Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 962 ggr
Dollis
0

Hur blev det så här?

Jag blev överviktig som 15-åring sen har det gått stadigt uppåt. De senaste åren har jag legat på 25 kilo över min normalvikt men jag har iallafall legat stadigt på den vikten. Nu det senaste året så har jag gått upp 6 kilo! Jag tror att det beror på att jag flyttat ifrån den lilla staden jag bodde. Hade inget körkort utan cyklade överallt. Innan jag flyttade för ett år sen så tog jag körkort och min cykel pajade ett tag efter.

Nu så har jag varit hos en sjukgymnast + att jag går hos en kost o hälsorådgivare på vårdcentralen. Jag tog kontakten själv för jag kände att jag inte klarar detta.

Av sjukgymnasten fick jag recept på motion. Rätt så coolt faktiskt. Jag skall gå minst 15 minuters promenad direkt på morgonen och minst 40 minuter på kvällen. Jag skall även börja styrketräna två gånger i veckan. Senast jag styrketränade var jag nog 17 år tror jag. (fyller 30 i år).

Jag försöker att tro på mig själv att detta skall funka men samtidigt så känner jag mig så mesig. Hoppas att jag kan sköta det.

Finns det fler här inne som har fått träning på recept eller som går hos dietist eller kostrådgivare? Skriv gärna isåfall och berätta hur det gått för er!

Tumisa
0

Att skaffa körkort och bil är en stor bov för många av oss som innan cyklade! Det var ju så kul att köra bil så man tog ju bilen överallt i början….

Kör själv inte bil inom stan längre då jag anser att det bara är onödigt då man faktiskt ändå bor i en stad som har gång & cykelavstånd överallt.

Cyklade som tonåring tex på somrarna 2 mil enkel resa bara för att bada. Efter man tog körkort blev det ju att man tog bilen istället! Förra året cyklade jag 2 mil för en intervju. Skulle testa mig själv, tänkte jag då jag inte hade cyklat så långt på nästan 10 årTungan ute

Tror fler skulle nog kanske behöva recept på motion!!!