Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1968 ggr
wanna-be-thin
0

Oj . :o

oj, nu börjar jag inse.. och det är inget kul.. alls.

jag vet att jag är knubbig, det har jag alltid varit, haft det där lilla extra 'att älska' hmm..

jag har aldrig trivts i min kropp,. jag vet och har alltis vetat att jag är tjock. tjockare än andra. tjockast i klassen. kort o tjock. 'en dvärg? haha' vi har maskerad när vi slutar nian, 'vad ska jag klä ut mig till?' ' snövit o de sju dvärgarna! haha du kan vara tjocker!'

ha..ha..h..

jättekul.

jag har ställt mig på vågen

jag vägde mig idag.

jag satte mig vid datorn

jag räknade ut mitt bmi

jag har läst att kvinnor ska ha mellan 18,6 o 23,8. fast på vissa ställen står det 20-25, så jag väljer att gå efter det bestämmer jag mig redan för.

siffrorna på vågen var lagom, om jag varit 50cm längre, eller dragit av 10kg.

jag skriver in dom på datorn 'vikt: 62,2kg'

jag mår illa

över min kropp

jag skriver in min längd på datorn 'längd: 156cm'

jag har växt 1cm

på 3 år

1cm sedan jag var 12år

min kusin är 12år, hon är ett huvud längre än mig

väger mindre

jag trycker på knappen 'räkna ut bmi'

jag blundar

sväljer

öppnar ögonen

läser 'du är överviktig'

överviktig

jag

jag är överviktig

fet

'det kan skada din hälsa, du rekommenderas att gå ner 5kg för att nå din normalvikt'

5kg

de som jag gått ner men gått upp lika fort igen

jag är överviktig

jag mår illa

[Tassy]
0

Nejmen lilla vän, 5kg är verkligen inget att hänga i granen Rynkar på näsan

Verkligen ingen katastrof!

Du kan inte enbart titta på ditt bmi, många fler faktorer spelar in, som till exempel hur du är byggd och musklad.

Om du behöver gå ner i vikt så var försiktig, det är väldigt lätt att det går över styr när man har sådana tankar som du verkar ha om dig själv.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt, men försök vända tankarna positivt, sätt upp ett mål, ja till exempel 5 kg, intala dig att du kan fixa det, och våga tro på det. Våga tycka om dig själv och beröm framstegen. Eventuella bakåtsteg är inget att haka upp sig på, ingen bantning går som en dans. Flört

Tatsu
0

Om man ska gå efter BMI så ska man se ut som en pinne om man ligger inom deras mall.
Jag tycker att vikten är alldeles för lågt satt om unga tjejer går efter BMI -tabellen så är det inte undra på att det blir anorexia och andra ätstörningar.

Jag tycker inte att du låter tjock eller överviktig om du vill minska 5 kg rör dig lite mer, ta lite promenader eller cykla och dra in på godis.
Börja inte med någon drastisk bantningskur för då får du banta hela ditt liv. Det har jag fått gjort och har fortfarande inte lyckats gå ner i vikt som jag borde. Efter varje bantnings metod så har jag gått upp mer i vikt än det jag gick ner så det blir ++++ efter ett tag.

Om man börjar äta efter en metod så måste man göra det resten av livet.

Ät efter tallriksmetoden som är vettigast med vanlig mat och grönsaker och lägg till frukt, drick vatten och unna dig något gott någon gång annars orkar man inte med.
Helt enkelt lär dig äta rätt det försöker jag att lära mina barn så de inte gör samma misstag som mig.

Sedan längden kan man inte göra så mycket åt, nu vet jag inte hur gammal du är och är du riktigt ung kanske du växer ett tag till.
Men ofta är det genetriskt efter släkten.
Som min äldsta dotter beklagar sig ofta att hon blev så kort (162) hennes far är 195 och jag är 164 cm, hon fick anlagen efter vår sida men det hade nog inte varit roligt att vara tjej och blir 190 heller.

