Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1549 ggr
[SarahOhrn]
0

Fan, nu är det nog!!

Jag har precis skrivit ett långt inlägg i min blogg och kopierar in det här, vissa saker jag skriver kanske låter som från en blogg, just för att det är det, så det passar inte in här men ni får ha överseende med det. Orkar inte ändra det! ;)

Kika gärna in på min blogg: http://thewaytothestars.blogg.se

där kommer jag fortsätta uppdatera om dagarna och varje dag hädanefter! Fast ska även försöka uppdatera lite här, för min egen skull, i denna tråd. :) Och behöver pepp-kompisar, ni får också gärna kommentera! ;)

Men till inlägget:

"Hur många gånger har jag inte sagt det? Och hur många gånger har jag inte varit peppad att gå ner i vikt sen någon dag senare sitter jag där med chips eller choklad! Jag vet inte om det blir någon skillnad nu men när jag vägde mig nyss är jag ett halvt (!!!!) kilo från vikten jag lovat mig själv att ALDRIG nånsin komma upp till. För då är det kört, då kommer jag tappa hoppet helt det vet jag… Det gör ont i mig att det bara går uppåt och ska behöva va 0.5 kg ifrån för att börja satsa.

Men vad vet jag, imorgon kanske jag skiter i det. Men just nu har jag sån ångest att jag VILL inte stoppa en godsak i munnen!! Så jag började morgonen med 15 min wii fit innan frukost, sen blev det 2 bitar grahamsscones med smör och 1.5 skiva ost. Och så en mugg grönt te med en sukett i. Vill egentligen inte ha sötningsmedel men bättre än socker o har inte riktigt vant mig vid grönt te. Ärligt talat köpte jag det för läänge sen men har aldrig testat ;) Men det va över förväntan! Det kan jag leva med. Så nu, blir jag sugen på nåt sött blir det grönt te med en sukett. :p Dit kan jag sträcka mig!

På lördag kväll blir det visserligen fest och lite alkohol, groggar osv. Men ska försöka köpa vitt vin o hålla mig till det, så nyttigt man kan komma i guess! Och ingen bakismat på söndag… Eller på sin höjd mat från det indiska stället här i Alingsås. Det är ungefär som hemlagad mat, smakar helt underbart och som sagt precis som nåt man skulle kunna göra hemma. Visst är det vitt ris, sås o marinad o sånt men det är ju bättre än pizza, for example! :) Min favvo där är marinerad kyckling som dom grillar i nån speciell grej och indiskt ris + en mild gräddfilssås. Ni fattar inte hur gott det är! :p Mitt stora problem är att börja äta mindre portioner men framför allt att sluta småäta! Igår gjorde jag och Johan kladdkaka, den står i kylen o läskar men helt ärligt blir jag äcklad när jag tänker på det nu bara för att jag vägde mig i morse…

Nä så nu är det dags att lära mig äta mindre portioner och när jag är sugen på nåt att småäta på till tv:n ska det bli nån frukt eller te bara!! Det måste funka nu… Sen kan jag unna mig en dag i veckan (fre eller lör) om jag hållt mig till det hela veckan + tränat! :) Så man har nåt att längta efter ;) Fast då blir det ju inte en chipspåse, en läsk och en chokladkaka. Utan kanske dipp med morötter, min favorit! :D Eller lite mörk blåbärschoklad ?

Nåt jag är stolt över är att för ett år sen och långt innan det va jag beroende av läsk, jag köpte nog hem det näst intill varje dag. Nu köper jag aldrig hem läsk! Förutom om vi ska grogga eller till maten nån enstaka gång när jag köper hem mat. Eller om vi är ute o äter. Men dricker oftast ramlösa eller loka då också. Dessutom köper jag sushi i stället för thai eller pizza. Visst, sushi är mycket socker o vitt ris men i kalorier, är det bra mycket mindre än i en pizza. Många äter sushi som ett mellanmål o då är det ju onödigt många kalorier men äter man det till middag är det färre kalorier än man brukar räkna på en middag! Så det är perfekt.. :) Synd att det alltid är stängt på söndagar bara så man inte kan ta det som bakismat ;p Men nu får det indiska funka i stället. Även det mycket bättre än pizza. Och indiskt ris, fattar ni hur gott det är?!

