Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 13554 ggr
dara
0

sodastream m. vanlig saft?

är det någon som vet om det faktiskt går att använda vanlig saft till en sodastream

och om det finns lightsaft som är tänkt till sodastream?

[Norrbysa]
0

Varför skulle det inte gå? Man kan väll sodastrem:a det mesta i flytande form. :)

Rekomenderar inte Oboy eller vin dock. :-P

Ylva-Li
0

Jajamen! MAn kan sodastreama allt! Allt är dock inte gott.. Juice har jag för mig inte var nån höjdare.
Däremot finns det lättvarianter på sodastreams produkter. Kika in och kolla på www.sodastream.se Så vet du vad du ska be din lokala handlare att ta in om de inte redan har. ;)

Men testa saft, och tala om hur det smakar! Vet att andra gjort och sagt att det är helt ok! Typ apelsinsaft smakade lite som fanta.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

leijasmatte
0

Har för mig att fun light gjort 2 smaker som är tänkta speciellt till soda streamer. Cola och apelsin.

[Norrbysa]
1

Jag ska sodastream:a vitt vin och göra "champange". Kyss

guraknugen
0

Själv brukar jag göra det med äppeljuice. Alltså koncentrerad juice med kolsyrat vatten, fast jag tar mer kolsyrat vatten än normalt. Borde bli nyttigare också då juicen inte innehåller något tillsatt socker och framför allt inga andra sötningsmedel.

Fun light är ju direkt olämpligt eftersom det innehåller sötningsmedel och det blir man som bekant hungrig av, vilket får till följd att man äter mer och därmed går upp i vikt, vilket numera är bevisat hur många gånger som helst. Det spelar ingen roll om sötningsmedlet är aspartam, suckralos eller vad det är. Poängen är att det lurar kroppen eftersom kroppen tror att den ska få energi när den får något sött, men då den inte får det flippar den ut och gör att man blir hungrigare än man annars skulle varit.

I USA dricker man mest lightdryck per person i hela världen och mycket riktigt är problemen med övervikt också störst just där. Bevisar visserligen inget, för det hänger säkert ihop med hela livsstilen där, men kanske värt en tanke i alla fall.

Appropå kolsyremaskiner, vare sig de heter Soda Stream eller som i mitt fall Wasser Maxx, så använder man alltid vatten och inget annat med maskinen (precis som det står i manualen). Sen blandar man ju bara ut vattnet med vad man vill, alltifrån ingenting till koncentrerad äppeljuice, saft eller vad man nu vill ha…

Ylva-Li
0

#5 Ja precis. :)
Nah, lightdrycker är väl kanske inte det bästa. Men visst, kan man hantera att man kanske får ökat sug/hunger, så är det ju bättre än rent socker.
Det finns massvis med smaksättare till vatten föresten. Som inte innehåller varken socker eller sötningsmedel. Tycker de smakar jättegott! Och det blir ju klart billigare att köpa sånt än om man nu brukar dricka vichevatten med smak eller liknande.

Äppeljuice och kolsyrat vatten är jättegott. Det dricks mycket i Tyskland och kallas för Apfelsorle. (hm, var det sch..Nåja.) Funkar jättebra till mat! Och det finns ju äppeljuice, koncentrerad utan socker, så då har man en mycket bra måltidsdryck.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

guraknugen
0

#6: Vill väl egentligen inte starta någon sorts debatt, men jag håller inte med om att lightdrycker är bättre än rent socker. Det finns många skäl till det. Det är i så fall bättre att helt enkelt vänja kroppen vid att inte äta och dricka så sött över huvud taget. Kroppen vänjer sig förvånansvärt bra. Exempelvis vande jag mig vid att späda ut äppeljuice extra mycket och när jag något år senare provade att dricka det med rätt spädning tyckte jag att det var alldeles för starkt och sött.

I början får man stålsätta sig, men när man väl är van blir det gott och det som var gott innan blir äckligt, eller i alla fall inte lika gott som man tyckte innan.

Äter man (eller dricker) socker så lurar man i alla fall inte kroppen på samma sätt. Men visst ska man indvika rent socker, särskilt raffinerat sådant. Dricker man juice (helst nypressad i och för sig, typ Brämhult eller liknande, kanske rent av egenpressad) så får man i sig en blandning av olika sockerarter, dessutom en naturlig blandning, och det är mycket bättre för kroppen. Inte ens idén med att ersätta rörsocker med fruktsocker är en bra idé, då man fortfarande bara får i sig en enda sockerart.

Jag har till och med hört talas om undersökningar som pekar på att sötningsmedel till och med är sämre för diabetiker än vad vanligt socker är, dock vet jag inte riktigt varför och på vilket/vilka sätt.

Hur som helst, det bästa är att vänja sig vid att saker inte behöver vara så förbaskat söta. Helt enkelt lära sig tycka om saker med mindre socker i. Kroppen behöver ju socker också, men det finns förmodligen tillräckligt i frukt och bär exempelvis, för att man ska få i sig vad man behöver.