Men jag tror att hon åt alldeles för lite mat när hon var mellan 10 och 14 år, hon åt aldrig en riktig middag utan lite mat och sedan skulle hon fika efter en timme för då var hon hungrig. Jag tror hon fick i sig för lite näring helt enkelt.

Om du slutar att fixera dig vid att du måste ner i vikt och ta sköna promenader. Det är de gångerna jag lyckats gå ner för alla gånger jag tänker nu måste jag… då blir det åt andra håller och jag äter mer för  jag känner mig misslyckad och inte klarar av något.

Tänk positiva tankar om dig själv och sluta att nervärdera dig.
Försök att få en kompis att promenera med så går tiden fort och det blir lite roligare, eller om du har en hund eller låna någons att gå med.

Lycka till /Tatsu

IaMiaMaria
0

Bmi ska man inte börja räkna på innan man fyllt 18 för kroppen har inte växt färdigt.

Du är bara 15 så ta hand om din kropp och älska den för hur den ser ut, för den är bara din!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Emmsa
0

BMI ska du verkligen inte gå efter, speciellt inte i din ålder…eller ja, aldrig någonsin om du frågar mej. BMI är ett ungerfärligt index, men det stämmer långt ifrån in på alla människor! Är du välmuskulerad, bygger lätt muskler eller har en kraftig benstomme så stämmer inte BMI indexet för fem rötna ören ska du veta.

Det finns fitness tjejer å killar som har en farligt låg fett procent i kroppen men som får ett BMI som tyder på normalviktig eller överviktig…detta stämmer ju inte men beror på muskelmassan!

Sen så får du se det som så här oxå att du faktiskt är i tonåren…då händer allt möjligt jox med kroppen ska du veta! Du är inte tjock, överviktig eller fet….Du är DU! Ta vara på dig!

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Tumisa
0

Min kusin och jag vägde lika mycket när vi var tonåringar. Men det skiljde 10 cm mellan oss…. Hade dock samma storlek i kläder.

Jag var den korta….

wanna-be-thin
0

#1jag försökte att göra så som alla säger - bry dig inte om hur mycket du väger, ät vad du vill o njut av livet!
nu har jag gått upp 2kg till. ytterligare 2kg fett.
7kg är det som gäller nu, tycker du att det är så lätt att gå ner 7kg?

#3 jag har även kollat bmi som är efter åldern.

#4 jag vet att man inte ska rätta sig exakt efter bmi men jag ser ju mig själv i spegeln också, valkarna finns där. och jag är inte muskulös.

#5 jag väger MER än mina kompisar har STÖRRE stolekar och är MER än 10cm kortare.

jag tränar 2-3ggr i veckan, trots det ser jag ingenn skillnad mer än om jag inte tränar för då går jag upp fortare. jag gårt upp även när jag tränar, skillnaden är bara att det ökar fortare om jag inte tränar o inte bryr mig så mycket om allt jag äter.

Branneli
0

Bmi suger !!

Ylva-Li
0

Alla ser vi olika ut. Det är tyvärr den bistra sanningen. Alla är vi skapade på olika sätt.
Jag tex, skulle aldrig kunna gå ner till min "idealvikt", enligt min längd. Jag är väldigt kraftigt byggd, har breda axlar osv, så det skulle se jättekonstigt ut på mig om jag faktiskt vägde en 65-70kg till mina 170cm.
Du ska inte titta på hur andra ser ut. Det är inget bra måttstock. DU ska må bra i dig själv och med din kropp.
Ser på din presentation att du är 15 år. Med det vill jag bara lugna dig att mycket kommer hända än. :) Din kropp formas fortfarande och du växer än. (det är en myt att man slutar växa ett år efter att man fått sin mens.. annars hade jag varit jäkligt kort, då jag fick min när jag var 9år!)