Jag har bestämt mig för att föra mig mat- o träningsdagbok här i bloggen varje dag, jag vet att jag är dålig på att skriva annat, ska göra det också men nu ska jag först och främst skriva in vad jag äter och vad jag tränar så jag kan gå tillbaka och se. Och jag ska inte försköna det utan har jag fuskat ska jag skriva in det! Det är lättare att ha det svart på vitt, någonstans där jag vet att det inte försvinner och jag vill ju inte "svika er" ;) Hehehe. Och jag SKA inte upp i den vikten!!

Är grymt sugen på en promenad men regnet öser ner som vanligt.. :( Får se om det slutar senare så man vågar sig ut.. :p Ska kika in på SMHI nu och se hur det ligger till för kvällen! Sen ska jag även fortsätta på wii fit, det är verkligen inget som man kan köra och gå ner i vikt med bara det men ett perfekt komplement. Till exempel nu när det regnar. Bättre att köra det än ingenting. Och det tar när man är otränad i alla fall, jag blir ruskigt svettig efter en kvar aerobics, hula hoop och yoga! Har som sagt kört en kvart nu innan frukost och ska köra minst 45 min allt som allt innan dagen är slut. Så får ta en kvart sen vid lunch o en kvart ikväll! :)

Jag har lagt upp mitt schema som så att jag ska gå minst 30 min promenad 4 dagar i veckan. Sen ska jag även köra wii fit minst 3 dagar i veckan i minst 30 min per dag. Det behöver inte vara samma dagar men det är ju extra bra om det blir det! Dock ska jag ha en vilodag i veckan.. Beroende på vad som händer i livet, nu blir det nog på söndag eftersom vi ska på fest på lördag ;) Hehehe.

Och så måste jag även lägga upp ett schema för hur jag ska träna, styrke, yoga osv. Det blir nog uppvärmning med aerbics eller jogging varje gång, sen hula hoop (perfekt för magmusklerna) och endera olika yoga-poser eller styrketräning olika dagar. :) Får grubbla lite på det! ;) Idag är det yoga som gäller i alla fall.. Har kört aerobics, hula hoop, yoga och lite balans.

Kanske är jättetråkigt att läsa detta men jag skriver om träning o mat mest för min egen skull! :) Sen kanske det är någon mer som vill peppas med mig! :D Jag har ju ungefär 28 kg att gå ner. Herregud, för ett och ett halvt år sen hade jag 18 kg, hur gick detta till?!

Anledningen till att jag vill gå ner i vikt är dels att jag vill känna mig snygg såklart och få sjlävförtroende men även för att jag vill visa att jag kan klara av något sånt här! Jag vill må fysiskt OCH psykiskt bättre och den dagen jag ska gifta mig vill jag vara smal och fin i min drömklänning och ännu viktigare, den dagen jag skaffar barn vill jag inte få ytterligare 20 kg att gå ner, då räcker det med den viktuppgång som blir ändå. :) Just nu är det väl ingen fara för varken hjärtsjukdomar eller eftersom jag inte ska ha barn än men jag måste ju tänka på framtiden. Jag går ju inte ner på en natt. MEN, jag satsar på att gå ner så mycket som möjligt till julafton! :) Exakt 5 månader dit, det kan gå!! :) Åtminstone ska jag ha gått ner 15 kg, alltså lite över hälften. Men helst mer än så! Det låter rätt orimligt och jag lägger inte 28 kg som ett exakt mål som jag SKA nå, då går det aldrig men jag vet dom som gått ner 20 kg på 4 månader genom bättre mat o träning och då kan jag väl klara 23 på 5 månader?! ;) Och tro mig, då ska jag njuta av julmat o julgodis på julafton, min favorithögtid! :D

Det måste hända nu!! :) Jag kan inte skjuta upp det längre.. Jag vet att det är sjukt svårt men det GÅR det är jag övertygad om! Kan andra kan väl jag?! Jag har dessutom inte såå sjukt lätt att gå upp i vikt så jag borde kunna hålla den någorlunda sen. Visst jag har ju gått upp dessa kilon men tänk då på att jag ätit godsaker o sånt VARJE dag i ungefär 6 år… Då känns inte 28 kg speciellt mycket måste jag säga, fastän det är det, såklart! Men jag borde väga det dubbla, minst.

