LCHF viktminskning
Hej. Är det någon mer än jag som håller på med LCHF= LC står för lågkolhydrat och HF för högfett.
Jag skulle gärna vilja få kontakt med några och höra hur det går för Er.
Själv har jag gått ner 2,3kg på en vecka.

Har du kikat in på http://kolhydrater.ifokus.se/? den sajten handlar om just LCHF-kosten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, jag kör LCHF, har gjort det i perioder men ska försöka följa det fullt ut nu….. Jag går ner, men det är mycket kvar och eftersom jag har brutit benet kan jag inte träna som förut så jag försöker "äta mig ner i vikt" nu ;)
"En stund i taget - här & nu"

Jag har ätit LCHF i över två år. Har gått ner nästan 100 kg nu!

#3 OJ! Grattis till en fantastisk viktminskning!

#0. Jag körde LCHF under 1 års tid men tyvärr utan minsta lilla viktminskning. Våra kroppar tycks svara olika.
#3. Det må jag säga var ett resultat som heter duga, grattis! Kom din viktminskning igång direkt? Eller dröjde det en tid? Strikt fakir med enbart kött, ägg och fett utan något annat därtill? Eller med inslag av grönsaker, mejeriprodukter och lite annat?

#4 och 5
Tack!
Jag började år 2007 på våren och till att börja med var det ett enormt FROSSANDE i allt som jag längat efter hela mitt liv men som varit förbjudet.
Jag åt och åt och åt och åt. År av svält låg bakom mig, år av självplågeri och avhållsamhet från i princip allt. Jag hade kört vattenfasta i flera månader innan och ändå gått upp i vikt och var ju helt övertygad om att felet låg hos mig och inte i kostråden som (van-)vården ger oss.
I början åt jag bacon, ägg, smör, fet ost, vispgrädde, salami, kött, fisk, fågel, avocado, majonnäs, räkor, oliver, macadamianötter… Och jag åt i princip dygnet runt de första tre veckorna för det var så nytt det här för mig att få lov att äta och jag hade så mycket uppdämd hunger i mig.
Sen lugnade det ner sig och jag började få lite struktur på ätandet.
I princip har jag kört halv-fakir ända sedan början. Det innebär fakir de flesta dagarna - d v s endast kött/fågel och smör, men ett par gånger i veckan kan jag unna mig lite sallad eller cole slaw eller någon sås/röra på creme fraiche och majonnäs.
Jag mår så himla bra och jag går aldrig hungrig. Skulle jag bli hungrig så äter jag så klart, även om det är mitt i natten. Kroppen säger till om den behöver något.
Jag är övertygad om att det här enorma svullandet i början var nödvändigt för min kropp. Den hade farit så illa i så många år och jag hade utsatt den för både det ena och det andra; svältdieter, fastekurer, Xenical, Reductil och allt möjligt.
I snitt äter jag 2 gånger om dagen men vissa dagar blir det 3 ggr, andra dagar kanske bara 1 gång.
Diabetes borta, bensår borta, migrän borta, njurproblem borta, gallstenar borta… Och inget sötsug alls!

#6. Oj, oj Mullibolla, jag blir helt imponerad. Tack för din berättelse. Snällt att du delar med dig och det kanske kan lära oss andra någonting, vi som inte lyckats gå ner i vikt med LCHF. Grattis också till alla dina fina och väldigt påtagliga hälsoförbättringar vid sidan av viktminskningen. Mycket intressant att ta del av din berättelse. Tack!
Har blivit allt mer funderande kring tanken med att inte äta så många gånger per dag. Förstått att många lchf:are äter som du, ett par gånger om dagen bara. Har också förstått det som att det inte beror på att man bestämmer sig för att äta så sällan utan att det snarare beror på regeln om att äta bara när man är hungrig. Och att man då sällan blir hungrig oftare än så med din kost. Det pratas annars ofta om
- Ät regelbundet och på fasta tider, det är viktigt!
- Ät tre måltider plus 2-3 mellanmål, då hålls förbränningen igång!
… för att få en igång viktminskning samt hålla den igång. Men så tänker inte de flesta lchf:are tror jag.
Har märkt att det är ett faktum att hunger (även sug) hålls borta med fettrik mat längre tider. Sedan finns det ju en annan sak, vanan med att ofta tugga på något, som också är att tänka på. Samt även att ätande används i sociala sammanhang. Ätande är förknippade med grejer, inte bara till vanlig naturlig hunger.
Inte vet jag om det har betydelse för viktminskning hur ofta något stoppas i munnen. Men visst drar väl det igång hela apparaten med höjt blodsocker, insulinpåslag som slår igen dörrarna till fettdepåerna… och ja hur det nu var.