Nu syndar jag väl lite själv när det gäller sockret ibland, exempelvis blandar jag ibland citron med socker och sedan med kolsyrat vatten. Blir citronläsk, ungefär, fast godare. Det svåra är att få sockret att inte hamna på botten. Vispa brukar inte gå så bra; jag brukar få ett något bättre resultat med en shaker (eller en vanlig burk med ett tättslutande lock på som jag skakar en stund). Men eftersom jag själv föredrar surt framför sött, så tycker jag oftast att produkter med mindra socker är godare än de vanliga, medan jag har oerhört svårt att tycka om produkter med sötningsmedel, så jag undviker dem inte bara av hälsoskäl utan även av smakskäl.

Dock har jag själv inga problem med vikten, möjligtvis i så fall att jag väger för lite. Jag försöker se till att det jag stoppar i mig förbrukas. Exempelvis går jag till jobbet numera, vilket tar ca 40 minuter, så jag går ca 80 minuter (1:20) varje vardag. Borde vara bättre än att ta bussen i alla fall. Och så sparar jag tid på det också, eftersom jag inte behöver avsätta särskild tid för motion. Jag motionerar ju samtidigt som jag tar mig till och från jobbet…

På så vis behöver jag inte motivera mig till att motionera, för jag måste ju ta mig till jobbet, annarskan jag ju inte betala mina räkningar…

guraknugen
0

Och angående det där med shakern, så är det väl inte så smart att skaka HELA blandningen med kolsyrat vatten och det andra. Man lär ju skaka den INNAN man blandar ut med vattnet, men det kanske var självklart…

Ylva-Li
0

Ja alltså jag håller med dig Guraknuger. :) Jag tror jag fumlade till mina ord lite där.
Självfallet är inte light bra, och inget jag rekomenderar. Men näringsmässigt sett, så torde det ju vara bättre en rent socker. Men med alla biverkningar, sötsug, ökad hunger etc etc, så är det värre än socker. Äh, gör mig själv förvirrad..

Haha, ja, skaka INTE när du redan har kolsyrat. *skrattar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Åsa S
0

#9 Näringsmässigt borde väl socker vara bättre det innehåller ju, kalcium, fosfor, kalium mm. även om det är mycket små mängder, sötningsmedel som typ aspartam inehåller ju bara kolhydrater och protein inget mera (källa finska livsmedelsdatabasen = fineli)

murkla
0

De är jätte gott med saft med bobbelvatten!  Mycke E ämnen i läsk konsentraten till sodastream. E ämnen i allt så….. Vad som helst i bobbelvatten….. Bara att prova! Cool

dara
0

japp, vi provar olika safter nu för inte att jag lägger de pengar de vill ha på sodastrem saften…

det är gott…Skrattande

Ylva-Li
0

#12 Så jättedyrt är det ju inte. Vi räknade ut att en omgång bubbel kostar ungefär 8kr. Inkl. kolsyran osv.

#10 Ja.. jag är nog lite förvirrad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JMax
0

Jag tar alltid vanlig saft, har testat apelsinjuice men det var ingen hit…urk…

Hittade inga smaker utan sötningsmedel, i sodastreams egna hittade jag bara med socker OCH sötningsmedel??? Verkade lite onödigt tycker jag men men…

En favorit är Brunnebymusteris tranbärssaft

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Molla
0

Men vad ska man köpa för saft/koncentrat om man varken vill ha socker eller sötningsmedel i?

/en som gör sitt bästa för att sluta dricka cola…

guraknugen
0

Då är det nog äppeljuicen som gäller (eller om det finns någon annan smak som man tycker är godare)… Något med tillsatser får nämligen inte kallas juice.

Nu finns ju socker i juicen också, men inget tillsatt socker. Bara det socker som fanns i frukten. Dessutom kan man ofta späda ut den mer än vad man normalt gör när man bara tillsätter vanligt vatten utan kolsyra.

Inget sött alls? Tja… då lär det väl bli kolsyrat vatten och inget mer…

Ylva-Li
0

#16 Eller sånna där smaker som jag nämnde. De är toppen om man vill ha det sockerfritt men ändå lite mer smak än bara vatten. Vi har en med jordgubb/lime tror jag det var. Jättegod till mat.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JMax
0

Brunnebymusteri har en hallonsaft utan tillsatt socker och inga andra sötningsmedel. Har iof inte provat att kolsyra den men jag får köpa en flaska o testa nästa gång jag ska till affären!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

guraknugen
0

#17: Vi har också en sådan, undrar om det inte var just jordgubbs- och limesmak… men vi tycker nog båda att den känns lite syntetisk i smaken, precis som smaksatt Loka och Ramlösa exempelvis.

Ett annat tips, som vi brukar göra också, är att ta ett antal droppar citron (från flaska i vårt fall, men givetvis kan man ju klämma ur lite ur en riktig citron om man har en sådan till hands). Känns inte lika syntetisk i smaken som exempelvis Loka Citron. Tycker vi i alla fall.

Ylva-Li
0

#19 Ah, hm. Jag tycker iofs om loka etc. :) Men att ha nån droppe riktig citron låter ju jättesmart!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

leijasmatte
0

Jag använder essens av det gamla slaget, som fanns när soda stream var ny. Ska kolla märket när jag kommer hem. Finns i vichy lime och vichy original. Tror att de är okej.