Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 2328 ggr
Tatsu
0

Bantat nästan hela mitt liv

Trots detta är jag väldígt överviktig, eller kanske det beror på mina eviga bantningar.

Första gången var jag 17 år och hade 5 kg övervikt då följde jag med min mamma till Vikt Väktarna. Det blev starten till mina jojo bantningar, fastande och alla olika dieter som jag provat genom åren.Min mamma har också bantat så länge jag kan minnas och provat på de flesta metoder.

Alla gånger man gått tillbaka till VV och ser samma människor om och om igen. Alla dessa dyra pengar som man lagt ut( dyrt kilopris) och nu har jag 20 - 25 kilos övervikt.

För ett år sedan fick jag hjälp av vårdcentralen och en tjej hjälper mig att gå ned i vikt.Hon är fantastisk, hon peppar och uppmuntrar mig hela tiden.
Första månaderna gick jag ned 10 kilo ganska fort men nu händer ingenting och har så varit mer än ett halvår.

Jag vet hur och vad jag ska äta, jag vill och måste gå ned i vikt. Men jag motionerar för lite.
Tidsbrist, orken tryter, det är för kallt, det är för varm, jag har lite ont någonstans.

Varje kväll tänker jag, nä nu… imorgon måste jag ut och gå.

Nu känns det jätte jobbigt, vi går mot vår och sommar och jag hade önskat att jag var några kilon lättare.
Börjar få problem med höft, knän och rygg.. bara det säger ju att nu måste jag göra något.

Men snälla hjälp mig.
Vad gör jag??????

Tunga och ledsna Tatsu

Ylva-Li
0

Jag förstår vad du menar, och det gör mig först och främst glad att du inte längre jojobantar. Det leder ju lätt till att man går ner men sen också lika mycket, om inte mer, upp igen.
Jättebra att du fått hjälp av vårdcentralen! Vad säger din kontaktperson där?
Det verkar som att du trots allt vet vart du borde ändra för att få fart på saker och ting igen? Motion.
Kanske kan du göra upp med en vän etc att ut och gå, simma eller liknande någon dag? Det brukar göra att man blir lite mer peppad att komma iväg. Man har ju trots allt "lovat" någon annan. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Gasoline
0

Skönt att är en av de som verkligen har insett att man måste motionera för att förbränna. Känner igen mig i det du skriver att man tänker "nu banne mig måste jag ut och gå", men så händer inget. Är inte kraftigt överviktig, men kanske något kilo för tung. Det är ju det där med att få tummen ur r*ven och göra något som är jobbigast, när man väl gör de sedan så är det inte så jobbigt.

Tatsu
0

Min kontaktperson på vc peppar och ger förslag, har även föreslagit att jag skulle läggas in på hälsohem.
Jag jobbar ganska mycket och är borta ca 10 timmar/dag 5 dagar i veckan. Samt lördagar 1/2 dagen, så det blir inte så många timmar kvar till annat är oftast så trött när jag kommer hem och då ska allt annat göras hemma.

Åsa S
0

Någonting jag önskar jag hade förstått då jag var yngre är att ju mer energi man bränner desto mer energi får man till annat. Jag var jättetrött förut då jag kom hem från jobbet, orkade i stort sett bara slänga mig framför tv:n.

Efter att ha sett mig själv i ett provrum tänkte jag usch så jag ser ut jag måste skärpa till mig så jag gick till apoteket och skaffade en stegräknare. Trodde inte att jag rörde mig så lite men stegräknaren visade att jag var långt ifrån de där 10000stegen så jag tänkte jag försöker att åtminstone nå upp i 10000steg per dag så gammal är jag ju inte så det borde ju inte vara så svårt. Det var dock ganska jobbigt de första veckorna, men jag lyckades, man kan ju ta en sväng på lunchen, ta en extra sväng för att hämta grejer, promenera en bit hem man måste ju inte ta bussen hela vägen. Efter ett tag märkte jag att jag inte alls var lika trött då jag kom hem utan jag var pigg och kunde orka göra annat trots att jag promenerat en hel del.

(morsan har märkt det med hon har upptäck att tröttheten hon har pga att hon gått in i den berömda väggen blir bättre om hon går en lång promenad varje dag, hon går nästan 1mil)

Tatsu
0

#4 Det stämmer bra att man blir piggare när man motionerar.
I höstas var jag "riktigt duktig" och tog 1/2 timmes promenad nästan varje dag och en liten sväng på lunchen. Jag var inte alls lika "nere" som jag är  nu. Jag måste skärpa till mig igen det är ju bara jag själv som kan göra något åt det.

Tatsu
0

Vad som mer kom fram när jag väl fick hjälp.
Jag åt alldeles för lite mat och grönsaker. Blev jag inte mätt så tog jag hellre en macka istället för att äta mig mätt på mat. Det har jag ändrat på nu och äter sällan mackor på veckorna och vi äter i familjen ung som  tallriksmetoden.

JAUS
0

Det jag kan rekommendera är att du provar LCHF (Low Carb, High Fat) och ser ifall det kan vara något för dig. Jag har gått ner 12 kg på ca 3 mån utan varken motion eller medicin. Kika in på kolhydrater.ifokus för mer info ifall du är intresserad.

solskensmaja
0

håller med #7, kolla in kolhydrater i fokus och kanske låna en av boktipsen på bibblan, skaffa information och kunskap om hur kroppen fungerar.

Om du inte är vegan och väljer du den vägen kommer du aldrig gå hungrig, det finns massor med receptböcker på ämnet.

lycka till!