrik mat just pågrund av detta.
Så gallan får bli mitt svar.
Det räcker att jag äter fettrik mat vid ett tillfälle.

Det finns en hel del diskussioner om detta på KiF och de flesta är överens om att fet mat är BRA för gallan. Dock kan det bli problem i böjan då det ska rensas ut. Men jag vill inte uttala mig för mycket om det, jag har ingen erfarenhet alls i det ämnet.
Jag har också provat på LCHF, fungerade inte för mig, tycker precis som du att jag kännde mig flottig och blev knepig i magen.
Nu äter jag varierat, förutom snabba kolhydrater som socker och vit pasta. men jag äter gröt och frukt och grönsaker, och jag mår bra =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag håller med IaMiaMaria! Jag äter vanlig mat med mindre fett och mer grönsaker. Jag väljer bort vit pasta, socker och vitt bröd. Jag väljer bort godis, snacks (förutom salta pinnar och nötter ((ej jordnötter)), kakor, vanlig läsk och glass! Unnar mig bara någon gång!
Jag gick ner 14 kilo på 5 månader och det var jag nöjd med men nu kämpar jag för att gå ner ytterligare 10 och losat 1,5 kilo sen den 1 januari!
#7#8
Vad skönt. Några mer med konstiga magar! 
Jag lyssnar på era råd och slänger ut spagetthin..
Det har blivit magert med mörkt bröd på senaste så det får jg ta tag i.
fast jag är inte rädd för fettet heller bara nog med vad för fett jag äter. ska det vara något att steka i och något att ha på mackan så är det rktigt smör som gäller här hemma, ist för för något konstigt prossesat, som lätta mfl.
Pasta äter jag men då fullkorn eller dinkelpasta, den är jätte god =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag tycker att GI fungerar bättre än LCHF. :)
GI har mer fokus på långsam mat än kolhydrater och stämmer mer överens med mina tankar kring kost.
Jag äter enligt LCHF och mår jättebra av det. Är ganska överviktig, men nu går jag stadigt ner 0,5-1 kg i veckan.
Vissa som äter LCHF kanske slutar med grönsaker, men det gör absolut inte jag. Tvärtom så äter jag grönsaker mestadels till varje måltid. Men bara de som växer ovan jord.
Och inte tycker jag att man behöver äta överdrivet mycket fett heller. Bara såpass att man håller sig behagligt mätt. Inte så man börjar må illa och får andra problem.
En typisk måltid för mig är tex, en rejäl bit lax stekt i smör, ett kokt ägg, en klick god hemlagad sås tex bearnaisesås, och så en massa grönsaker till, blomkål broccoli gurka sallad osv
Potatis, pasta, ris, bröd och annat med socker i undviker jag självklart
Hallon med lite vispgrädde till unnar jag mig på kvällarna. Ingen annan frukt sålänge jag är överviktig, men när jag gått ner mer i vikt ska jag lägga till någon mer frukt varje dag för att se hur kroppen reagerar
Jag kan varmt rekommendera LCHF, det tar effektivt bort sötsuget, om man har problem med det. Det hade jag
Jag tycker att det inte är något som passar för alla, lika som med alla dieter. Jag är allätare och vill absolut inte välja borta en stor andel livsmedel, och det är därmed inte något för mig. Tveklöst är det bra för många men ingen universallösning. Personligen irriterar jag mig ganska mycket på nyfrälsta som prompt vill att alla ska testa just deras lösning - det är inte hjälpsamt, tycker jag.