Hej birma och tack ska du ha!
Nä, man måste verkligen inte äta så många gånger om dagen som "experterna" säger.
Äter man "normalkost", d v s mat som är rik på kolhydrater, så sjunker ju blodsockret rejält redan ett par timmar efter måltid och därav kommer en dipp med trötthet och sug. Ett mellanmål är då ett måste.
Mitt blodsocker ligger på en jämn och fin nivå mellan 4 och 5 vare sig jag ätit nyss eller inte. Jag har inte längre de där sugen utan det handlar om hunger eller inte hunger. Och hunger förhandlar jag aldrig bort!
Vanan att ha något i munnen kan förstås ställa till det för många. Men jag har upptäckt att jag hinner med så mycket annat nu än tidigare. Förut kretsade mina tankar kring mat dygnet runt. Jag levde för att äta, även om jag svalt på sluttampen. Tänkte ständigt på föda, goda saker att stoppa i munnen o s v.
Nu tar maten så lite av min tid att jag hinner med en massa annat också! Att handla går fort för jag behöver inte stå och välja bland bröd, chips, flingor, bullar, godis o s v.
Att laga mat går fort. Jag steker en köttbit och lägger på en klick smör och äter. Klart!
Ser till att alltid ha några kokta kalla ägg i kylen i händelse av akut hunger, dag- eller nattetid. Då tar jag ett ägg och kluttar på majonnäs och in i munnen och sen är jag mätt!
Det är så himla skönt att äntligen börja LEVA igen och inte vara tvungen att räkna kalorier eller tillbringa timmar i köket med matlagning.
Jag unnar alla andra människor att få må bra också och önskar att alla ville ge LCHF en chans.
Kram på dig!

#9. Nämen är det du :0). Jag har läst om din fantastiska viktnedgång tidigare. Vilken otrolig skillnad på fotona. Har gått och tänkt på ditt okomplicerade sätt att äta efter det du skrivit om det igår i den här tråden. Man lägger nog allt för mycket tyngd på ätande egentligen. Verkar så enkelt med en köttbit och lite smör bara, när man är hungrig. Håller mättnade länge också. Själv har jag haft lite svårt för kött av och till genom åren, men för 1 år sedan återgick jag till köttätande om än med lite svårighet.
Minns när jag var liten, då var mat något småtrist i livstillvaron. Det var annat som var kuligare, och det var nästan aldrig att man tänkte på mat annat än när den äkta hungern inträdde. Det är nog det naturliga egentligen. Säkert dumt att äta på bestämda tider bara för att det hör till på något vis. Säkert även dumt att äta för den sociala grejens skull i sådana sammanhang - om det blir allt för ofta i alla fall.
#9 GRATTIS! Vilken fantastisk resa du har gjort. Bravo!
Det går ju inte att tro att det är du på båda bilderna.
Själv har jag börjat med LCHF för drygt en vecka sedan och känner så väl igen mig i din beskrivning hur de levde de första veckorna med mat som i det närmaste varit förbjuden (egentligen i hela mitt vuxna liv). Vispgrädde, fet ost, olika röror av alla de slag, ju fetare desto bättre. Steka i smör och ta en och annan bit bröd med mycket smör (har jag aldrig gjort tidigare). Det var mycket intressant att läsa om hur du äter nu och underbart verkligen att du blivit av med dina sjukdomar. Det ger så mycket hopp!
Jag kommer att hitta en mycket mer balanserad diet om ett tag, men än så länge njuter jag att äta fett och att vara mätt!
Ha det så gott och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
#11 Var väldigt restriktiv med brödet bara. Ta resten av pålägg direkt på osten istället :)

