Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 2515 ggr
Dollis
0

Det finns ett sätt..

Vill man gå ner i vikt, så skall man fundera lite extra innan man börjar spana in viktväktarna, måltidsersättning och allt annat som är kurer, förbud och program.

Man skall istället fundera på varför man har gått upp i vikt? Vad är det man har ätit, hur mycket har man ätit och hur har det varit med motionen?

Bestämmer du dig för att gå ner i vikt så har du svaren ovan på de frågorna du ställt dig själv.

Äter du fler än en portion, sluta med det. Äter du för mycket fet mat? Hitta fettsnålare recept. Äter du godis och kakor var och varannan dag? Ät istället lite fredagar och lördagar. Rör du inte på dig? Börja med det smått och öka med tiden.

Du skall även ha bestämt dig innan för att detta är vägen till hur du skall leva i resten av det liv. Kränger man för mycket mat ofta så blir man tjock. Äter man godis ofta så blir man tjock. Motionerar man inte så blir man tjock. Till sist även sjuk. Det finns inga kurer eller program som man kan leva på livet ut. Det är bättre att låta bli att gå på sånt och att istället ta ett moget beslut att se över sina matvanor, minska på skräpet och sticka ut i friskluften en sväng var dag.

Det tar längre tid än en kur som lovar -10 kg på ett par veckor, men skillnaden är att du går ner i vikt av den långsamma metoden. Det gör du inte av kuren. (En kur eller program ger ofta snabb viktminskning men man går upp igen, ofta väldigt snabbt och mer än vad man gått ner.)

Det tog 15 år för mig att inse detta. Fyller 30 i år och har 30 kg att gå ner. Jag tror att jag om två år har tappat dessa 30 kilon på, men det är inget måste att det måste bara ta två år. Jag vet att det kommer att gå bra denna gången. Motivationen går upp och ned hela tiden såklart, för så är det ju, men den kommer alltid tillbaka.

Kul att vara medlem här förresten. =0)

[Tassy]
0

Väl talat, jag har precis börjat förstå detta själv Skrattande

Det gäller att börja dra i rätt ände, ha tålamod, och våga tro på sig själv!

Dollis
0

Vad roligt att höra!

Det är en enkel metod eller hur? Det är alltid svårt att gå ner i vikt, men enklare sättoch mer verksammare sätt än detta finns ju inte. Dessutom är det gratis. Att man inte inte insåg det tidigare.Glad

[Tassy]
0

Enkelt och enkelt hehe, när man väl är inne i det är det säkert så, jag har dock inte nått hela vägen än, men kämpar på Glad

I grund och botten är det enkelt, sedan är det ju den individuella biten som avgör. Vissa kanske har mer och fler bördor att bära än andra. Personligen kämpar jag mest mot mig själv just nu, inte så mycket mot kroppen och kilona, medan andra kanske har det tvärt om och bara kämpar mot själva kilona.

Förstår defenitivt hur du tänker, men ja, vi vet ju hur svårt det är att ta klivet dit också Flört

Dollis
0

Jovisst är det svårt. Det jag menade är att detta är det mest enkla och uppenbara att göra istället för att påbörja ett pointsprogram hos viktväktarna, räkna väga..eller tvinga sig att slörpa i sig dyra drinkar som för det mesta inte smakar smask - vilket inte fungerar i längden.

Men anledningen till att människor inte tar tag i det uppenbara är ju att de flesta upplever det som väldigt svårt, de vill finna sätt som verkar enklare och som går snabbt. Men det finns ju inte när man vill gå ner i vikt.

Det är svårt. Vad menar du med att du kämpar emot dig själv? Om du menar att du mår dåligt och att detta delvis är orsaken till din viktuppgång så har jag samma problem.

Det viktigaste för mig är att bara klara ändra mina rutiner och mitt förhållande till mat/gottis. Jag har jobbat på det i ett år nu, det tar tid. Att tröstäta har varit min bästa medicin. Vill verkligen komma ifrån det, eller iallafall lära mig att trösta mig med en fruktsallad istället för en chokladkartong.

[Tassy]
0

#4 Ja, jag kämpar emot mig själv genom att jag lider av bulimi, tidigare enbart överätning.

Människan är av naturen lat och letar enklaste/snabbaste/bekvämaste vägen, alltid, och det är vår största svaghet när det gäller viktnedgång Glad Klart det "enkla" då blir svårt när man går tio tusen omkrokar på vägen för att hitta genvägar och inse att dessa inte fungerar - i längden. Visst att det kan gå ett tag, typ som en kickstart eller så, men det är otroligt lätt att få bakslag och extrakilon med på köpet, så blir man besviken, tröstäter, går upp ännu mer, får sämre självförtroende, tröstäter mer etc och cirkeln är igång, sen kanske man får ångest och utvecklar olika ätstörningar om det är riktigt illa.

Betiz
0

jätte bra skrivet. vill kommentera bara lite snabbt vad #4 skrev. Människor är inte av naturen lata, vi var riktigt skickliga jägare förut, vi gjorde det mesta med vår kropp och händer. Men vi har gjort det så bekvämt, vilket gör oss lata. men det är absolut inget som ligger i naturen. För vi mår bäst och kroppen mår bättre när vi rör på oss. och träning stärker också immunförsvaret =)

Dollis
0

Det har du helt rätt i.

Man känner ju det att man mår mycket bättre när man sätter igång att arbeta med kroppen. Förstår bara inte varför det skall vara så svårt att hålla fast vid det. Kanske vill vi att allt skall vara nytt hela tiden, vi kanske har svårt att ha tråkigt? Men som jägare förr var man ju tvungen att ha tråkigt med. Kanske är det så att vi i nutiden har för mycket som distraherar oss.

Betiz
0

skulle tro det, jag tycker också att det är tråkigt, det enda jag tycker är riktigt roligt är fotboll det får mig motiverad, allt annat är blä! :P

[Tassy]
0

#6 det jag menar med "lathet" är att vi alltid letar enklaste vägen, det gäller även då vi var jägare. Vi konstruerade verktyg och fällor mestadels, använde vår list, i stället för att gå på renodlad fysik. Självklart använde vi kroppen också, men inte enbart. Glad

Link-
0

#0 Kloka ord. Så hade jag inte riktigt tänkt på det. Glad

Callisto
0

Har alltid vetat detta men inte riktigt förstått förrens nu på senare tid.