att äta lagom...
jag är usel på att äta lagem.
jag älskar mat och skulle nog kunna äta tills jag bokstavligen spricker eftersom jag inte känner mig trevligt mätt…
nu har jag börjat räkna kalorier och väger allt jag äter för att jag skall lära mig hur mycket jag egentligen äter per portion och det är lite skrämmande hur mycket det igentligen är. har gjort detta i ett par dagar och mina stora enorma portioner saknar jag,
att äta en hamburgare istället för två känns aldeles för lite men det är det ju inet…
undervisning i teori och praktiks triangel.annars tror jag iden med att räkna kalorier är det som funkar för mig, tycker om att man kan tävla mot sig själv och om man tränar kan man äta lite till eller kompensera för att man ätit för mycket. går se hur det går nu när jag fyller år… och till jul… blir en massa motionerande… 
var bara tvungen att skriva lite tankar och dela med mig, hur går det för er andra när tallriken plötsligt delas på mitten?och vad äter ni när ni är sugen på någonting?

Hoppas att det ska fungera bra för dig.
Jag som är tvångsmässig överätare och sockerberoende har hittat min väg till tillfrisknande i OA´s 12-stegsprogram, blir jag sugen på något då jag inte ska äta en vanlig huvudmåltid (frukost, lunch, middag, kvällsmål) så antingen försöker jag ignorera suget eller dämpa det med ett rejält glas citronvatten, fungerar inte det så ringer jag antingen till mon sponsor eller någon annan OA vän som kan hjälpa mig att motstå frestelsen att äta då jag inte ska.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tror att det är svårt att helt plötsligt halvera portionerna - men dra ner med kanske 30%, det kommer göra skillnad det med. Sen kan du successivt vänja dig vid mindre portioner - men jag tror att det blir väldigt knepigt att göra det i ett svep. Dessutom finns risken att kroppen inte får i sig det den faktiskt behöver, om du är van vid mycket mer mat.
Jag har börjat ed att äta mat på en assiet ist, det lurar mig lite för det blir ju mindre mat för det får inte plats lika mycket, men jag har ändå fått ätit en full "tallrik" med mat.
många tallrikar som man har nu är väldigt stora också, tex vissa från IKEA, som vi har hemma.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag har ungefär samma problem, tror jag. Ibland iaf. Ibland kan jag äta hur mycket som helst. Fast sambon säger ändå att jag äter mindre än honom.. Men nu är han ju karl, OCH tysk. (de äter som hästar!)
Jag tror den bästa lösningen är att dra ner på storleken. Att minska drastiskt kan nog göra att man istället är jättehungrig. Och det blir väldigt jobbigt.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Ett annat tips som är bra tycker jag, är att tillsätta mycket grönsaker I maten. Tex köttfärssås med massor av riven morot, hackad lök, svamp för den som tål det osv. Då kan man äta lite större portioner utan att få i sig för många kalorier. Alltså inte enbart ha grönsakerna bredvid utan i maten. Det tycker jag fungerar kanon och går att göra med i stort sett all mat!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

hej igen nu har jag försökt i en vecka och det har faktiskt gått bättre än förväntat. iden med att minska suktesivt tänkte jag på en del men torr det är för lätt att fuska då för mig.
att äta av en minde tallrick var dock jättebra ide. eftersom som man brukar säga, även ögonen äter och skall bliva mätta.
citronvatten var också en bra ide,
och så är det faktiskt lite skoj att hålla på (än så länge) försöker hålla mig runt angivet antal calorier och så vill man äta mera så tar man en promenad… har blivit promenad nästan varige kväll men det är ju fakisk skönt när man kommer igång, synd bara man inte hade någon hund.
och så stod jag emot första stora frestelsen idag, föll tidigare i veckan men idag bjöds det på bakverk och jag tackade fint nejtack och höll det så, känns bra att jag lyckades tacka nej för det är inte lätt att motstå tycker jag

#6 vad starkt av dig att klara av att tacka nej till frestelsen! Hejjar på dig lite och hoppas att du klarar att fortsätta 
_**/Mvh Anne

#7 tack så mycket, känns bra un i efterhand också men just då var det inge skoj alls och jag funderade på att ett litet fusk kunde väll inte skada… men ett fusk blir 2 fusk fom blir massa massa mera och så plötsligt var det ingen återhållsamhet kvar alls… ja det finns ju en orsak till att det heter frestelse… och att det är en dödssynd att frossa… 
skall varkligen försöka med det här ett tag, vore så skoj om det skulle lyckas

hej, nu har det inte gått bra på ett par dagar, i går var det kaka och idag fyllde jag år så då hade man ju faktiskt rätt att äta en hel del tårta och hgod mat… men nu i morgon börjar vi och tar ett nytt tag om ätandet försöker hålla måttet