Men nu är det dags att bli fit! Sommaren 2010, here I come! Eller? ;p Som varje år! Fast då börjar jag någon månad innan sommaren som alla andra, nu är det i alla fall ett år innan ;) Annars brukar jag ge upp under sommaren o komma igång i april nån gång. Nu har jag inte slutat i år faktiskt.. Jag fortsätter att försöka peppa mig själv! :D

* Äta mindre portioner
* Inte småäta
* Ingen pizza, McD osv
* Träna lite mer

Såklart måste jag börja laga nyttigare mat hemma också men dom här stegen är dom allra viktigaste just nu. Håller jag mig till detta gör det nog stor skillnad ändå. Herregud jag åt ingen supernyttig mat när jag bodde hemma, jag åt vit pasta, vitt bröd, ketchup, osv osv. Men jag va ändå smal. För när jag bodde hemma små-åt jag inte, åt bara snacks/godis på helgen och drack sällan läsk. Köpte väldigt sällan hem snabbmat och åt säkerligen mindre portioner. Va ute och gick lite, cyklade och sådär. Och jag höll vikten. Det är ju det minste problemet, VAD man äter när mna lagar det hemma!"

[SarahOhrn]
0

Mitt stora problem är att jag inte GILLAR nyttig, billig mat. T ex bönor o sånt. Och just nu är jag arbetslös o har 0 kr i inkomst o i höst ska jag plugga o kommer ligga knapert till. Så jag vill jättegärna ha tips på nyttiga o billiga recept! :D

[LiisaDagger]
0

Ok, du har tröttnat, men det är bra. Då är du ju redo! Redo för att börja gå ned i vikt, eller hur? Jag tänker läsa din blogg och heja på dig! Det är absolut ingen omöjlighet att gå ner 15 kilo på 5 månader, jag gick ner 10 på mindre än så. Visserligen gick jag då på VLCD men jag tränade inte särskilt mycket då. 

Nu har jag gått upp lite i vikt under semestern (för mycket festande). Men det var värt det och är redo att gå ner igen när jag börjar jobba (nästa vecka). Så jag kan vara din "viktnedgångskompis" :P

Fortsätt skriv om hur det går för dig, det känns alltid bättre när det är andra som kämpar tillsammans med en.

anaprincess
0

Vet inte varför men när jag läst detta så känns det som om du bara kommer med ursäkter för att få äta vissa saker tex genom att jämföra det med annan mat. Man behöver inte en dag för att unna sig nånting eller bryta det man sagt bara för att man äter ute eller ska festa. Och det går att ändra vanor och bryta beroenden på en dag. Man måste bara vilja det tillräckligt, hitta nått som är avskräckande.

[SarahOhrn]
0

#2 Vad roligt! :D Jag är fortfarande peppad, en dag senare, inte illa ;) Inte ens sötsugen för jag är så less på o va så nära den vikten jag ALDRIG skulle nå!

#3 Om du tar det så så är det inte alls vad jag menar. Men det är väl klart att det är bättre att om vi köper hem mat, så går vi till det indiska stället eller sushi som är tusen gånger bättre än pizza. Eller? För man slutar inte HELT med ALLT. Jag har testat det innan oh då faller jag bara tillbaka ännu snabbara. Och JAG behöver en dag då jag får äta något av det jag gillar från det gamla, det handlar inte om ett beroende utan att jag tycker mycket om det och när jag slutar med allt som jag gjort så många gånger innan, funkar det inte. Nu i våras klarade jag det i två månader , för att jag lät mig äta nåt sånt en dag på helgen! Innan klarade jag kanske, 1 vecka, när jag förbjöd ALLT.

