Antal steg?
Igår fick jag en stegräknare som räknar steg, km/mile och kcal.
Men nu undrar jag hur många steg bör man gå normalt sett på en dag?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det beror ju lite på jag läste en artikel där de undersökt hur mycket kvinnor bör gå och var man ung (under 40) så var det bra ifall man gick runt 12000-14000steg per dag, mellan 40-60år var det bra om man gick runt 10000steg och var man över 60år var det bra om man gick 7000-8000steg om jag minns artikeln rätt.
Fast alla människor är ju olika, hur bra fysik man har spelar ju roll, hälsan etc. så man kanske bör känna efter själv också hur man mår vid olika antal steg.
Ofta brukar man dock rekommendera att åtminstone försöka gå 7000-10000steg per dag, =må bra nivå. Är det viktminskning och förbättrad kondition man är ute efter så bör man nog försöka att hamna runt 15000steg/dag.

#1 Tack
Att det är individuellt beroende på fysik och mål förstår jag men nu har jag iallafall lite riktmärken på hur mycket jag bör gå som minst per dag.
_**/Mvh Anne
Att gå 10000 steg om dagen då har man motionerat riktigt bra, har man ett stillsaittandes jobb så innebär det nästan en tvåtimmars promenad om dagen. Så detta med att röra sig en halvtimme om dagen räcker inte om man ska räkna steg.
jag har också en stegräknare men jag rekomenderar dig att använda dig av www.motiomera.se där kan du räkna om andra aktiviteter du gör och så är det en rolig motivation.
Lycka till.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

#3 tack för tipset, ska kika in där 
_**/Mvh Anne

Jag använder också stegräknare och har som mål att komma upp i minst 10000 steg om dan. Oftast är det ganska lätt men de dagar jag har jobbat natt är det svårt. Då sover jag ju bort större delen av dagen och är sen stilla sittande på natten så det är inte många timmar jag har på mig.