#10 och 11
Tack! Det ÄR verkligen kul att ha fått tillbaka livet och hälsan efter nästan 25 år av idel bantning och svält och elände.
#10 Apropå riktig hunger, så visst är det som du skriver. När man har fullt upp med annat som intresserar en, så tänker man inte på att äta bara för att äta. Och så har livet blivit för mig igen nu. Mat är liksom bara bränsle, sen är det ju trevligt om den är god också, men jag älskar kött och fett i alla former så för mig är det enkelt! 
#11 Jag skulle nog också skippa brödet, men allt är relativt. Har man gått från att äta mycket bröd och kan inskränka sig till en liten bit ibland, så är det ett jättestort steg i alla fall och bara att gratulera!
#12 och #13. Jag har skurit ned min brödkonsumtion med 95 % och vissa dagar inget bröd alls, Idag tex har jag ätit en knäckemacka (typ Wasa fiber plus som har 5 % kolhydr) så nu blir det inget mer bröd idag.
Så jag tycker jag gjort stora framsteg på ca 1,5 vecka. Jag har verkligen älskat bröd, visserligen bara fullkornsbröd, men ändå många mackor på en dag.
Jag har också älskat havregrynsgröt med små bitar av katrinplommon i och det har jag slutat med nu - det saknar jag också.
Ja, den här dieten är för mig en spännande resa som jag ser det. Jag läser mycket på kolhydrater iFokus och viktminskning iFokus och klickar vidare till länkar som kan vara intressanta, så jag lär mig lite mer för varje dag. Läser också mycket litteratur i ämnet.
Jag kommer inte att någon längre tid fortsätta med den feta dieten utan kommer att hitta en mycket mer balanserad kost som är mer hälsosam ur alla aspekter, men det kommer att ta tid att hitta dit. Men det får ta den tid det tar.

Jag är glad för din skull och glad över att du vill ge LCHF en chans!
Men jag undrar lite över det du skriver."…en mycket mer balanserad kost som är mer hälsosam ur alla aspekter..". Hur menar du då?
Jag menar absolut inte att vara kritisk, är bara nyfiken på vad som skulle kunna vara mer hälsosamt än en kost fri från kolhydrater, e-nummer, inflammationshämmande ämnen m m.
#15 Jo, med det menar jag att jag egentligen tror att det inte är så bra med så mycket animaliskt fett. Jag tror heller inte det är så bra att äta för mycket kött (har tidigare för ca 10 år sedan både prövat att vara vegetarian och även under en tid ätit en mycket strikt vegan-kost pga reumatisk värk). Det finns ju den aspekten också med jordens resurser och att slaktdjur idag far så fruktansvärt illa. Dessutom matas djuren med antibiotika som vi får i oss. Eftersom jag är stor djurvän skulle jag vilja sluta äta kött igen.
Det jag skulle vilja ha som mål för en för mig bäst balanserad kost, det är att äta så rena livsmedel som möjligt utan tillsatser av skadliga ämnen. Jag skulle äta mycket fisk, mycket grönsaker (av alla slag) och bröd (inte myckiet bröd dock) bakat på surdeg, jag skulle äta ägg, frukt och bär och lagom med fett och då helst icke animaliskt, utan olivolja o likn. Detta i en bra blandning med LCHF-dieten i ryggen s a s med proportionerna.
Denna önskediet är det optimala för mig och målet skulle ju vara att när jag gått ner mina 10 kg, skulle den kosten innebära att jag inte gick upp i vikt. Så ser målet ut på längre sikt. Jag är fullt medveten om att det kommer att ta tid för mig att hitta balansen mellan de olika födoämnena innan jag hittar den modell som är bäst för mig.
Under tiden kör jag ganska sträng LCHF-diet. Så målet ligger en bra bit bort. Det är alltid bra att ha lite mål framför sig att sträva mot.