Du skriver att du fortsättar att öka i vikt. Hur ser en vanlig dag ut för dig? Vad äter du?
Tänk på att OM du absolut vill hålla koll på din vikt, så väg dig en gång per vecka. Helst samma tid, efter toalettbesök och innan frukost. Då får man en bäst stabil viktkurs att gå efter. Dessutom kan man öka och minska några kilon under dagen, beroende på hur man dricker och äter. Därför är det bäst att väga en gång i veckan, annars blir det lätt att man stirrar sig blind på vågen och får panik om man väger 2kg mer på kvällen än vad man gjorde på morgonen. :)

Hur är det annars i skolan för dig? blir du retad pga din vikt?

Många kramar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

wanna-be-thin
0

#8 jag slitade växa för ca 2-3år sedan så det är inget att hoppas på.. :/

jag går på basket 2ggr i veckan o ridning 1 gng. idrott i skolan 2ggr

en typisk måndag till mat ex.

frukost, macka/fil+kspecial

lunch, skollunchen, en portion med ca. 1/3-1/2 tallrik med grönsaker, ex. 1potatis o sen ex. 1 vegetarisk 'biff'

kommer hem, tar kaka/frukt lite olika, glass något..

kvällsmat, äter ganska nyttig mat, alltid lagad mat.. tar 1-2portioner

kvällsfika, kaka + saft

sova

jag känner mig utsatt i skolan trots att jag inte blir retad, men alla killarna är vältränade och tejerna är smala o tränade de med, o sen är det jag, knubbis lixom. men nej jag blir väl inte så retad vad jag vet men du vet, man känner sig utstirrad o som om de dömer en o tittar på en ändå..

Branneli
0

Obestämd Min kropp har aldrig klarat att äta sötsaker varje dag.

Går jag förbi ett bageri, som doftar sååååå gott, ökar vågen direkt ( lätt överdrivet)…….Tungan ute

Ylva-Li
0

#9 Jag förstår precis hur du menar. Jag har själv varit utsatt under skoltiden. Inte fullt så mycket hårda ord och direkt mobbning, men indirekt. Svårt att förklara. =/

Jag har lite svårt att tro att du har slutat växa helt dock. Kroppen växer tills vi är en 20. Även om det inte är mycket i taget förstås. Jag slutade växa vid 18 tror jag. Nu är jag 26, så nu har jag sannerligen slutat växa. :) Sen händer det förstås andra saker under dessa år. Din kropp omformas etc.

Det enda jag kan säga om hur du äter är att du kanske kan byta ut kvällsfikat till nåt annat? T.ex fil och müsli, fruktsallad eller nåt istället för kaka och saft. Frukt är jättebra som mellanmål förstås.
Med tanke på hur mycket du tränar så blir jag lite brydd faktiskt att du inte verkar gå ner i vikt, eller iaf hålla din vikt.

Sen kan det ju faktiskt helt enkelt vara så att du ÄR byggd för att vara lite kraftigare.
Har du pratat med dina föräldrar om det här?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

wanna-be-thin
0

#11 jag förstår vad du menar. (:

det är så svårt, visst jag tar också en frukt för jag försöker ju vara nyttig, men sockersuget är fortfarande kvar, så då blir det frukt+kaka lixom..

ja jag tycker också det.. jag har alltid tränat lite så lagom lixom, ett par gånger i veckan, men direkt om jag äter något onyttigt (vilket jag också gör) syns det..

jag har pratat mååånga gånger med mamma om att gå ned i vikt, men hon är inte peppande o hjälper mig inte, så därför är det skitsvårt,.

min bror är smal och några av mina kusiner men annars är min släkt lute 'stabil'..

Ylva-Li
0

#12 Då ligger det säkert i dina gener att vara något kraftigare än dina vänner. Vilket absolut inte betyder att du kommer bli fet. :)

Prata med skolsköterskan på din skola och se om de har någon dietist som du kan få prata med. De är väldigt duktiga att se till individens behov.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

farmorgreta61
0

Kom igen när du är överviktig. Fem kg är väl ingenting att tjata om. Dessutom är ditt BMI 25 så det är helt normalt

Ylva-Li
0

Farmorgreta: det där var onödigt.
Även om wanna-be-thin inte har en klar övervikt, så mår hon fortfarande dåligt och behöver råd och stöd från folk som förstår.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||