Brainstorm
Hej!
Jag tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av alla våra bra ideér gällande viktminsktning.
Min förhoppning är att du skriver dina trix och tips här för även om de inte funkade på dig så kanske jag har jättestor nytta av dem och tvärtom!
Motivation, vad man kan äta, hur man kan träna.. ja allt som kan vara användbart!
/sanna

* Äta var tredje timme.
*Sätta upp en bild på badrumsspegeln eller kylskåpet när man är SMAL (are iallafall
) så att man har ett bra positivt mål.
*Komma ihåg att dricka mycket vatten.

*Frukt var dag.
*Promenader (i ca 30min var gång)
/ Maria. med-arbetare på Sommar

* Skriva en affirmation som man lär sig utantill och upprepar flera gånger om dagen, tytst eller i huvudet, tex;
Jag är en sund människa
Jag har kontroll över mitt liv.
Jag tycker om att träna och äta sunt.

> Sätta mål som går att uppnå ( tex. gå ner ett halvt kilo i veckan )
> tallriksmodellen
> köpa ett snygtt plagg man vill komma i
> försök hitta en träningsform som man tror man kommer fortsätta utöva.
> tänk positivt! även om man trillar dit en dag och fuskar så glöm det och bara fortsätt sen, inte tänka " åh nu måste jag börja om"
Lycka till!! =)

*Läsa Bitten Jonssons bok "sockerbomben"
*Göra en sallad av så många nyttiga ingredienser man kan komma på Tex:
Solrosfrön, groddar, bönor,fullkornsbulgur, spenat,machiatesallad, ruckolla, mozarellaost, linfrö, körsbärstomat, keso,gurka,isbergsallad,vitkål,kikärtor, matvete,paprika,valnötter kalkon,skinka, oliver..mm. Det tar en stund men blir ganska roligt, man behöver inte ha så mycket av varje sak.
* Ladda ner recepten från "du är vad du äter"
- Dansa! (Både roligt och bra motion)

*Istället för att äta halva skafferiet framför tvn på kvällen kan man göra en skål med keso, kanel och äpple, riktigt gott och bättre en mycket av det jag vanligtvis lyckas få i mig..
*Om man är en tv-ätare (som jag) så kan man föröka göra något annat istället på kvällen, något som inte är kopplat till ätande. Typ, laga alla gamla kläder eller helst något roligare..
Viktminskning för mig = öka fettförbränningen maximalt samtidigt som man drar ner på kcal och allt som man stoppar i sig ska vara av bra kvalite ur viktminskningssynpunkt.
(Dvs. så lite kcal som möjligt för så stor matmängd som möjligt som stannar kvar i magen så länge som möjligt och har bra näringsämnen.)
Samtidigt måste man självklart träna.
Chilli i maten - ger ökad mättnadskänsla och skruvar upp förbränningen
Gå morgonpromenader innan frukost - då är kolhydratnivåerna i kroppen tömda och du tar energi från fettet. Drick en kopp kaffe innan för ytterligare ökad förbränning. (Det är även bra att äta några gram protein och att dricka ett stort glas vatten innan.)
Ät frukost - behöver inte vara mycket men det sätter igång förbränningen.
Ät mer protein - Protein håller dig mätt och ger byggstenar till musklerna. Välj magra proteiner. Kyckling, fisk och rökt skinka är bättre än köttbullar och korv.
Skippa alkoholen. - saktar ner ämnesomsättningen och är väldigt kalori-rikt.
Styrketräna - muskler kräver energi. Ingen mat 2 timmar innan men ett litet proteintillskott preis innan träningen är toppen. Ät en måltid senast en timme efter träningen.
Intervallträna - När du promenerar spring så fort du kan i trettio sekunder ca var femte minut. Detta håller förmodligen din puls i förbrännar-zonen.
Meditera/slappna av - Stress påverkar ämnesomsättningen.
Vatten, vatten, vatten -Det är A och O för att må bättre och förlora vikt.
Ät flera gånger om dagen - helst fem-sex gånger, men mindre portioner. Det håller igång förbränningsapparaten längre.
Välj sojaprodukter - De är fulltankade med protein och kan höja thyroxin-nivåerna, som är viktiga för fettförbränning.
Uteslut snabba kolhydrater - som ris och ljust bröd. De ger dig svajande blodsocker och godissug.
Variera det dagliga kaloriintaget - Det har ansetts vara mer effektivt än att hålla samma energinivå varje dag. Växla mellan 1 500, 2 000, 2 500 och 3 000 kcal per dag.
Ät mer fiber - Dels ger de ökad mättnadskänsla, dels kan de binda fett redan i mag- och tarmkanalen.
Om du får ett ovälkommet sug:
- Borsta tänderna - då smakar allt illa
- Drick vatten - ibland är man bara törstig
- Drick något varmt - te eller buljong är toppen
- Ta kromtillskott - minskar sötsug
- Ring en kompis - eller distrahera dig på något annat sätt
Kesella lätt med lite vaniljessens (inte socker) eller frusna bär är ett litet tips på ett mumsigt mellanmål med proteiner och lite kcal.