Tack för din förklaring! Då förstår jag hur du menar, även om jag inte alls håller med dig om allt.
Visst föds djur upp alldeles förfärligt illa! Hade jag råd, skulle jag bara köpa närproducerat kött från bönder som behandlar djuren väl. Det tror jag nog de flesta vill.
Men om man tänker sig en minskad köttproduktion i stort, så blir det nödvändigt med konstgödsel, och det är inte särskilt gynnsamt för vare sig människa eller miljö.
Att animaliskt fett skulle vara farligt är en myt. Vi består själva av animaliskt fett, och oljor kom in i bilden långt fram i människans historia.
Undersökningar som pekar på att köttätare blir sjukare än icke köttätare är jag tveksam till. Man glömmer nämligen att redovisa vad köttätarna äter utöver köttet, vilket inte så sällan är pommes frites, snabbmat, tillsatser och färgämnen.
Det absolut bästa för reumatiker är massor av omega-3 som är inflammationshämmande. Det finns i animaliskt fett och i ägg och smör.
Vegetabiliska oljor kan innehålla omega-3 - t ex kallpressad olivolja - men kroppen kan inte tillgodogöra sig det på samma vis som det animaliska fettet.
Jag verkar säkert jättetråkig när jag skriver allt det här, och inte så lite "besserwisser". Men jag menar väl.
Har hållit på i 2½ år med den här kosten och läst och läst och läst. Varit på föreläsningar om en massa saker och inte minst om fetter.
Jag har lärt mig så mycket på vägen.
Själv är jag också reumatiker och har blivit mycket bättre av att äta just kött (mest griskött) och naturliga, mättade fetter som smör och ister. Även den ekologiska kokosoljan ingår i min mathållning, eftersom den är mättad trots att den är vegetabilisk.
Ja, jag håller mycket med om det du säger också. Jag menade inte att racka ner på den kosten du äter, absolut inte. Jag ville bara berätta lite om mina tankar att just nu råder egentligen stor förvirring vad jag egentligen vill och ska och bör äta.
Eftersom min bakgrund ser ut som den gör med allt hälsokosttänkande, så är detta med fett en riktigt svår nöt för hjärnan att knäcka och att inte äta rotfrukter verkar väldigt främmande, eftersom det är både billigt och nyttigt. Har i många är haft Alf Spångberg och Lily Johansson som förebilder och försökt i mångt och mycket att leva så. Även Ann Wigmore som förespråkande "levande föda" har också varit något av en idol.
Så du förstår att det blir en kullerbytta i hjärnan för min del och det kommer att ta tid att smälta det nya. Jag kände ändå att jag ville ge LCHF en chans att gå ner de 10 kg i vikt som jag har kämpat med i flera år.
Du är inte jättetråkig, absolut inte, jag vill gärna fortsätta att diskutera med dig. Det var himla tur att jag hamnade in på denna sajt och fick syn på dig. Du har mycket värdefull kunskap och ett bra tänk och har erfarenhet.
Så om det är OK för dig vill jag gärna fortsätta att ha kontakt med dig och bolla lite tankar och idéer. Det skulle vara värdefullt för mig
Ha en fortsatt bra söndag och så hörs vi snart igen om det är OK för dig?

Nisse läs inlägg #1, gå in på Kolhydrater i Fokus, det är en hel sajt som bara handlar om LCHF. Du får massor av tips, support och recept.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hej igen!
Jag tog inte det du skrev som att du rackade ner, tvärtom! 
Visst vill jag gärna diskutera mer med dig. Du får väldigt gärna PM:a mig här om du vill, så kan vi föra diskussionen lite mer privat om det känns bättre.
Det där med inre motstånd mot fett förstår jag så väl. Gissa hur jag reagerade första gången jag fick veta att jag skulle äta mer fett? Jag trodde de drev med mig och tänkte " Då dör jag ju!!!".
Känner personligen flera vänner som sakta men säkert går över till LCHF men som fortfarande kämpar emot fettskrämdheten. Vi är ju så präglade av allt vi fått lära oss.
Men om man genomskådar kostråden och vet varför de är som de är, vilkas intressen de för o s v, då är det lättare att ta till sig allt nytt.
Tycker i alla fall jag…
#19 Tack för omtanken, men jag är redan medlem på den sajten som nybörjare fr o m 24 juni och har fått mycket hjälp och stöttning av medlemmar där inne i starten, men eftersom jag är den jag är, så söker jag hela tiden mer information, för jag har svårt att köpa LCHF-kosten rakt av. Jag behöver kunskap från flera olika håll.
Läser väldigt mycket länkar och litteratur. Det är en spännande resa och viktigt att lära sig så mycket som möjligt så att jag hittar den balans i dieten som passar just mig.
Alla är vi ju olika och det som passar mig, passar inte någon annan osv.
Som sagt jag söker kunskap från många olika håll, visserligen kan det bli förvirrande, men jag känner att jag behöver det. 

