Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: recept
Läst 8360 ggr
Dollis
0

Recept när man är sugen på sött?

Söker enkla recept när man är sugen på sött.

Självklart skall de vara goda utan att innehålla för mycket

"farligt".

Har ni tips på enkla maträtter utan kött och fågel så tar jag gärna emot det oxå. =0)

[Tassy]
0

Frukt är det jag bäst kan rekommendera, samt en dag i veckan då man unnar sig något, så slipper man värsta suget. Glad

Jag personligen får ofta behov av att plocka när sötsuget sätter in, så jag gör som så, att jag håller ut några minuter, försvinner inte suget då så tar jag kanske en halv banan och delar/mosar och sitter och plockar i mig lite i taget.

Sockerfritt tuggummi är också en variant, eller i värsta fall läsk med få/inga kalorier. Personligen gillar jag bäst pepsi max, den lämnar en söt eftersmak som sitter i en stund. Sen gäller det att begränsa sig även här, max ett glas, smutta gärna, spar på det goda Skrattande

När det gäller mat så vet jag inte om det är rätt sätt att stilla sötsuget, bättre att äta sig lagom mätt på nyttig mat, och stilla sötsuget med en frukt till mellanmål.

Söt mat får lätt blodsockret att svaja, vilket gör att man snabbare blir hungrig och vill ha mer, och mer, och mer… Ock så spårar det ur Glad

Sen till det man brukar få höra till leda - drick vatten Flört

Choklad
0

En bit mörk choklad hjälper till att minska sötsuget på mig.men om man håller ut en vecka ca och låter bli godis överhuvudtaget så försvinner det helt…

U R us

laisa86
0

Men nog måste det väl finnas ngt annat förslag än frukt när man är sötsugen? Annars blir jag väldigt lessen Obestämd

Men ngt som jag brukar köpa är "bantingsbarer" typ nutrilett och äta en sån när jag är sötsugen! Vet ej om detta är nyttigt? Men det känns bättre att ta en sån chokladkaka än en "riktig" chokladkaka Oskyldig

Fast dom är lite dyrare än en vanlig chokladkaka, kostar typ 30 spänn för en! Och en vanlig chokladkaka kan man få för 10kr Tungan ute

Choklad
0

# 3   OOO du har det jobbigt med godissuget? Stackars digRynkar på näsan Jag vet hur jobbigt det är…men om du är jättesugen så vad sjutton..ta en bit godis..eller vad det nu är du är sugen på….

Man kan göra  chokladpudding..den är mäktig så man kan bara ta lite..

Här kommer recept:

Chokladpudding gjord på pulver.

Ta ett litet glas eller en skål och häll i ca 1 dl vispgrädde ( ska inte vispas)

Häll på så mycket pulver som du vill ha, men tänk på att det blir tjockare än med mjölk.

Blanda väl och ät när pulvret blivit "smält"

Ät…. men jag lovar, du kommer inte att äta upp hela mängden..det är otroligt mäktigt och du har fått ditt godissug tillfredsställt för ett bra tag..

U R us

[Tassy]
0

#3 Man ska ha en gång då och då som man unnar sig LAGOM av precis det man vill ha. Glad

Dollis
0

Jag menade inte recept på mat som är söt, nä usch - det hade varit äckligt!Glad

Jag menade att jag ville tips på gott godis som är nyttigt med lite kalorier men även undrade om det fanns några som hade något bra nyttigt matrecept - utan kött (från djur, fisk går bra)

Två skilda saker asså.Glad

Choklad
0

# 6   ahaaa.ja det var ju lite annat..hehe förlåtOskyldig…

hmm fruktsallad?..man kan ju göra en gurksallad…en slanggurka hackas och blandas med krossad ananas…

räkor är gott och nyttigt. …

Nötter är nyttigt godis, men man ska tänka på om man köper jordnötter, enligt GI metoden får man visst äta det

En morot eller ett äpplen eller någon annan frukt…

pröva med någon vegetarisk mat, det är ju gott och nyttigt och smalt för det mesta…och gott om vitaminer..

U R us

Ylva-Li
0

Ibland brukar jag dippa grönsaker istället för chips. Det är supergott! Favoriten är morot och gurka. Sistnämnda är ju mest vatten. Men man kan ju dippa andra rotfrukter också. paprika är också gott.
Eller en god fruktsallad. Känner man för att lyxa till det så lägg till en boll glass. Bättre än att ha hela skålen full med glass. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Choklad
0

Här kommer lite recept;

Recept nr 1:

2  avakado

100 gram löjrom

citronklyftor

Skeda upp en halv avakado i varje portionsglas och lägg löjrom på toppen.

En citronklyfta till varje portion och salt och pepparkvarn som tillbehör på bordet

Gott med tunna osötade kex att äta till.

Recept nr 2:

Endiveblad

Mager leverpastej

vindruvor eller svarta oliver

rullkavring

Lägg i varje endiveblad 2 skivor av pastejen ( som skall vara väl kyld och går då lätt att skiva)

Placera ett par stora vindruvor eller oliver i varje blad

Ett par tunna skivor kavring att äta till varje portion..med eller utan smör

Recept 3:

Melon och skinka

Grön eller röd melon

Tunna skivor rökt skinka ( parmaskinka eller svensk rökt skinka)

Servera melonen med en skiva skinka över varje klyfta. Tunna knapriga kex kan vara gott att ha till

Ur: Smörgåsar & Smårätter 2

U R us

[Norrbysa]
0

Ta lite goda nötter och honung med lite vaniljsocker och stek upp i en panna. Låt svalna på papper. :-)

Jag tycker inte man ska vara rädd för socker men att man kan äta det med måtta. Är man sugen på godis så är det bättre med något naturligt godis än de färgämnesbombade godisarna i butiken.

Om man har problem med sötsug kan jag rekomendera brustabletten "viktokoll" med krom. Den hjälper väldigt mycket!

[Norrbysa]
0

Frusna bär blandat med kesella är oxå toppen.

Mycket proteiner, fettsnålt och runt 200 kcal.

[Norrbysa]
0

Hittade lite andra tips:

• Grönsaker med dip. (Gör dipsåsen på lättkesella eller lätt naturell yoghurt.)

• Mörk choklad (minst 80% kakao)

• Frysta/färska bär

• Nötter (Inte för mycket, innehållar mycket kcal)

• Torkade frukter (Akta dig för ex. russin, de har hög sockerhalt)

• Lättglass (Lättyogurt mixade med frusna bär och kyld i frysen).

• Smoothie (Soyamjölk + frysta bär + banan, osv osv finns massor)

• Viktväktargodis  (Bara i absoluta nödfall!)

• Varm hemmagjord choklad (soyamjölk, kakao, honung och chillipulver + ev. lite kaffe = fettförbrännare)

Ibland är man inte sugen alls även fast man tror det. Jag brukar alltid pröva att först dricka vatten, sen fundera över om jag egentligen är hungrig och hur långt det är kvar tills nästa måltid.

Är jag fortfarande sötsugen så kan jag tillåta mig själv att äta något lagom sött. :)

Dollis
0

Tack för alla jättebra tips!Glad

Ni är toppen!