Ett liv med övervikt
Jag har alltid sett mig själv som fet/tjock/överviktig. Med mina 171 över havet har jag alltid tyckt att min trivsel vikt är 57 kg. Så lite har jag aldrig vägt…
Innan min son föddes vägde jag 62 kg och ansåg mig fet. Under graviditeten gick jag upp till 85 kg och alla tyckte jag passade så bra att vara gravid - och jag mådde apa för att jag var så tjock! Efter hans födelse gick jag ner som minst till 72 och ansåg mig vara kolossen på Rhodos..
Sedan har åren rullat på - bytt jobb- vilket har resulterat i + 10 kg på vågen - alltså 82 kg,för att slutligen starta eget och sluta äta mat, bara leva på kakor och godis - PANG! vågen visar 92 kg! Och då..Gravid igen!
Vägdes in på förlossningen : 99,9kg.. Jösses! Nu ett år senare visar vågen på 99,6kg.. Oh my god!
Nu har man slutat att titta sig i speglen. Undviker alla kameror. Så länge man inte ser sig själv i speglen kan man intala sig att man inte är så tjock.
Och jag som tyckte jag var tjock när jag vägde 62kg…
Hur ska man orka tillbaka - och kommer man någonsin att känna sig smal?
vad jobbigt för dig, att inte trivas med dig själv. Det är ju inte vikten i sig som är problemet för 72 kg (som du vägde förut) på dig som är 171 lång låter ju aldeles perfekt. Börja jobba med din självkännsla och kropps uppfattning så kanske en sund viktnedgång kan komma på det.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Så jag känner igen mig…startade på typ 70, kände mig tjock (är 175), som steg o steg o sen blev jag gravid o det steg lite till o sen efter så blev det lite till…Landade på 103,8 nu vid nyår.
Det är en lång resa tillbaka…man får ta det stegvis, och det får ta tid (även om 10 kg gärna fått flyga iväg…).

#0 måste vara jobbigt för dig. Jag gick också upp 10 kilo när jag bytte jobb. Eller det berodde väl på två saker. Dels för att jag och Jimmy flyttade ihop (klassiska sambo kilona) och sen att jag gick från ett jobb där jag gick i stort sett hela dagarna till att vara arbetslös i tre månader (då höll jag vikten, gick nog till och med ner nåt kilo) och sen till att få ett stilasittande kontorsjobb. Som tur var har jag inte alltid överdrivet mycket att göra utan kan gå fram och tillbaka i korridoren och upp och ner på lackeringen, men det är ju inte varje dag man kan göra det heller. så då for jag upp från 72 till 82 kilo på bara ett par månader och sen har det ökat lite till. Jag precis som du har en målvikt på under 60 kilo och har alltid tyckt att jag varit tjock, ful och fet och att jag inte passat in. Den sista tiden har varit väldigt jobbig framför allt att det närmar sig vårat bröllop. Jag är väldigt ledsen varje kväll, har till och med börjat ha kläder på mig när vi ska sova för att jag känner mig så extremt tjock och äcklig. Fast alla säger att jag ser ut att må bra nu när jag har lagt på mig lite. Som minst de senaste tre åren har jag vägt 65 kilo och det var väl helt okej. Jag är 172 cm lång

#3 Fattar precis..
Det konstiga är att varje kväll mår man illa av allt man har tryckt i sig och tänker IMORGON… DÅ SKA JAG!
Sedan blir det morgon…
Kaffe
sugen på sött… hmmm borde ta en grov macka.. hmmm äh, jag tar en tallrik k-special med mjölk och sötningsmedel - det är ju ok enligt viktväktarna men nono enligt diestisten.. hmmm jag tar det.
Kaffe igen
Ett glas juice
sugen på sött… wow kolla en kexchoklad i skafferiet.. mums..
Kaffe
Och så rullar dagen på till eftermiddagen då godisförrådet måste fyllas på..
Illamående av allt sött på kvällen.
Ny dag - nya chokladkakor..
Suck -
Vad ska man göra för att bryta vanan?

Sluta fylla på godisföråden? Gör i ordning grönsaksstavar som står i kylen, bara att ta då man är sugen och öppnar kylen.

#4 känner igen det där till 100% förutom kaffet som jag bara driker någon enstaka gång. Igår kväll var jag otroligt sötsugen, men bet ihop fast det var tufft. Jimmy sa att jag skulle börja röka för efter en cigg är man verkligen inte sugen på att stoppa något annat i munnen. Och mamma berättade att hon kände en som provade den ena bantningen efter den andra, hon gick ner men upp lika fort igen, sen började hon röka och gick ner i vikt och stannade där. För som många rökare sagt till mig så tar de en ciggarett till kaffet istället för en kaka så skulle det inte smaka att stoppa in en godisbit eller kaka i munnen efter det då all smakar rök. Vet visserligen inte om detta skulle funka på alla.
#5 Det är ett bra tips. Popcorn kan man ju också unna sig om man poppar dem i lite olja och utan salt. Det gör jag, ytterst lite olja (nästan så att dem bränns fast) och inget salt. Popcorn blir ju så torrt att dels så dricker man så man får i sig vätska och sen äter man inte så mycket av dem när det blir torrt. Vi ska köpa en popcornmaskin. Är det någon som vet om man måste ha olja i en sån eller om man kan köra helt naturellt???

#6 i popcornmaskinen jag hade så behövde man i alla fall ingen olja, så popcornen blev såpass torra att inget salt fastnade hur mycket man än försökte :P

Det gick inte ens att ha olja kanske jag ska tillägga.

# 6
Nja detdär med att röka lär ju inte direkt funka på alla.. Börja titta och du ser att det inte finns enbart smala rökare.. (Fast visst vore det himla praktiskt, om det nu inte vore cancerframkallande.)
/tjockis exrökare

mmm… rökte gjorde man innan.. det är kanske därför man är så bullig nu ;-)
hade gärna rökt igen.. men min kära make har satt ultimatum.. familjen eller cigaretterna.. så det blev familjen och en stor påse godis- typ varje dag.
Men min tanke är att försöka sluta - det är därför jag är här och "tjötar" ;-)
/gottis mamman

Om man röker så är det svårare att få bort fettet från magen, läste jag någonstans. Vilken källa va? :P

Ja visst rökning funkar ju definitivt inte för alla och Jimmy har inte gått upp sen har slutade röka men det kan ha med att göra att han även snusar så att han inte får ett begär istället för ciggen.
#9 nej långt ifrån alla rökare är smala, men det är ju just det där att kunna avstå en chokladbit eller kaka till kaffet. Min mamma har börjat röka igen efter ett uppehåll med en dast feströkning just för att hon går hemma och halvt sjukskriven och halvt arbetslös och i hennes situation blev det lätt lite småätande när man går hemma ensam (då pappa är på jobbet) och inte kan göra så mycket annat.
#7 vad bra att man inte behöver olja. Vilken maskin hade du? Vi kommer nog att köpa OBH Nordicas popcornmaskin.