När jag ser ditt resultat måste jag fråga om det har flytit hela tiden för dig.
Jag har ätit efter LCHF nu i 4 månader och det har inte hänt något.
Jag har testat allt innan. Mediciner, operation(gastric banding) och en massa andra dieter. Jojobantat i hela mitt vuxna liv. Smal ibland och tjock ibland.
Men nu fungerar det här så bra för mig men sötsug och allt annat jag haft problem med tidigare. Men jag vill så gärna se resultat på vågen också.

Måste fråga någon som kan detta, om detta är en vettig meny?
Tacksam för svar.
2. Rikshospitalets bantningskur a´la LCHF
Gör dig 7 kilo lättare på 13 dagar
Meny:
Dag 1 och 8:
frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 bit ost (ca 2 ostskivor)
lunch: 2 hårdkokta ägg, kokt spenat, 1 tomat.
middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron.
Dag 2 och 9:
frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 bit ost
lunch: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 dl jordnötter eller 20g (minst 70%) choklad.
middag: 100g skinka, 1 bägare (2,5 dl) turkisk yoghurt, sallad med olja och citron.
Dag 3 och 10:
frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 bit ost, 1 dl jordnötter eller 20g (minst 70% choklad).
lunch: Kokt spenat, 1 tomat, 1 dl jordnötter eller 20g minst 70% choklad.
middag: 2 hårdkokta ägg, 100g skinka, sallad med olja och citron.
Dag 4 och 11:
frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 bit ost, 1 dl jordnötter eller 20g (minst 70%) choklad.
lunch: 1 hårdkokt ägg, 1 dl jordnötter, 1 liten burk keso eller kesella (naturell).
middag: 2 skivor bacon, omelett på 2 ägg, 1 bägare turkisk yoghurt
Dag 5 och 12:
frukost: 1 dl jordnötter
lunch: Mager fisk (250 g) med citron och smörsås, typ hollandaise
middag: 1 stor biff (250 g), sallad och broccoli.
Dag 6 och 13:
frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 bit ost, 1 dl jordnötter eller 20g choklad.
lunch: ½ grillad kyckling, sallad med citron och olja.
middag: 2 hårdkokta ägg, 2 skivor bacon
Dag 7:
frukost: 1 kopp te
lunch: 1 bit grillat kött, en avocado
middag: Inget.
Vatten bör drickas åtminstone 2 liter om dagen. Gör i ordning två 1,5 liters flaskor och ställ i kylen så du håller koll på hur mycket du får i dig (drick gärna mineralvatten). Svart kaffe får drickas när som helst, tänk dock på att kaffe är vätskedrivande så dricker man mycket kaffe bör man hålla sig närmare tre liter än två liter vatten.
Chokladen måste vara minst 70 %, jordnötterna får endast vara vanliga med salt. Krydda maten som man vill men använd inget med socker eller glutamat eller annan smakförstärkare (grillkrydda innehåller allt detta). Energifritt sötningsmedel får användas, typ hermesetas eller suketter.
1 bit grillat kött eller en stor biff kan bytas ut mot kycklingfilé eller annat helst magert kött. Lägg märke till att det står eller på några ställen, ibland misstar man eller för också, speciellt andra veckan.
Jag gjorde en färdig citrondresssing med andelarnna
1dl olivolja
1msk citron
lite vitpeppar ½ vitlöksklyfta
Av denna gjorde jag i ordning 5 dl så jag hade färdigt.
På köttet hade jag en egen kryddblandning vilken jag också gjorde i ordning innan.
1 del paprikapulver
2 del lökpulver
1 del oregano
½ del vitlökspulver
salt och cayenne
Detta är en diet för att komma igång med viktnedgången och innehåller väldigt få kalorier. Det är alltså ingen definitiv viktminskning utan man måste efter detta för att hålla vikten fortfarande ha en kalorirestriktion. Jag tog multivitamin varje dag som tillskott för att få i mig alla vitaminer som behövdes. Lycka till

