Godisförbud!
Hej, jag heter Kajsa.
Mitt nyårslöfte är att inte äta godis på ett år, vet lite sent att berätta, men ändå! Det går faktiskt jättebra! Jag tänker inte ens på det..
Men i alla fall så tänkte jag skriva lite om hur det går och hur det går med tex vikten och motionen m.m.
Och som belöning så får jag n iPod nano i slutet av året! JIPPI!
Så hoppas ni läser denna "Dagbok" och tycker den är bra!
Hej då!
TACK! 
Blir det jobbigt kan jag tipsa om tillskottet Krom. :-)
(Tex. den som finns i matbutiken i brustablettform som heter viktkoll.)
Oftast när man är sugen på socker så har man brist på krom.
jag äter krom, det fungerar riktigt bra, bara ibland jag känner lite sug.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Hur får man i sig krom? 
På söndag har jag inte ätit godis på 4 veckor, RIKTIGT STOLT över mig själv :D
Josefinejumpforjoy.blogg.se
krom finns att köpa som kost tillskott på hälsokosten, inte nämvärt dyrt alls. men det finns naturligt i skaldjur, ostron, kött, svamp, öl, mm.
//Maria
Hej, idag så mår jag som vanligt, har inte ätit något godis. Det har typ gått 7 veckor snart!
STOLT!
Uppdatering: 6 februari
Vikten: Ni som har läst tråden om Wii Fit så använder jag ju den. Och idag så har jag gått ner 0.7 kilo sen igår! Jippi!
Motionen: Jag har åkt kridskor idag, en timme! "Dansat" på isen.
Maten: Har ätit lite mellis nyss, och lunch kl. 10.10, lite speciell dag! SKa väl äta middag vid 18.00-19.00
vad duktig du är!
//Maria
Ja, tack IaMiaMaria, det går bra utan krom för mig ialla fall! Men jag kanske kan prova om det blir jobbigt nån gång! 
abolut, men bäst är du ju så klart om man klarar det själv, utan preparat men det är ju bar att det finns något att ta till, men med krom kan man bahöva använda det ett tag för att få bre effekt så det rä ingen tablett man kan ta om man är godis sugen och så går det över tyvärr, det borde finns någon sådan tablett hehe =)
//Maria
Hej! Idag mår jag som igår ungefär… inget godissug!! 
Bara 328 dagar kvar på året…
Uppdatering: 7 februari
Vikten: Jag tror det är samma, men jag säger om det är skillnad sen!
Motionen: Jag var ute i typ 20 minuter i den kalla vintervärlden, en meter nysnö…. hemskt!
Maten: Jag har än så länge bara ätit frukost, men ska nog äta lunch snart! 
Jag hade fel, jag tog ett test idag, hade gått ner ytterligare 0.7 kilo sen igår. Så det äe ju kul!
Idag gick det inte så bra med testet… typ +1 kilo… men det är ju så att det skiftar +1-1 under dagen! Går bra med godisförbudet och med motionen. Styrke+konditionstränade ca 45 min, ska träna mer sen!
Hejdå!
Hej igen. Idag så är det samma som vanligt, INGET godissug!! Är så himla nööjd:)
Uppdatering: 9 februari
Vikten: Idag gick det itne så himla bra på testet, men det var för att jag skulle ta lite tyngre vikt på kläderna (dom drar bort tex 2-2.5 kg), man kan antingen ta - 1kg, - 2kg, eller så kan man ta ett alternativ där man får ändra själv. Ialla fall så skulle jag ändra den ändringsbara till lite tyngre, men råkade trycka på den i stället, och den var inställd på 0.6 kg, så det blev mycket FEL!
Motionen: Har inte motionerat så mycket idag, men igår kväll så gjorde jag lite bollövningar!
Maten: Har just ätit lite middag, och lunch, rukost m.m. Går bra. 
Hej igen!
Idag, som alla dagar, så mår jag prima… Ok, blir lite tråkigt om jag skriver det i ett helt år till, om att jag mår bra, men jag gör ju det!! Idag är jag mycket nöjdare med testet. Gått ner, mycket som jag trodde så var det att jag hade tagit fel inställning! Men ialla fall…
Uppdatering: 10 februari
Vikten: Idag så hade jag gått ner 2.4 kilo! Jippi, men det var ju fel igår, men ändå!!
Motionen: Jag har väl sprungit runt som vanligt i mitt hektiska liv. Och om 2 timmar exakt så ska jag på cheerleading! KUL!
Maten: HAr ätit frukost, lunsh och ska äta middag ganska snart!
Jajamen! Tack så mycket:)
Idag så har jag haft det bra! INGET godissug what so ever!! Ok, bara lite, men ändå!
Vikten: Idag hade jag gått ner ytterligare 0.3 kilo, inte så mycket jämfört med igår, men det var ju som sagt en blandning av feltryck och nergång i vikt…. men det är ändå kuul!!
Motionen: Igår var jag på Cheerleading, men idag kanske jag ska gå ut eller når och motionera, men vi får se…
Maten: Har just ätit mitt mellanmål för dagen, mums! Och så frukost och lunch… men middag blir om typ 3 timmer eller nåt.

