Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2256 ggr
LinneaG
0

Tips och råd någon?

Känns lite fel att komma och skriva här om små saker, men så här ligger det till:
Sen september förra året har jag gått upp lite i vikt, inte jätte mycket men tillräckligt för att jag tänker på det varje dag. Och nu har vi bokat resa till Thailand som går av stapeln den 10 maj. Så nu har jag bestämt mig att jag ska försöka gå ner minst 5 kg på 80dagar.

Idag äter jag en hel del onyttig mat, tex popcorn slinker ner ibland, dricker coca cola varje dag, ostkaka med grädda någon gång i månaden osv.
Sånt förstår jag självklart att jag måste dra ner på, eller rättare sagt ta bort.

Men jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan äta, tex till frukost och lunch. Middag äter jag alltid med min sambo och han är lite kräsen när det gäller mat.

Hur farligt är egentligen coca colan? Godis? Popcorn?

Ni får gärna komma med så mycket tips och ideér som ni kommer på. Mat, motion, sånt jag ska äta, sånt jag inte ska äta osv osv.

Som sagt så har jag 80 dagar på mig från idag. Finns det någon chans?

// Linnea

Ylva-Li
0

Colan är inte alls bra. Man säger att en cola 1.5 liter (tror jag det var) innehåller 8 sockerbitar.
Sålänge du inte har ett beroende av det så skulle jag ta bort det helt från och med nu. Är du mer beroende av det så skulle jag råda dig att börja trappa ner. Första veckan varannan dag, andra veckan var tredje osv. Och inte dricka en 1.5-2 liters varje gång, utan även trappa ner mängden förstås.
Godis är givetvis inte heller bra. Någon gång i veckan skulle jag rekomendera om alls. (Ska jag säga iofs som är sockerberoende..)
Ersätt det istället med fruktsallad, frukt, en bättre smörgås. Mörkt bröd med lite gott på, kanske lite keso, grönsaker etc.

Frukost är viktig. Jag är jättedålig på det själv, men en stadig frukost kan hjälpa dig att inte vara så hungrig under dagen så du småäter. I regel är det bättre att äta små portioner men många under dagen för att hålla kroppen "mätt och belåten."

Popcorn tycker jag är ett bättre godis, sålänge man poppar själv och använder tex olja. Det är ju iaf klart bättre än t.ex chips.

Jag tror absolut att du kan klara det här! :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Norrbysa]
0

Det är verkligen inte helt omöjligt. Här har du lite tips:Viktminskning för mig = öka fettförbränningen maximalt samtidigt som man drar ner på kcal och allt som man stoppar i sig ska vara av bra kvalite ur viktminskningssynpunkt.

(Dvs. så lite kcal som möjligt för så stor matmängd som möjligt som stannar kvar i magen så länge som möjligt och har bra näringsämnen.)

Samtidigt måste man självklart träna.

* Chilli i maten - ger ökad mättnadskänsla och skruvar upp förbränningen
* Gå morgonpromenader innan frukost - då är kolhydratnivåerna i kroppen tömda och du tar energi från fettet. Drick en kopp kaffe innan för ytterligare ökad förbränning. (Det är även bra att äta några gram protein och att dricka ett stort glas vatten innan.)
* Ät frukost - behöver inte vara mycket men det sätter igång förbränningen.
* Ät mer protein - Protein håller dig mätt och ger byggstenar till musklerna. Välj magra proteiner. Kyckling, fisk och rökt skinka är bättre än köttbullar och korv.
* Skippa alkoholen. - saktar ner ämnesomsättningen och är väldigt kalori-rikt.
* Styrketräna - muskler kräver energi. Ingen mat 2 timmar innan men ett litet proteintillskott preis innan träningen är toppen. Ät en måltid senast en timme efter träningen.
* Intervallträna - När du promenerar spring så fort du kan i trettio sekunder ca var femte minut. Detta håller förmodligen din puls i förbrännar-zonen.
* Meditera/slappna av - Stress påverkar ämnesomsättningen.
* Vatten, vatten, vatten -Det är A och O för att må bättre och förlora vikt.
* Ät flera gånger om dagen - helst fem-sex gånger, men mindre portioner. Det håller igång förbränningsapparaten längre.
* Välj sojaprodukter - De är fulltankade med protein och kan höja thyroxin-nivåerna, som är viktiga för fettförbränning.
* Uteslut snabba kolhydrater - som ris och ljust bröd. De ger dig svajande blodsocker och godissug.
* Variera det dagliga kaloriintaget - Det har ansetts vara mer effektivt än att hålla samma energinivå varje dag. Växla mellan 1 500, 2 000, 2 500 och 3 000 kcal per dag.
* Ät mer fiber - Dels ger de ökad mättnadskänsla, dels kan de binda fett redan i mag- och tarmkanalen.

Om du får ett ovälkommet sug:

* Borsta tänderna - då smakar allt illa
* Drick vatten - ibland är man bara törstig
* Drick något varmt - te eller buljong är toppen
* Ta kromtillskott - minskar sötsug
* Ring en kompis - eller distrahera dig på något annat sätt

Kesella lätt med lite vaniljessens (inte socker) eller frusna bär är ett litet tips på ett mumsigt mellanmål med proteiner och lite kcal.

[Norrbysa]
0

Det kan även vara bra att kolla upp hur mycket kalorier man får i sig per dag. Om man vill gå ned i vikt måste man ligga på minus.

Intag - basalomsättning - förbrukning = kcal in eller ut

Du räknar alltså ut hur mycket du äter och drar av det som du gör av med (basal. och träning) så har du ditt plus eller minus i kalorier.

Det finns program som räknar ut kalorier åt dig som tex Dietist xp, men de kostar pengar. Du kan själv väga maten och räkna ut genom att kolla i kalori-listor och på förpackningar.

* Kaloritabell på vanliga livsmedel
* Kalorikollen
* Kaloriräknare för träning

Glöm inte att hålla koll på din basalomsättning = den energi som krävs för att driva din kropp under en dag.

* Räkna ut ditt energibehov här

[Norrbysa]
0

1 kg fett består av 7400 kcal. Det krävs alltså ett samlat energiunderskott på 7,4 kcal för att förbränna 1 gram fett.

Om ditt mål är att bli av med 5 kg fett, måste du därmed skapa ett energiunderskott på minst: 5 000 g x 7,4 kcal = 37 000 kcal

För att förbränna 5 kilo på 80 dagar, krävs ett dagligt energiunderskott på:
37 000 kcal/80 dagar = 462,5 kcal

Kolla därför upp din basalomsättning och dra sedan av 500 kcal för att vara säker på att gå ned i vikt. Då har du det antal kcal du ska ligga på per dag.

Tränar du under dagen kan du äta fler kcal. (Lika mycket som de du gjort av med.)

Hoppas du förstod det jag skrev!

[Norrbysa]
0

Finns mer att läsa om viktnedgång här:

En väldigt bra sida

silvery
0

bästa tipset är att ha en dag i veckan där du får äta "onytta" hjälper motiveringen ;) femhundra gram frukt och grönt varje dag, och välj något annat att dricka. jag dricker bara sockerfritt