Nix, det är inte LCHF om man tjatar om magert kött.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Grattis MolliBolla nu gav du mig en rak kick uppåt 

Bra!
Jag hade hoppats på att få det svaret. Tycker själv att detta ser ut som någon metod man orkar ett tag och sedan är man tillbaka till det gamla igen.
Tycker det verkar konstigt med så lite fett.
Det brukar ofta komma ut "sjukhusmenyer" Soppor och allt vad det har varit i rörelse.
Hoppas att man ska ätas mer än så här.

#22 Antar att det är mig du frågar!
I början var det inget flyt rent viktmässigt. Men jag var OERHÖRT överviktig, typ eget postnummer.
Det som förändrades väldigt snabbt vara alla mina värden. Blodsocker inte minst.
Sen blev jag av med migrän, bensår, högt bltr m m.
Efter några veckor hade väl de första kilona lossnat men jag märkte på kläderna att jag krympte. Kroppen började bygga muskler.
För mig har det gått trappstegsvis. Ibland har jag stått stilla i flera månader för att sedan rasa 10 kg eller mer bara på några veckor.
Men jag började må oförskämt BRA redan från dag 1, om man undantar de övergångsbesvär som kom efter 3 veckor. Men de visste jag om och hade garderat mig med extra mycket fet och god mat hemma!
Som jag ser det finns det bara vinster med detta. Hälsan bättre, vikten bättre, livet bättre, ekonomin bättre. Att handla går fort nu! Behöver aldrig springa och leta efter nyckelhål eller bröd och kakor och sånt.
Kött, smör, ägg är basen i min kost och jag är friskare nu än när jag var 25!
Danska rikshospitalets diet är inte LCHF och utger sig inte för att vara det heller… det är en metod som åsyftar till att ändra ämnesomsättningen.
Ja, man går ner i vikt av den.
Nej den är inte permanent om man inte gör en betydlig livsstilsförändring efteråt.
Frågan är ju om inte vikten man förlorar skulle ha försvunnit ändå om man bara gjort ändring i livsstilen?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag blir glad när jag hör dig. Blir motiverad att kämpa vidare.
Fortsätta som jag gjort. Detta enligt Skaldeman och Annica Dahlqvist. Strunta i allt annat som poppar upp.
Man kan gå ner i vikt av alla sorters dieter har någon sagt. Och bantningsdieter har det funnits gott om …… banandieten, ananasdieteten, vindieten …….., ja, jag minns inte alla tokigheter man har hittat på. Problemet har ju dock hela tiden varit att man bara kunnat gå på en sådan diet, väldigt begränsad tid och sedan gått upp alla kilon igen och mer därtill. Det har ju varit rena vansinnet!
Nej, nu tror jag på LCHF eller i vart fall ett lågt kolhydratintag som en hållbar inte bara diet utan fortsatt livsstil!
Till trådskaparen, jag försöker undvika dom värsta sockerbovarna, trixet är att veta var dom finns… pasta, bröd, godis, frukt, läsk och rotfrukter är några av dom värre fällorna…..
jag är 187 cm lång, 39 årig man och vägde i nov -08 105 kg, på g att få diabetes, ingen ork, ledvärk, var allmänt uppgiven fysiskt,,,, efter tre månader på strikt ketogen kost så har värken försvunnit, orken återkommit, diabetesriskvärdena förbättrade och vågen står sedan feb/mars -09 på cirka 87 kg. vc-läkaren var förbluffad, och undrade vad som hänt, och jag berättade…
han sa då - jag har förstått att det är stora förändringar på g pga alla hälsoförbättringar man får genom ketogen kosthållning.
För mig funkar det jättebra med denna kost, men som sagt det gäller att "tänka om" och syna gamla "sanningar" som tallriksmodellen mm,,, 

Grattis Calmare!

