Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettrecept
Läst 4801 ggr
Ylva-Li
0

Smörgåstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det är lättmat vet jag inte, men jag vill iaf tro att det inte är överdrivet fett iaf. ;)

Häromdagen gjorde jag 2 smörgåstårtor till mig, mannen och hans mamma. Då de inte har ätit nåt liknande någonsin så var det rätt skoj att se reaktionerna. Det blev en hit. :)

Första jag gjorde var med skinka och ost.
Jag använde vanlig formfranska (kan tänka mig att man kan använda fullkorn kanske också om man vill.) med creme fraiche och mayonnaise på ett lager, och leverpastej på det andra. På toppen hade jag sallad, gurka, skinka, ost och ägg.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

På nummer två hade jag också formfranska, med mayo-cremefraichemix på första lagret och räksallad på andra. (köpt i affär, typ skagenröra.)
På toppen hade jag gurka, ägg, sallad, kallrökt lax, räkor,citron och rom. (forellägg, därför de är så stora.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Första gången jag någonsin gör en smörgåstårta och jag hade inget riktigt recept. Bara läst mig till vad det brukar vara på. Heh. Så jag tycker det blev lyckat! :D Svärmor ååhade sig över hur gott det var och sambon, som vanligtvis alltid brukar ha nån kritik (han är bra på smaker, och hur man kan förbättra) sa att det var nog första gången han INTE kunde komma på nåt att göra bättre. ;) Vilket nog är den bästa kritik man kan få från honom. *stolt*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Moonstrike
0

Ååh, ser riktigt gott ut!

Själv brukar jag använda hönö-kaka och diverse pålägg när jag gör smörgåstårta :)

Ylva-Li
0

Smaskigt!
Hönekaka finns dessvärre inte (vad jag sett) i Tyskland, så det fick bli formfranksa.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ikna
0

Jag har uteslutit vitt bröd, så numera gör jag smörgåstårta med ugnsomelett i stället för bröd. Ev. smakskillnad försvinner i allt pålägg. Flört

spiritedaway
0

tror jag ska ta och göra smörgåstårta nån dag. :) Det är ju så gott. Och fixar med franska behöver man ju inte göra nån överdrivet stor heller :) annars hinner det bli dåligt om man inte lyckas få folk att komma och smaka :P

Ylva-Li
0

Tror sambon min snart kräver smörgåstårta..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

joooossan
0

Åh vad gott! Tror nästan att jag ska överraska mamma och pappa med en hjärtformad smörgåstårta nu den 14e, det vore väl mysigt? Flört 

Hönekakor vet jag mamma brukar använda :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ylva-Li
0

Åh det tror jag säkert att de blir glade över!
Man kan antingen använda hönekaka eller rostbröd.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

metalbitch
0

majonäsen kan man skippa helt och även färdig skagenröra…ta bara creme fraichen och blanda i egna räkor och lite kaviar + dill (ev tonfisk) för en ännu lättare smörgåstårta som smakar smaskens…

Ylva-Li
0

#10 Det har du helt rätt i! :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||