Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2567 ggr
sighni
0

Ät mindre kött!

Det är resultaten från en studie om medelhavskost och Livsmedelsverkets förslag om miljösmarta matval. Kött ökar risken för cancer och är det livsmedel som påverkar miljön mest. Hur kom man fram till detta? Läs här:

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/nyhetsarkiv?element_id=8814812&displaypage=TRUE

[LiisaDagger]
0

Jag hade nog inte kunnat sluta äta kött ändå, det är helt enkelt för gott. Men visst är det vettigt att äta mer grönt än kött.

Ylva-Li
0

Jag vet inte om jag skull tro 100%på nåt som möjligen är väldigt vinklat, när det kommer från djurens rätt. :)
Så jag undrar hur sann unersökningen är. Måste läsa igenom det först ordentligt. Kött behöver du dock för hjärnans utveckling etc. Och ser man bak i tiden så åt man bara kött och rötter och liknande. Undrar om de då oundvikligen fick cancer? Faktiskt så tror jag inte det.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Läst igenom lite snabbt, Intressant hur de lägger upp detta. Det handlar alltså om medelhavskost och studien är gjord i Grekland. Traditionell grekiskt är hårt stekt kött, dvs nästan svart.. Ja, det är mindre bra för oss. Bränt/sotigt kött ökar riskerna för cancer. Underligt att man inte tar upp detta dock. :) Lätt stekt, inte bränt etc, torde vara helt ok. För kött är nyttigt och viktigt för vår kropp.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

Vad som är extra intressant är hur TS har propagerat för detta väldigt hårt på så gott som varenda sajt hon hittat :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Callisto
0

#2 Känns som något folk tenderar att glömma, som människor behöver vi äta kött! Gör vi inte det får vi inte i oss alla essentiella aminosyror som vi behöver för att bygga upp livsviktiga proteiner. Som art skulle människan aldrig utvecklats till den grad hon har om hon inte vore köttätare.

Men är absolut för grönare alternativ.

sighni
0

Om ni läst inlägget handlade det om att äta mindre kött av miljöskäl. Livsmedelsverket har gjort en "miljösmart" lista. På denna lista kan man läsa om hur kött påverkar miljön negativt. Den nås på länkarna längst ner. Läs gärna  "Mat, miljö, rättvisa. Köttkonsumtionens påverkan på miljön och den globala livsmedelaförsörjningen" av Jens Holm.

#2 När Djurens Rätt redovisar något med referenser borde man kunna ta till sig det utan fördomar om organisationen. Vad har du för erfarenhet av Djurens Rätt?

Inte behöver vi kött för vår överlevnad. Det finns inga belägg för ett sådant påstående. Dessutom finns många friska vegetarianer. Livsmedelsverket har kostråd för vegetarianer/veganer om man är intresserad och orolig över näringsbrist.

Nog måste man kunna diskutera köttkonsumtion utan att bli beskylld för propagande, hetsjakt eller liknande. Det är verkligen känsligt. Ibland är sanningen obekväm!

#4 Vem är TS? "Propagera hårt"?! "alla forum hon hittat"? Glad

Callisto
0

Det finns absolut belägg för att vi behöver kött. Det är svårt att hålla en diet som innehåller allt det vi människor behöver om man är vegetarian och det kan då ofta behövas kosttillskott. Självklart är det fullt möjligt i dagens samhälle men människan är köttätare!

Du är TS.

lil-sis
0

Gräsbeteskött är att föredra.

Och strikt vegetariskt är inte heller precis miljövänligt med alla transporter, gödningsmedel, uppodling av arealer i MASSOR osv.

sighni
0

Inlägget handlade väl egentligen inte om att bli vegetarian utan att äta mindre kött för miljöns skull.

#7 det finns väldigt många människor som levt vegetariskt 40-50 år eller mer. Och är fullt friska. Hur kan det komma sig?

Nedan följer naturvårdsverkets lista över klimatanpassad mat

http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i-forandring/Konsumtion-och-klimat/Klimatanpassad-mat/

och livsmedelsverkets miljösmarta matval

http://www.slv.se/upload/dokument/miljo/livsmedelsverkets_%20miljosmarta_matval_till_EU.pdf

Djuruppfödning bidrar med ca 18% av den globala uppvärmningen. Det är mer än hela transportsektorn.

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/Veganism_konsument

Vattenåtgången för att producera 1 kg nötkött är 100 000 l som jämförelse behövs 500 l/kg potatis och 900l/kg vete.

På denna länk finns miljönotiser kring maten

http://veganisverige.blogspot.com/search/label/Mat%20och%20milj%C3%B6

Här kan du läsa mer om varför vi ska äta mer vegetariskt och mindre kött http://www.vegetarian.se/

Dessutom är det nog bättre för vikten med mer grönt och mindre kött!

Callisto
0

Säker på attt du faktiskt brydde dig om att läsa mitt inlägg? Det har jag lite svårt att tro med tanke på vad som klart och tydligt står där. Jag hävdar att det är svårt att hålla en fullgod vegetarisk diet men att det är fullt möjligt i dagens samhälle

Halvdansken
0

#9. "Dessutom är det nog bättre för vikten med mer grönt och mindre kött!"

Varför det? Kött och fett är människans föda sen 2,5 miljoner år tillbaka. Tror inte att deras största problem var övervikt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ulf-S
0

Kor som går ute och betar gräs binder kol i marken, kött från sådana djur är fantastiskt miljövänligt!