#23 var har du hittat denna "ordination" ??

Fick den av någon. Kan inte tro den är så lämplig. Tycker det verkar lite svält kur.

MULLIBOLLA:
Tusen tack för att du berättade din historia, jag känner så väl igen mig! Mitt liv har kretsat kring mat så länge jag kan minnas (vad man bör äta, vad man inte bör äta, hungrig hela tiden, vad ska jag stoppa i munnen härnäst…)
Har vägt ca 120kg som mest, min "normalvikt" har oftast varit runt 90kg, men har hela mitt vuxna liv gått upp och ner plus minus 20-30kg som följd av olika bantningsmetoder så som ViktVäktarna och andra snabbare kurer. Inget har hållt i längden och min viktkurva har fortsatt se ut som en berg-och dalbana. Det har helt enkelt inte fungerat att försöka leva konstant hungrig och sugen på sådant som man INTE får äta (grädde, fett, kött, såser mm)
jag och min man bestämde oss för att börja med LCHF efter semestern (i söndags) tack vare att min bästa barndomsvän introducerade oss till det. Mannen min är absolut inte tjock, han har bara en liten kula :)Jag däremot tänker tappa ca 20kg om möjligt för att bli normalviktig.
Jag hoppas att det blir för mig som för dig, att livet slutar kretsa kring mat och att man kan äta när man är hungrig och sedan känna sig belåten, mätt, lycklig och INTE känna skam, nedstämdhet, hunger och sug. För mig handlar det inte så mycket om hur jag ser ut utan hur jag känner mig, hur jag mår psykiskt. Bara efter att ha kört 3 dagar med LCHF (förutom skakningar i söndags…haha) så mår jag REDAN bättre och mitt humör är annorlunda! Om man sedan får en snyggare, hälsosammare kropp på köpet så är det en fantastisk sak.
Jag hoppas att detta kommer gå bra och jag kommer definitivt att tillbringa mkt tid på den här websajten.
Tack alla som delar med er av era historier! :) LYCKA TILL!

#38 Jag önskar dig verkligen lycka till och kan säga att du med all säkerhet kommer att må bättre och även tappa i vikt, även om det senare kan dröja.
Det är ju lite olika för oss alla, men många kvinnor upplever att det är trögt att få igång viktminskningen. Vi har som regel skadat vår ämnesomsättning med all bantning genom åren…
För mig var vikten det centrala när jag började, men nu är det faktiskt hälsan och hur jag mår inifrån. Bara det är värt allting, viktnedgång eller ej!
Lycka till!

Jag har bestämt mig mig börja med LCHF kosten imorgon sitter och läser allt jag kommer över om de för att lära mig så mycke som möjligt!
Har de senaste tiden levt tvät imot på log fet kost och de har inte funkat så va de en vän som sa testa denna koste och jag kände inte till nåt om LCHF men nu gör jag det och tror de kan passa mig.
#38 och #40 Lycka till! 

Jag är såå glad, jag måste bara få berätta: Jag har LCHF:at sen i måndags och jag har redan tappat 3cm runt midjan!!! YEES!

Vatten, min vän, vatten!
Likaså när man går ner i kilo. det första STORA är - just vatten!

Jo tack jag vet att det inte är just fett som försvinner, men att jag inte är svullen längre är toppen, även om dessa 3cm bara har varit vatten eller luft spelar ingen roll, jag är i vilket fall mindre vad det än är som försvinner!
Sund inställning, tycker jag!
Ja det kvittar VAD som försvinner, BARA det försvinner och man får lov att få känna känslan av att vara mindre.
Det är guld värt!
Heja Dig!

ytterligare 3cm idag…. :) Jag måste innehålla en massa luft…. hih…

Ja de är lycka att de försvinner cm runt midjan och har som prövat så många dieter men de har inte funkat och nu med denna så äntligen de funkar!
på två dagar har jag gått ner 1.5 kg men cm har de inte minskat ännu