Kalorier
Jag vill börja hålla reda på hur mycket kalorier jag äter varje dag. Men hur vet man det? Kanske en dum fråga, men jag vill gärna höra hur ni andra gör när ni räknar kalorier.

Vad jag fått lär mig så ska man äta 30 kcal per kg om man vill gå ner i vikt och 33 per kg om man vill behålla sin vikt.

#1 det skulle innebära att jag i så fall ska äta 3210kcal/dag för att gå ner i vikt istället för de 1500kcal som rekomenderades av min dietist.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Är det inte 33 kcal per kilo man vill väga?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Mycket mat har ju näringsvärdet angivet, och då är det bara att räkna. Det finns massor av näringstabeller på nätet också. Och även uträkningar för hur mycket man behöver, vilket beror mycket på vilken livsstil man har i övrigt. Efter ett tag lär man sig räkna generellt, jag är inte supernoggrann men håller koll. Vill man vara mer exakt tror jag det är bättre att använda ett dataprogram - det finns betaltjänster på svenska, men många gratistjänster på engelska.

#3 jo det är nog per kilo man vill väga. Men jag har oxå hört att väger man mycket i början så behöver man äta mer i början… det krävs energi för att bränna energi, men det är jag inte så säker på om jag minns/hört rätt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

För att räkna kalorier så oftast så står det på varans förpackning antalet kcal/100g om man då väger allting innan man äter det så blir det ganska enkelt att räkna ut antalet kcal som man stoppar i sig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Varför räknar ni kalorier?
varför inte anväda sig av logik?
1 st winerbröd=12 st smörgåsar med smör och en skiva ost och ett glas mjölk! hmm
Överkonsumera inte ngt. 6 apelsienr innehåller mängderm ed kalorier. Men de kanske inte står på dom att räkna ut.
Glöm inte att njuta av maten.
Tallricksmodellen är jhu fin fin.
Sallad,protein,kolhydrater.
Ät långsamt. Tar ca 20 min tills maten börjar landa i magsäcken. puss och kram

Det är något som jag ska prova med nu på direkten
Tack choklatship!
Det finns program som gör det åt dig som tex Dietist xp, men de kostar pengar. Du kan själv väga maten och räkna ut genom att kolla i kalori-listor och på förpackningar.
Glöm inte att hålla koll på din basalomsättning = den energi som krävs för att driva din kropp under en dag.
Du räknar ut hur mycket du äter och drar av det som du gör av med (basal. och träning) så har du ditt plus eller minus i kalorier.
Det är lite krångligt. Lycka till!

Jag använder www.minmat.net superbra för att hålla lite koll.