Lite hjälp tack
Jag är en tjej på 13 år som måste banta. Jag har alltid haft som regel att börja banta när låren skaver mot varann, vilket de gör nu. Nu äter jag lättyghurt med vaniljsmak och musli till frukost, lunch oftast ingenting då skolmaten är oätbar, mellis nudlar m. biffsmak eller återigen yoghurt, ibland blir det även någon bulle, till middag äter jag olika beroende på vad panikångesten har att säga och vad som serveras. Äter knappt grönsaker och motionerar typ aldrig. Jag har svårt att stå emot sötsaker. Kan ni hjälpa mig med en ny diet?
Banta ska du inte göra oftast blir man bara tjockare ifall man håller på och bantar = jojo-effekten. Jojoeffekten =Ofta håller man igen några veckor och går ner några kilo sedan börjar man äta och leva som man gjorde förr, man har dock ställt om ämnesomsättningen pga att man ofta ätit fel och för lite under viktnedgången så när man går tillbaka till gamla vanor går man upp det man gått ner + några kilo till.
Däremot kan du titta över ex. hur mycket du rör på dig och vad du äter. Vill man gå ner i vikt måste man ändra livsstilen och sedan fortsätta hålla den livsstilen, man kan inte gå tillbaka till gamla vanor. Ex. är lättyoghurt ofta full med socker eller sötningsmedel som gör att man blir hungrig och äter mera. Så en naturell ickelight yoghurt kan vara bättre, titta på innehållet i müslin, är det sockrade torkade frukter i den så kan man byta ut müslin mot någon som har mera naturliga torkade frukter som ex. aprikoser och russin.
Jag tycker mitt sockersug blir värre ifall jag äter mycket snabba kolhydrater ex. på snabba kolhydrater är: socker, vetemjöl, ris, nudlar, snabbmakaroner, potatismos och liknande så kanske det kan vara en idé att byta ut detta mot annat med mera långsamma kolhydrater ex. fullkornspasta, quinoa, fullkornsris, en riktigt grov smörgås a la finskt rågbröd istället för bulle. Se till att undvika kalorier man dricker ex. läsk både light och vanlig, åtminstone till vardags, helt behöver man ju inte vara utan man kan ju dricka läsk någon gång ibland men ju mer sällan desto bättre. Även juice, saft, drickyoghurt och liknande innehåller socker= snabba kolhydrater. I din diet finns det en hel del snabba kolhydrater + såna där nudlar innehåller inte bara snabba kolhydrater utan de innehåller ofta glutamat och liknande som man inte mår bra av. +Om du inte gllar grönsaker (har du verkligen smakat på alla??) se till att äta frukt, kanske en fruktsallad till mellis, man behöver vitaminer både för att må fysiskt och psykiskt bra.
+Motion, motion, motion. Motion ger mera energi, ju mer man motionerar desto mer orkar man + man mår bättre psykiskt, det utsöndras ämnen när man motionerar som man mår bra av, det kan ju vara din brist på bra diet och motion om får dig att må psykiskt dåligt (du hänvisar till panikångest som är ett tecken för mig att du behöver må bättre psykiskt också). Man behöver inte gå på gym och liknande det går utmärkt att promenera också. Man bör gå åtminstone 10000steg per dag = runt 6-7km, alla steg man tar under dagen räknas. Vill du forma till låren är det ofta motion som gäller inte någon diet.
+Att äta regelbundet brukar vara A och O ifall man inte vill bli överviktig, om du inte kan äta skolmaten ta med dig egen mat. För att må bra och hålla jämn vikt måste man äta regelbundet.
Kolla in Ann-Katrins Matlådor! Hon tar med sig underbara matlådor som värms i micon på skolan. Nu kan jag inte hitta länken. Men det går att "googla".