Att gå ner i vikt
Jag försöker bestämma mig och verkligen satsa på att gå ner i vikt, men jag tror jag saknar motivation. Saknat också ett sätt att starta på, att veta hur jag ska gå till väga.
Någon som har tips?
Just nu rör jag inte på mig så mycket, rider 3-4 dagar i veckan. Går kanske 2-3 promenader i veckan på 30-60min.
Sen är alla godsaker ett stort problem.
Jag är inte ute efter att rasa i vikt och blir av med tjugotal kg, utan vill gå ner runt 5 kg.

Som motivation: Tänk ut nått som du vill göra men inte kan/får göra föräns du nått ditt mål.
Jag vet hur stort problem godsakerna kan vara då jag själv är sockerberoende. Men ät regelbundet, frukost, lunch, middag på fasta tider. Jag kan leta rätt på pappren jag fick från dietisten och skriva in lite här senare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vet inte om det är till någon hjälp för dig men här kommer iaf den matmall jag fick av min dietist.
Matmall 1500kcal
Frukost:
2 dl lättfil med 0,75 dl basmusli / gröt gjord på 1 dl gryn med 1,5 dl lättmjölk
1 skiva hårt bröd
Ett tunnt lager lättmargarin (40% fetthalt)
1 skiva magert pålägg (skinka, hamburgerkött, ost 10-17%) eller magert bredbart tex mjukost 10%, leverpastej 10%
Någon grönsak på smörgåsen
Mellanmål:
1 frukt
Lunch:
100g kött/fisk (färdiglagad)
3 små pottisar ca 150g / 2 dl kokt pasta / 1,5 dl kokt ris
Halva tallriken grönsaker
1msk vinegrettedressing (1/4 olja)/ 2msk gräddfilsås / 0,5dl mager varm sås
2dl lättmjölk
Mellanmål:
1 frukt
Middag:
100g kött/fisk (färdiglagad)
3 små pottisar ca 150g / 2 dl kokt pasta / 1,5 dl kokt ris
Halva tallriken grönsaker
1msk vinegrettedressing (1/4 olja)/ 2msk gräddfilsås / 0,5dl mager varm sås
Vatten / mineralvatten
Kvällsmål:
1 frukt
Max 75g godis/snacks per vecka. Max 1st fikabröd / 1 glass per vecka
_**/Mvh Anne

Tack!
Ska försöka följa det någolunda.
Frukosten blir fil med müsli i fortsättningen och ska börja ta med frukt till jobbet.
Lunchen och middagen blir lite svårare att få så precis, men ska tänka på att ha mycket grönt. Ska det vara mer kött/fisk än potatis/pasta/ris?

Det ska vara ungefär lika delar kött & potatis/pasta/ris
Sedan så rekomenderas inga halv/helfabrikat, alltså inte fiskpinnar, korv, färdigrätter mm
_**/Mvh Anne

Ok, är inte så ofta vi äter färdig köpta rätter. Är väl lunchen som blir det, men det får jag ändra på.

LinneaG hur har det gått för dig?
_**/Mvh Anne

#6 - Lite sent svar nu. Men då gick det bra. Jag tror jag gick ner 4-5kg på 2 mån eller liknande.
Men nu när man träffat kille och jobbar för mycket så har vikten ökat igen. Så nu är det 4-5kg som ska bort igen.