Grattis till allt! :)
Jag trodde det skulle bli mycket svårare att ha godisförbudet, visst kan man bli lite sugen ibland. Särskillt när mamma har öppnat en påse polly som ligger och VÄNTAR i kylskåpet! 
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Tack för alla snälla kommentarer!! Puss på er… 
Idag gick det inte så bra….. men det varierar ju under dagen kan man ju säga….. sorglit!
Men men, nu ska jag börja träna igen på allvar, åkte skridskor idag, 1 timme, och i förrgår, 50 min, ska åka igen imorrn! Det är kuul!

Hej, sorry att jag inte har skrivit, dåligt uppdaterat….
Men jag ska nog göra det ikväll, men jag har väl typ gått ner lite grann! 
Jag skulle aldrig klara av ett godisförbud, så jättebra jobbat! :D
Ja tack! Förlåt för dålig uppdatering, men jag var sjuk igår, och upptagen i förrgår, så. Men Jag ska väl försöka göra ett test idag ändå! Puss/Kajsa
Heej… Jag är väldigt sen, har varit så himla dålig på att uppdatera!! FÖRLÅT
Nu ska jag börja igen, jag ska i alla fall försöka!:)
Uppdatering: 21 juli.
Vikten: Idag blev det inte bra, och det var inte på grund av något feltryck… jag har gått upp ungefär 2 kilo, och nu börjar allvaret! Camp Kajsa, och jag ska ha ISV (Inget Socker Vecka) då och då. MÅSTE GÅ NER I VIKT! Ok, nu låter jag otroligt ytlig eller som om jag har ätstörningar, men jag har inte det. Jag vill bara verkligen det. Jag vill må bättre och leva sundare!
Motionen: Jag har rockat rockring på Wii, och gjort tre kombos med yoga och styrka. Mage, midja och uppiggningskombonationer! STOLT!
Maten: Har ätit frukost = en banan och två koppar te, lunch = hamburgare ( bara en och lite), middag = pizza (hemgjord och inte så fet. Inte den bästa maten, men som sagt, inget socker.
PUSS OCH KRAM/Kajsa
Hej igen! Jag mår bra idag, inget godissug än. Men det har varit svårt också. Dessutom har jag nu, ISV, som jag har sagt, så nu är det "NO SUGAR"!!
Vikten: Testet visade samma vikt som igår… blä!
Motionen: Idag har jag gjort kombonationer, dansat m.m.
Maten: Ätit frukost = yoghurt, liten macka och en appelsin, lunch = makaroner med linsröra, middag = rester från igår.
Puss och kram/Kajsa

Hur många kg har du tappat sen du slutade med godis?? Har du känt några positiva förändringar i din kropp/humör/annat ??
Äter du mer av nåt annat/någon ny matvana ??
1.Jag har inte tappat så mycket tror jag faktiskt, men jag har nog ätit annat. Men jag går ner då och då, så i det stora hela så har jag gått ner rätt mycket:)
2. Ja, jag har känt positiva förändringar! Kroppen känns mycket renare, fräschare än vad den gjort på åratal! För allt socker liksom "smutsar" ner kroppen på ett vis. Humöret är väl det samma, lite gladare antar jag!
3. Ja, alltså, istället för godis, försöker jag äta frukt och tuggummin som substitut. Och jag har väl inte ändrat så mycket på mina matvanor… men lite nyttigare försöker man ju, och nu äter jag ju inget socker i en vecka!
Hoppas du fick svar på dina frågor Branneli, och kul att du frågade:)
Jag kan också berätta att det inte gick bra på testet idag, men inte så mycket skillnad från igår, +0.1… Men jag ska simma när vi kommer till vår sommarstuga!
Puss och kram, vi ses om 10 dagar!/Kajsa

Vad spännande att du känner positiva förbättringar
, annars brukar folk endast tänka på vikten.
Bra jobbat/kämpat Kajost !!
Tack Branneli! Jag gillar din attityd:) Puss!
Idag mår jag bara bra! Inget godissug, ok, lite faktiskt. Ä rsugen på choklad:)
Uppdatering: 8/8-09
Vikten: Har gått ner 0.3 kg sen igår! BRA:)
Motionen: Jag har varit och badat, med massa starka vågor som tär på både muskler och kondition. ;)
Maten: Frukost; fruktsmoothie, lunch; linsröra med lite pasta, middag; tortellinis m. ostsås. Puss för idag:)