#10 grattis på födelsedagen 
_**/Mvh Anne

#11 tack så mycket

Grattis i efterskott :)
Testa att tillåta sig själv att lite av allt?
Varför skam man om man har en ätstörning hålla de borta?FÖr att tillslut sprickao ch vräka.
en att tillåta sig en halvkaka med te. Är ni två dela. Är ni tre dela.
Ät mycket grönsaker. Fyll ut den delen av magen som inte blir mätt med morötter,vatten,potatis.
Ta förvana att alltid äta frukt direkt eftermaten.
Börja måltiden med ett glas vatten?
Man ska dricka ungefärligen 1 dl vatten varannan timma
FÅr du i dig allt du behöver-och lyssnar på din kropp. Är det rätt sällan man faktis märker kroppen behöver de du är sugen efter.
Man är lat. Fixa ordning sådant du bar akan öppnna kylen och ta ut.

hej nu har det gått ett tag, det är inte helt lätt alltid att hålla sig som man skall men nedåt har det gått… om 4 dagar har jag hållt på en månad (redan???) och har nu gått ner 3.8 kilo så det är jag nöjd med. har en bild här på hur jag ätit och med både födelsedag och resa så tycker jag det gått ok… kanske kunde lite bättre men får försöka att vara lite hårdare.

tackar tackar… och#15 bra tipps

#18 jo, exakt, och för det mästa ligger det ju näsmare det gröna och bra än det röda och dåliga strecket

Duktigt jobbat!!

tack så mycket, jo kurvan är satt på att jag skall väga 90 kilo till julafton men hoppas på att komma ner lite tidigare så att inge även julen skall vara totalt fixerad utan att jag kan äta gott men lagom då

För mig har det varit en räddning att dra ner rejält på kolhydraterna och samtidigt äta mer fett.
Jag blir mätt snabbare och håller mig mätt länge. Mitt sötsug har försvunnit helt eftersom blodsockret ligger på en jämn nivå.
Man kan äta god mat och samtidigt gå ner i vikt. Underbart! Men man måste ha en vilja att sluta med socker.

nu har 2 månader gått sedan jag började och målet var att ligga på 89.9 till julafton. (började 8 oktober och nu är der 10 desember)
idag när jag vägde mig låg jag på 89.1
.
är så nöjd just nu och kan jag tappa att par hundra gram till tills jul så vore det toppen

#25 grattis =)
_**/Mvh Anne
Vad är det för program du använder för att få fram kalorier och viktkurvan?
Du är så duktig ju!

pogrammet/sidan heter kalorier.nu och jag gillar den skarp, den räknar lite lågt men det för den även på sakerna man äter, finns inte att äta för lite så man får själv se till att sätta mätaren så att man inte kommer för lågt i dagligt intag
till jul hamnade jag på 88 kilo och lyckade att inte gå upp någonting under julen.
nu har jag hållt på i ca 4 månader och jag väger idag 84 kilo från min utgångspunkt på 97. helgen har varit dålig och på denna veckan har jag 5 utav 7 dagar där jag ätit så jag ligger på lite över gränsen till att gå upp men nu skärper vi oss… efter i morgon… 

oj! Grattis! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Har inte lusläst alla inlägg här, så detta kanske blir en dubblett, men ett tips är att äta långsamt. Äter man fort hinner man inte känna att man är mätt förrän man är övermätt. En tugga i taget och njut.
Själv har jag svårt att följa mitt eget råd, för det känns som om man inte hinner äta sig mätt innan maten blir kall och jag gillar inte kall mat…

Det här är första gången jag är inne och läser på den här sidan och jösses vad jag känner igen mig i vad ni skriver.
jag är likadan, jag kan äta nästan hur mycket som helst, har alltid aptit, kan äta en pizza och ändå vara sugen.. har tom aptit när jag är sjuk..
Har nu bestämt mig för att ändra mina matvanor, ja min livsstil och kommer helt klart att hänga en hel del här inne.
och jag måste bara säga Grattis!! Du har verkligen varit jätteduktig, du är min stora inspirations källa för tillfället!!!!

så glad jag blir att det kan hjälpa dig.
känner igen mig så i det du skriver om pizza, alltid lite till…
och mamma har alltid menat att man inte är sjjuk om man kan äta så jag är lyckligt lottad och har bara varit sjuk en gång i mitt liv,

nu har det gått ett bra tag och jag ville rapotera om mina framgångar, vägde mig idag och vägde då 80 kilo nästan exakt. detta innebär att jag närmar mig mitt mål och sammanlagt har fått ned 17 kilo sedan oktober… jippi…
Kul. Gratulerar!!!
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

en längre tid har gått och just nu går det inte bra, vågen står på 82 och motivationen är i båtten