Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3159 ggr
Sarah
0

GI på vegetariskt

Vi är några på vegetariskt i fokus som tänkte köra igång med GI. Innan man sätter igång på riktigt kör man en introduktionsfas på två veckor där man tar bort kolhydrater nästan helt och ersätter med protein och fett. Efter det äter man även långsamma kolhydrater.

Jag börjar i morgon och det finns en tråd på vegetariskt som heter "GI med mig?" Tänkte att jag kan uppdatera lite här oxå om det är någon som vill hänga på.

Så här kommer min dag se ut i morgon på ett ungefär.

"Sådär… nu sätter jag igång. Har inte hunnit tänka ordentligt men lite iaf. Minimera kolhydrater och mycket protein och fett ;) Fler och mindre portioner för ett konstant blodsocker.

Plan för i morgon. Måndag 3/11. Dag 1.

Frukost kl 6: Äggöra på två ägg, stekt i rappsolja. Till det en hackad tomat och ingefärs-te med citron i.

Lunch vit 12: En avocado med vinäger och olivolja och algrom. Till det Keso med oliver och grönsaker.

Mellanmål runt 15: En näve paranötter och paprikastavar.

Middag vid 19: Tofu, fänkål, grön paprika, mangold och purjolök stekt i rappsolja. Till det en sallad på olika sorters sallat och grönsaker.

Lite på kvällen: En tallrik hallon och tofu som efterrätt.

Hur låter detta? Kom gärna med era dagar och tipsa och peppa!"

Sarah
0

trots noll respons uppdaterar jag ändå ;) kopierat från vegetariskt.

Idag har gått riktigt bra. Var nära att köpa godis men kom på mig själv. Då var jag inte ens sugen längre ;) Har man bestämt sig så har man.

Det blev idag: Frukost som tänkt, lunch som planerat, mellanmål blev gröna oliver med kärnor, ingen efterrätt. Middag blev som tänkt fast med ekologisk cream fraiche i också. Till det sallad med olivolja och äppelcidervinäger.

Planen för dag 2.

Frukost: Ett löskokt ägg från grannen med äggfri majonäs.. anar en motsägelse… och en avokado med olja och äppelcidervinäger. En kopp ingefärste med citron.

Lunch: Middagsrester från dag 1. Med sallad och den vanliga dressingen.

Mellanmål: Oliver och en näve solrosfrön naturelle. Paprikastavar.

Middag: Stekt tofu och veggobitar med bearnaisås och ungsbakade grönsaker till. Inga rotfrukter, istället blir det paprika, fänkål, zuccini och tomater.

Blir nog ingen efterrätt. Idag är jag så löjligt mätt att jag bara vill gå och lägga mig. Mer fett än vad man är van vid…

Ylva-Li
0

Hejja! Vad duktig du är! :)

Hihi, ägg med äggfri majonäs. Vad lustigt det låter.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
0

Duktig du är! Själv håller jag inte på särskilt med viktminskning just nu. Är så trött och blir så enormt mycket tröttare av att inte äta lika mycket (äter ju rätt lite redan innan) så jag får nog lära mig att leva med min kropp Gråter

Hur som helst är du urduktig!

Stort lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sarah
0

Tack tack.

Tydligen är det ok med en frukt om dagen ;)

Dag två blev nästan som planerat med undantag för en clementin, inget mellanmål, men däremot massa jordnötter till den halva torra cidern jag unnade mig på kvällen. Inte heller några ungsgrönsaker till middagen.

Idag blev det två kokta ägg tll frukost (med majonäs) och en kopp te.

Lunch har inte blivit av men lite frön, nötter och grönsaker till mellanmål. En kopp te.

Middag blev smörstekt mangold med halloumi ochlite sötpotatismos med mycket smör i.

Sarah
0

Morgondagens plan: Dag 4.

Frukost: Två stekta ägg med sallad och dressing. Ingefärs-te med citron till.

Lunch: Grekisk sallad från pressbyrån ;) En extra avokado till det. Extra olivolja och äppelcidervinäger på.

Mellanmål: Ett äpple eftersom jag får ;) Paranötter.

Middag: Keso med grönsaker och oliver. En skiva halloumi och små morötter från trädgårdslandet. Olivolja och vinäger på dem.

Sarah
0

Hur mår jag då? Konstigt måste jag säga. Mår lite konstigt av allt fett och jag känner att kroppen undrar var den ska få sin energi ifrån då den inte får kolhydrater. Jag blir lättare anfådd än för några dagar sedan. Känner hur benen vibrerar lite i trappor. Kallsvettig vid minsta ansträgning. Svårare att sova… Men ändå ganska pigg. Hmm…

Hoppfull
0

Skönt att höra att du mår ganska bra. Det tar ju lite tid för kroppen att ställa om sig. Duktig är du iaf!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Demon-Rat
0

Ja mycket duktig e du ;3

Åsa S
0

Låter mera som LCHF diet, för med GI äter man ju fullkornsprodukter och liknande det är snabba kolhydrater man undviker vid GI inte alla kolhydrater.

Allamej
0

Men vegeterianer kan ju aldrig gå helt kolhydratsfritt. Så det blir ju GI iaf.

Sarah, jag skulle verkligen vilja veta hur det går och om du har fler matidéer att dela med dig av eftersom min syster ska dra ner på kolisarna hon med och även hon är veg. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sarah
0

#10 Den här veckan levde jag på ägg och avokade i princip ;) Det finns många protenkällor som inte innehåller kolhydrater i större mängder. Tofu ex har inga kolhydrater. Över lag äter jag mindre kolhydrater nu. Tagit bort min bulgur till maten med mera. Mest proteinkällan och sallad. Däremot bönor innehåller ju en del kolhydrater och jag har minskat mitt intag av dessa. Det finns en del tips på vegetariskt.ifokus, men inte jättemycket utan kolhydrater. Är väl mest att en del tagit bort kolhydratkällan från portionen utan att ersatt den med annat än mer fet.