Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1396 ggr
Morsan1
0

Viktminskning med KBT

Är det någon av er som provat viktminskning med KBT?

Berätta gärna!

:)

Kram Å

[Tassy]
0

KBT som i kognitiv beteendeterapi menar du?

Morsan1
0

Japp exakt!

:)

[Tassy]
0

#2 Det har jag inte provat, men hur fungerar det? Jobbar man utifrån ens psykiska mående då för att komma åt till exempel tröstätande och negativt tänkande eller hur fungerar det? :)

Morsan1
0

Ja det blir ju så indirekt.

Frågor som; Varför äter jag så mycket, i vilka situationer äter jag, hur känner jag mig då, hur kunde jag gjort för att förhindra….

Man söker mönster, nya sätt att se på saken…

En vecka hade vi i läxa att inte äta något stående! Absolut ingenting! Då märker man hur ofta man stoppar något i munnen i förbifarten! Mycket intressant och effektivt!

Jag är helt frälst! Äntligen något som "berör det de egentligen handlar om", en beteendeförändring!

Å :)

[Tassy]
0

Mycket intressant metod, jag tror definitivt den skulle kunna hjälpa många!

Jag kör nog någon egen hemmasnickrad variant på KBT kanske man kan säga? jag försöker tänka ganska precis så som du beskriver. För mig är det hittils det enda som har hållit hela vägen, och nu har jag kommit såpass långt att jag kan skymta mål i sikte :)

Det är ju minst lika viktigt att ta tag i tänket som i matvanorna och motionen när man bantar, jag försöker väva ihop alla tre faktorerna.

Kanske man kan säga att det är dessa tre tillsammans som utgör basen när man bantar?

• matvanorna
  • motionen
  • tänkandet

utan någon specifik ordning :)

Ylva-Li
0

Det låter verkligen intressant.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

flisan708
0

Vet att det finns en bok om detta, den heter

Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi av Lisbeth Stahre

Isbn 91-37-12766-7

Var och lyssnade på en föreläsning med henne i höstas på hälsomässan i Stockholm. Lät vettigt.

Lycka till!!!

Hon har även en hemsida, sök på google så får du mer info.

Morsan1
0

#5 Jag tror att vi alla egentligen vet vad som krävs för att gå ner i vikt, det är ju att äta rätt, rätt mängd och att röra på sig. Tyvärr vet vi ju också att det inte alls är så lätt utan en hel del svårare än så. Det är just tänket och gamla invanda beteenden som är den stora boven! Därför tror jag så mycket på den här metoden! Men som jag läste här nånstans; Det passar säkert inte alla! Vi är så olika så det gäller att hitta det som är bra för just mig och min livssituation!

#7 Vår kurslitteratur vi använder heter "Övervikt handlar om känslor" av just Lisbeth Stahre :)) Enkel och lättfattad!

Å :)

flisan708
0

Håller med dig!!!! Visst handlar mat om känslor och beteenden. Hamnade själv i gamlat beteende efter att min mamma dog,  som gjort att jag gått upp ett par kilon. Dock valt en annan variant för att få bort det. Ren kur och en känd brittisk stad, så jag inte gör reklam. Kört en vecka nu.

Känner igen titeln. Minns att hon hade en nätbaserad variant som då i höstas inte hade kommit igång med. Tycker metoden verkar vettig.

Lycka till!!!

Lisa