Bra mat?
Hej, har någon några tips på bra, god, nyttig och kalorifattig mat som dessutom är lätt att laga?
Helst någon litet man kan äta som mellanmål,. som frukt eller sånt.
Frukt och grönt är ju alltid bra att få i sig, men kan även bli en kalorifälla för den som kör på kaloriräkning. Bananer, päron, sharoner och vindruvor är väldigt sött till exempel, så där får man se upp lite.
Syrliga äpplen, morötter, meloner osv är lite bättre.
Som mellanmål brukar jag personligen antingen äta äpple, knäckebröd utan vetemjöl, lättfil och lite müssli (jag äter panulúns äpple/kanel), tonfisk (på burk, i vatten).
Annars är det rätt vanligt med keso som mellanmål tror jag? ingen aning, jag tycker det smakar fruktansvärt 
Okej, tack så mycket!
och varför ska det vara "kalorisnålt" Det innebär ju inte att det är nyttigt för att det innehåller mindre kalorier.
Bättre då att satsa på kolhydratsnålt, ägg, ost, smör, vispgrädde, fisk kött.
Bort med söta frukter, allt bröd och pasta, potatis, ris och självklart godis

Håller med #3. Men om du nu vill äta socker så gör en fruktsallad.
En frukt, jordgubbar eller en knäcke-macka tycker jag är bra mellanmål.
Förstår inte dom som vräker i sig en massa fett som vispgrädde och feta ostar. Det kan ju inte vara nyttigt

#5 Det kan jag. Just vispgrädde kanske man inte behöver överdosera, men animaliskt fett, protein och smör är urgammal föda för människan.
Jag har svårare att förstå de som äter massor med socker (=frukt) och sedan inte kan begripa varför de inte går ner i vikt.
#7 Man har väl rätt att prata om LCHF likaväl som andra skrotdieter som pulver o pillerkurer?
Jodå, men det finns en annan sajt för JUST LCHF…det finns det inte för "andra skrotdieter som pulver o pillerkurer"!
Alla tål inte heller att äta LCHF, precis som med annat….
Jag brukar äta en ask (250 gr) med frusen (upptinad) ananas. Det är sött, gott och man får sina behov tillgodosedda. Jag tar fram ananasen i god tid för tiningens skull.
Detta sett som mellanmål eller kvällssnacks framför TV:n.
Eller andra bär där det är "nyckelhål" på. Även här tar jag fram dem i tid för tining.
Brukar planera in det i min Matdagbok, så kalorierna inte blir för många.
Gott är det med och INTE "förbjudet" alls!

Jag tycker om lätt a-fil med fiberhavregryn, krossade linfrön och vid festliga tillfällen frysta bär (jordgubbar, blåbär, hallon, vad som finns kvar i frysen av förra sommaren/höstens skörd) eller frukt (kiwi, granatäpple). Det mättar och är gott.
Allting helt ekologiskt och fritt från tillsatt socker eller sötningsmedel (för det är så jag rullar, men det är upp till var och en såklart).
Det lät gott, Boon!
Den här sajten är ju till för alla möjliga viktminskningsmetoder, vill man räkna kalorier så tycker jag det ska respekteras, vi har alla olika behov.
Det är rätt provocerande att komma och kalla olika dieter för skrot, för att sedan lyfta fram en annan diet i ljuset just för att den kanske har passat en personligen själv.
Jag personligen kan till exempel inte äta LCHF, då jag blir allvarligt sjuk av för mycket fett. Samma sak med för mycket fibrer. Så för min del passar det bäst med kaloriräkning till exempel, då kan jag ändå anpassa kosten efter mitt personliga behov utan att hamna på sjukhus i akuta magplågor.
Så för min del är LCHF skrot om man ska se det så. Nu menar jag inte att börja köra någon pajkastning här, utan jag respekterar de som väljer LCHF likväl som jag respekterar de som kör pulver.

Håller med Tassy, alla dieter måste kunna stötas och blötas på lika villkor, även om jag tänker att LCHF är en kost mer än en diet, ungefär som vegetarisk kost. Det är inte okej att förkasta varken LCHF, Viktväktarna, Cambridge etc. bara för att man själv tycker att det är skräp. Om inte någon efterfrågan din personliga åsikt förstås. 
Det viktigaste är att man lyssnar på sin kropp och, åtminstone enligt min åsikt, lär sig lite om livsmedel så att man inte stoppar i sig saker som rentav kan vara skadligt. Det är inte bra för någon.
Härligt att jag fick fram vad jag menade utan att det togs fel 
Bra, Tassy! 
#3 Tack men just det du föreslog blir lite svårt, äter inte kött, gillar inte fisk, ost, mjölk, ägg, vispgrädde.
Jag vet, jag är ''kinkig''

#18 Vad anser du själv är "bra" mat då? Du missar ganska mycket viktiga näringsämnen när du utesluter fisk, kött och mejeriprodukter.
Åter till frågan i tråden: Är man sockerätare är nog frukt det allra enklaste - varför inte en fruktsallad?
kanelbullar kan man ju annars äta också
#19 Jag äter mycket frukt och grönsaker och så.
Om du nu vill veta så mår jag psykiskt dåligt när jag äter kött, alltså har jag slutat äta det. Jag mår inte dåligt av att äta fist men pga att min lillasyster är ''helvegitarian'', min mamma är allergisk mot fist och skaldjur, och jag äter bara en sorts fisk så blir det inte så mkt. Ost, mjölk, filmjölk och sånt gillar jag helt enkelt inte, men jag kan dricka lite mjölk i té och kaffe och sånt.

#21 Om du nu vill veta så bör du se till att få i dig proteiner på något annat sätt än genom kött och fisk, annars finns risk för bristsjukdomar. Det viktigaste är ju att du tillför kroppen de näringsämnen som är nödvändiga. Protein kan du få i dig t.ex. genom att äta baljväxter.
#22 Jo, jag vet… Är inte sådär jättmkt för bönor och linser, men jag äter det lite iallafall, det går ganska bra om det är tex. i en pastasås eller liknande.

#23 vegetariska sojaprodukter och tofu kan också vara bra alternativ också. Prova dig fram. :-)
#24 Jo, jag håller på. Jag har inte varit vegitarian så länge, men man kanske vänjer sig!
Har du tittat in på http://vegetariskt.ifokus.se/ ?
#26 Ja, lite. Men jag ska fortsätta försöka nosa reda på lite roliga recept och så.