Yarrow
0

Jag måste hålla lite med #3

Speciellt det med fyllemat, att äta så sent på kvällen är Aldrig en bra idé om man ska gå ner i vikt! Varesig det är pizza eller något annat. Är man så förfärligt hungrig, ta en banan i stället.

Jag lovar, när du slutar med allt som du "unnar" dig så kommer det gå mycket bättre! :)

[LiisaDagger]
0

Men allvarligt, hur kul är det om man inte får unna sig det man vill ha ibland. Sen, visst kan man unna sig för mycket och för ofta, det hänger jag med på. Förbjuder man allt gott som finns där ute är det inget särskilt roligt liv tycker jag. När jag gick ned i vikt åt och drack jag precis vad jag ville på lördagarna. På så vis hade man alltid något att se fram emot när det kändes tungt. Bara för att man vill ha onyttig mat behöver det inte kallas beroende, det är så enkelt att det bara är gott :)

Yarrow
0

#6, Ja, alla har ju olika syn på det där förmodligen :)

Och självklart så ska man inte förbjuda allt som är gott men det finns faktiskt andra saker som är gott förutom godis och pizza! :)

[SarahOhrn]
0

#5 Jag menade dagen efter man varit ute och inte alltid orkar laga mat… Då menae jag att det är bättre o köpa kyckling o ris färdigt till middag än en pizza. Inte så bra med en banan till middag heller :)

#6 Nä precis. Jag har slutat med det jag va beroende av, cola. Och det tänker jag inte ens "unna" mig en dag i veckan, kanske nån enstaka gång i månaden eventuellt men.. Det är det jag klarar inte av att förbjuda me jag kommer inte heller att äta vad jag vill en hel dag utan då nånting av det jag gillar på kvällen t ex på lördagen..

#7 Ja det är klart det finns annat gott, jag är inte mycket för godis alls. Men jag gillar t ex dipp, jag gillar choklad nån gång ibland. Och ja, jag tycker faktiskt inte det är nåt nyttigt som är godare än det. Men do nyttigare alternativen är ju det jag ska välja 6 dagar i veckan framöver om jag nu ska äta nåt gott då, sen en dag kan jag äta nåt av det onyttigare.. Men sen tycker ju folk olika vad som är gott o inte

Yarrow
0

#8 Det är ju asbra! :) Men jag lovar att när du kommit in i det hela lite mer så kommer du även byta ut godiset mot grönsaksstavar och fyllematen mot ett knäckebröd ! Det går av bara farten när man väl har bestämt sig :)

[SarahOhrn]
0

#9 Jo, jag hoppas det. Jag hoppas ju kunna gå in i det mer o mer men jsut nu när jag börjar är det svårt att bara suta med allt man ätit innan.. Därför måste man dra ner på det i stället, i olika steg.

Dock hoppas jag inte jag behöver byta ut fyllematen (som jag snarare menade bakismat) mot en knäckebrdmacka men kanske laga nåt väldigt snabbt o enkelt :P Men nu går jag ju ut kanske en gång i månaden om ens det också så det är inte hela världen..

Yarrow
0

och gillar du dip kan du ju göra egen tzatziki med en liten klick lättcreamfresh och massa gurka och vitlök. Mums!

Yarrow
0

#10, Bakismat är lurigt. Själv blir jag grymt sugen på sushi och sallad. Haha. Men nu när jag går på diet så dricker jag nästan inget heller. Jag kör en såkallad "kickstart".

Men jag tror att du ändå har rätt inställning. Hoppas det går bra :)

[SarahOhrn]
0

#12 Jo, jag blir sugen på sushi men som aldrig är öppet på söndagar heh.. Nä, det är ju det om man ska gå på diet men jag håller mig till det som är så bra som möjligt, vitt vin :p

Yarrow
0

#13, inte öppet på söndagar? Vilken stil! Du får börja göra din egen sushi! :)

[SarahOhrn]
0

#14 Ja, det tycker jag också ;p Och under sommaren har dom stängt n hel månad, så nu stod jag ut tills dom öppnade förra veckan ;p Men jag har tänkt göra min egen faktiskt, så småningom! :P