Djur som föds upp på kraftfoder mår dåligt av sin kost. Eftersom spannmålet odlas med konstgödsel och transporteras till korna innebär det att köttet skadar miljön.

Lösningen är enkel: Ät kött från kor som ätit sin naturliga kost, alltså betat gräs!

Callisto
0

Skönt att jag inte är den enda som tar den här ståndpunkten i den här disskussionen.

sighni
0

#12 Om du äter spannmålen direkt går det åt mindre och då sparar du ännu mer på miljön!

#10 Jag läste ditt inlägg men du svarade inte på min fråga. Om det är fullt möjligt att ha en fullgod vegetarisk kosthållning i nutid. Vad är då problemet?

#11 Nej, de kanske inte kunde överkonsumera kött/fett som vi kan i I-världen.

Observera att inlägget handlade om att äta mindre kött inget annat!

Ulf-S
0

#14: Den moderna spannmålsodlingen skadar miljön på olika sätt och tillverkningen av konstgödsel kräver olja som är en ändlig resurs.

Gräsuppfött kött är en helt förnyelsebar resurs som tar vara på miljön.

Jag kan inte se hur spannmål skulle vara bättre än kött ur miljösynpunkt…

Du kan äta spannmål om du vill, men du måste blunda hårt om du ska undvika att se hur det skadar miljön. Jag äter en gräsuppfödd blodig biff istället och njuter av varje klimatsmart tugga!

Flört

sighni
0

#15 Besök naturvårdsverkets hemsida. Länk finns i #9 klimatanpassad mat. Du kan även kolla på livsmedelsverkets miljösmarta matval för att få svar på denna fråga.

Ulf-S
0

#16: Jag tror inte att du läser och förstår vad jag skriver…?

Jag anser att vi bör äta gräsuppfött kött och du hänvisar till att kraftfoderuppfött kött är miljöskadligt? Har jag förstått dig rätt?

Jag klickade på några av länkarna ovan och ögnade igenom dem. Så vitt jag kan se bryr de sig inte om att poängtera skillnaderna mellan olika uppfödningsmetoder när de redovisar miljöbelastning, utan nämner bara i förbigående att gräsbetande kor är mindre foderkrävande och binder koldioxid i marken.

Callisto
0

#14 Om du faktiskt läst det skulle du inte behöva ställa den frågan eftersom jag klart och tydligt skriver att det är fullt möjligt i dagens samhälle även om det fortfarande är svårt, kräver planering och ofta kosttillskott.

sighni
0

#17  Mitt inlägg handlade om att äta mindre kött för miljöns skull utifrån livsmedelsverkets miljösmarta matval. Har du något mer miljövänligt alternativ så vad är problemet? Köttproduktionen är generellt mer negativ för miljön än de flesta vegetabilier vad gäller energiåtgång, markanvändning, vattenåtgång, kväve och övergödning och regnskogsskövling och jorderosion. Dom flesta köper inte det kött du nämner. Det är utgångspunkten.

#18  Ditt påstående är motsägelsefullt och felaktigt. Det behövs inte kött för att få i sig alla de näringsämnen som behövs särskilt inte om man är vegetarian t.ex. lakto-vegetarian då behövs inga tillskott.

Nu handlade inte mitt inlägg om att bli vegetarian utan om att äta mindre kött för miljöns skull.

Ulf-S
0

#19: Visst: ditt inlägg handlade om att äta mindre kött för miljöns skull, enligt livsmedelsverkets rekommendationer.

Som du verkar förstå är den miljöpåverkan (positiv eller negativ) som köttkonsumtionen medför beroende av hur djuren föds upp. Det är missvisande att påstå att det är miljöskadligt att äta kött.

Det blir praktiskt taget lögnaktigt att generalisera från det värsta möjliga scenariot, även om det tyvärr är vanligt. Jag äter så gott som uteslutande gräsuppfött kött och borde snarare öka än minska min konsumtion om jag vill vara miljövän.

Arbeta gärna mot kraftfoderuppfödning och för en naturligare djurhållning om du är rädd om miljön! Skärp kraven på vad som får kallas ekologiskt, välj biodynamiskt när det är möjligt!

Callisto
0

Det finns 8 viktiga aminosyror i köttprodukter som vi som människor måste få i oss. I vegetabiliska motsvvarigheter finns det ingen produkt som innehåller alla åtta det innebär att en vegetarisk kost kräver mer planering och därför är svårare att genomföra än en med animaliska proteiner. På grund av att vissa utav de här aminosyrorna är svåra aatt hitta i vegetabilska produkter kan det också vara nödvändigt att ta kosttillskott för att få i sig alla.

sighni
0

#21 Du har fel. Det behövs inga kosttillskott för att kunna leva på en vegetarisk kost. Genom att ha olika proteinkällor får vi fullvärdigt protein. Det är inte särskilt krångligt.

Callisto
0

Helt värdelöst att fortsätta disskutera det här….I'm out

Ylva-Li
0

Jag är inte så säker på att just den här diskussionen faktiskt hör hemma här. Det handlar om miljöfrågor och inte viktminskning. Jag låser tråden. Har ni några frågor angående låsandet så kontakta mig via pm.
//Ylva-Li

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Inlägget är låst för nya kommentarer