Vad gör jag nu?
Hej, jag är ny här. Jag har varit på kolhydrater i fokus under en tid.
Under hösten 2007 blev jag skickad till dietist av min läkare. Jag följde noga alla dietistens råd. Bl a åt jag på tok för lite så jag måste äta mera enl henne. Ändå gick jag långsamt upp i vikt. Efter 6 månader med dietistmat hade jag gått upp 2 kg till och magen var ännu större.
Då hittade jag LCHF. Efter 12 månader med LCHF hade jag gått ner 4-6 kg men bara om jag höll igen på maten. Dvs bantade samtidigt. Efter ytterligare 2 månader visade det sig att jag hade bristsymptom på bl a C-vitamin och att jag tydligen åt för lite kolhydrater då jag hade problem med mina muskler. De blev försvagade och kändes som mjölksyra. Min tandstatus försämrades drastiskt under den här tiden.
Nu har jag laddat upp med flera tillskott så att jag ska komma i balans igen. Hela den "enorma" viktnedgången är tillbaka där jag började. Alltså 14+6 månader av diet och regler och tänka på vad jag åt, helt bortkastade. Innan jag var hos dietisten så försökte jag på egen hand att äta lite mindre osv så man kan väl säga att jag försökt gå ner i vikt i ca 5 år totalt.
Jag är väl knappast ensam om att inte lyckas men vad tröttsamt det är. Nu måste jag ladda om på något sätt och ta nya tag. Men hur?
>>>Malum domesticum<<<

Tja, oavsett vilken metod du väljer för viktnedgång handlar det om att "hålla igen" på ett eller annat sätt eftersom du måste göra av med mer energi än du tar in.
Personligen tycker jag också att det är jätteviktigt att man lär sig lite om kroppen, om näringsämnen och vilka som är viktiga för kroppen. Äter du fel kan du göra större skada än nytta. LCHF är en kost som kan kräva att man läser på en del för att få i sig rätt livsmedel och därmed essentiella näringsämnen, vitaminer och mineraler.
Jag hoppas du hittar en metod som funkar. Lycka till!

LCHF förespråkarna säger att man kan äta sig mätt och ändå gå ner i vikt. Detta gällde inte för min del. Man ska också få i sig allt kroppen behöver genom kosten, de flesta blir friskare. Man får vara lite vaksam på C-vitamin om man inte äter inälvsmat.
Varför utgå från att jag inte läst på?
"2
Jag ska läsa på lite så återkommer jag.
Jag antar att det finns en del såna trådar på sidan.
>>>Malum domesticum<<<
Jag är just nu arbetslös och alltså mer eller mindre dagledig. Jag har tyvärr ingen egen hund just nu, men jag är dagmatte åt en kompis hund. Det motiverar mig att gå ut och gå. Går ca 6-8 km per dag och det har gjort att jag går ner ca 0,5-1 kg i veckan. Hade jag inte haft hunden så tror jag inte jag hade gått lika mycket.
Jag har 5km till affären och ska jag inte handla mycket så cyklar jag. Sen prövade jag att cykla ner till sjön, 6 km bort, och då hade jag hunden i cykelkorgen. Det fungerade oxå bra.
Det gäller bara att göra av med mer kcal än vad man stoppar i sig.
Lycka till

#3 Jag förutsätter ingenting, jag vet att du har koll, men det är ändå märkligt att du påvisar brister om du ätit som du ska. Kanske kan det vara något knas med ämnesomsättningen. Att du fått sämre tandstatus tycker jag också verkar märkligt, men även det tyder ju sannolikt på någon form av brist.
Lycka till önskar jag dig i vilket fall. 

# 4
Åt inte du Nutrilett också?
>>>Malum domesticum<<<