Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1695 ggr
ceicli
0

10 kg max nedgång själv??

Jag följer delvis diverse serier på tv om hälsa och viktnedgång.

Idag såg jag något som gav mig stora funderingar.

En amerikansk läkare (som ville göra en Vertikal bandad gastroplastik) på en 16-årig kille sade att man endast kan gå ner och bibehålla en viktnedgång på 10kr på egen hand. All viktminskning utöver det måste göras med operation. (Jo, jag vet att han ville sälja sin operation…)

Jag har extremt svårt att tro att gränsen skulle vara just 10kg eftersom jag vet att många har minskat mycket, mycket mer genom en kost som de tål. (Allt kräver ju en anpassning efter sina egna förutsättningar). Vid en tidpunkt i mitt liv har jag tappat 16kg helt spontant, har ingen aning om vad som hände.

Dels behövde jag skriva av mig lite eftersom jag tycker det är en svår dom att ge en tonåring, att egna åtgärder gör så "lite".

Dels så undrar jag vad andra tycker om en detta?

Jag vill förtydliga att vissa verkligen behöver en operation, det är inte detta jag funderar på, utan "gränsen" på 10 kg.

Red: Glömsk.

Ylva-Li
0

Gränsen på 10kg låter mycket märkligt. Visst kan jag förstå att det kan vara svårt att gå ner mer än 10kg på egen hand, men inte omöjligt. Jag har hört så många som gått ner allt från 10-50kg alldeles själva. Endel genom att bara lägga om kosten och motionera mer.

Jag tycker inte att unga ska genomgå något så riskfyllt som en operation för att gå ner i vikt. Visst kan det vara en sista utväg för några, men man ska vara väldigt försiktig och tänka igenom det inte bara 2 utan mååånga gånger.
Personligen skulle jag aldrig våga..

Men min personliga åsikt är att den läkaren pratade mest strunt.. Över 10kg viktminskning kanske man behöver en rådgivare, dietist etc, men inte alltid en operation.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JMax
0

Såg det programmet med och reagerade när han sa så. Tror inte ett dugg på det faktiskt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anne
0

Trams. Jag har en god vän som gått ner 80 kg på egen hand. (www.livsvinst.se)

Gerbilflicka
0

Haha, vilken knasig grans… Har gatt ner mer an 20kg pa egen hand och den vikten har da inte kommit tillbaka.

peaches
0

Jag såg också det programmet och först tänkte jag att varför försöker jag då gå ner i vikt? Om man nu bara kunde gå ner max 10kg själv så känns det inte ens värt att försöka. Men jag tror inte på det han sa, det kändes alldeles för konstigt.

[Norrbysa]
0

haha.. vilken smörja! såklart man kan gå ned mer!

Förutsatt att man har 10 kg att gå ned såklart. :)

Smalinka
0

såg med det, var det löjligaste någonsin, bara för att få fler att operara sig mer typ. idiot läkare säger jag bara

miuljo
0

hmmm.. men det är nog lättare att hålla vikten en längre period.. om det bara rör sig om 10kg än om det handlar om 50kg… självklart finns det folk som fixar det! men dom flesta gör det ju uppenbarligen inte… jag vet att jag inte skulle fixa det.. nu tänker jag ju inte operera mig för det men ändå..

Gerbilflicka
0

Det beror val pa… gar man ner fran 100 till 50 vore det kanske svarare att halla vikten an om man gatt ner till 60. Nagra kilon finns ju alltid (iaf pa mig) om man inte haller varldens mest strikta diet och traningsprogram. Ska jag leva "normalt" kommer jag alltid att vaga nagra kilo mer an om jag skulle kora stenhart livet ut.

ceicli
0

Då är jag inte ensam om att tycka så iaf. Glad

[SarahOhrn]
0

Jag har också hört det av någon som känner en personlig tränare som sagt det. Men jag är ganska säker på att man går ner mer, det finns ju mååånga som går ner mer utan operation och visst, många går upp igen men jag tror inte det är omöjligt att gå ner och hålla sig smal!