Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2223 ggr
zoll
0

min dagsförbrukning

Jag är en 16årig tjej som väger 52kg, 157 cm, enligt BMI skall jag dagligen ligga på cirkus 350kcal. Innebär det att jag måste ligga 500kcal underskott för att gå ner i vikt? Det är sanslöst lite.

Sedan tränar jag rätt mycket. Men säg att jag en dag springer 1 mil och förbränner då ungefär 500 kcal. Då kan jag ligga på 1300kcal. Fortfarande sanslöst lite.

Stämmer verkligen detta?

Gasoline
0

Jag vet faktiskt inte, men att vara så fixerad angående vikt, intag och träning i så låg ålder är inte bra. Se upp.

zoll
0

Jag tränar fotboll på elitnivå. Då spelar sömn, kost och träning in. Visst är det viktigt för mig. Jag vill ha en vältränad kropp för en bättre prestation.

Det kallas planering.

[Norrbysa]
0

Din basalmetabolism BMR = 1368 kcal

Det är alltså den energi som din kropp förbrukar för att hålla organen igång under ett dygn. Men även när du sitter still så förbränner din kropp kalorier som ska adderas till ditt BMR så det totala antalet kcal blir betydligt mer.

På den här sidan kan du fylla i hur en dag brukar se ut. Se till att fylla i alla 24 timmar. Tryck sedan på beräkna så får du ut din totala förbrukning.

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

Jag fyllde i vad jag trodde kunde vara genomsnittligt för dig bara för att testa sidan och då fick jag fram 3630 kcal.

Ylva-Li
0

Låter som du räknat fel zoll. 350kcal låter ju otroligt lite och är väl ungefär en portion mat?

#3 låter mer vettigt. :)

Ett tips är förstås att kontakta en dietist för mer personlig rådgivning, som ser hur du ser, dina mått, och vad just DU behöver.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

zoll
0

Oj, jag menade 1350kcal. Men tack norrbysa för hjälpen :D

[Norrbysa]
0

Ingen orsak. det är faktiskt ganska ofta som folk missförstår det där och tror att BMR-siffran är DET ENDA som man förbrukar under en dag.

Det kan bli lite tokigt då. :)