Sängliggandes - hålla vikten?
Ska in på operation för ryggen om några veckor, tiden efter kommer det bli mycket sängliggandes om min största svaghet är mat, mat i massor!
Försöker att gå ner i vikt, är smått mullig med några kilons övervikt och är livrädd för att gå och bli fet när jag nu kommer att bli så gott som sängliggandes.
Kan någon ge några tips på hur jag ska göra för att hålla vikten?
Ja, tyvärr ganska basic och tråkigt, men håll dig ifrån godiset, lätt att tycka att man behöver tröstäta, men dte bästa du kan göra för dig och din kropps läkning är att äta nyttigt. Då kommer du fortare upp ur sängen.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#1 Godis är inte ett problem, det äter jag ytterst sällen. Det är just själva maten som är problemet. Jag får se det possetivt, förmodligen så kommer jag nog inte vara ur sängen spec mycket den första tiden. Dvs att min pojkvän får ge mig mat - han är sällan hemma - jag får sällan mat ;)
Be honom att bara ge dig nyttig mat, kanske lättare då.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

#1 - Vad äter du för typ av mat? Alltså vad äre det du äter för mycket av när du äter?
#4 Antar att det är mig du menar? Jadu, jag äter det vi har lagat, äter tills jag är mätt + lika mycket mer. Vet att detta inte är bra, och jag försöker verkligen behärska mig, men det är svårt.
Jag har klarat av allt jag gett mig på hittils, dvs de jag gett mig fan på, men ej att kontrollera mitt matintag.
Jag har varit igenom 2 sådana perioder under en 3 år period. Och det är verkligen inte lätt men efter som du redan nu ser faran så finns de ju all möjlighet i världen att inte hamna i den "fällan".
Jag var sängliggandes, tog mig fram rullstol i 7 mån första operationen och 3 månader en andra. Jag har gått upp 20 kilo under en 3 års period så kanske är jag fel person att fråga. Jag kan tala om vadjag önskar att jag gjort.
1. Just efter narkos (om det nu är de du ska ha) och mängder med morfin finns ingen matlust alls. Min omgivning ble väldigt orolig när jag inte åt de första 10 dagarna. De resulterade i att de prövade med allt, dvs massa onyttigt. Jag bröt aldirg det mönstret, när jag fick tillbaks aptiten fortsatter jag i samma bana. Dvs, när lusen till mat är tillbaks börjar direkt jobbet att inte gå upp för mycket.
2. Kroppen behöver näringsrik och bra mat för att läka. Det betyder inte lika med mycket kalorier. Man gör ju av med löjligt lite som sängliggande.
3. När du är i skick att stå på en våg, väg dig varje vecka. Då kan du se snabbt om du börjar dra iväg. Inte för att man ska banta när man läker efter en op men de är inte heller bra att öka i vikt.
4. Nu är ryggen klurig efter som den är så central. Men när du kan börja röra dig gör det. Övriga kroppen blir helt förslappad och jag tyckte det gjordde ont att stå upp tillslut. Så rör armar och ben, sträck, böj, lyft, knip osv. Det gör de lättare att komma igång när du väl blir rörlig igen.
Lite långa tankar från mig. Så klart vet du redan allt de här men ibland är det nog bra att bli påmind :-)
#6 Tack så mycket för ditt svar! Även om jag vet mycket av det du säger så skadar det aldrig att du skriver det, du vet ju inte vad jag vet ;)
Funderar på om jag ska ha sallad som daglig lunch som min kille kan göra och ställa in i kylskåpet om han mot förmodan inte är hemma när jag är hungrig. Tänker dock unna mig något gott då och då, för det är jag värd.
Som sagt, mitt problem är inte godiset, utan mitt matintag.
Har blivit informerad om att det är viktigt att försökta röra sig lite, även direkt efter. Vet dessutom utav egna erfarenheter att jag blir riktigt stel om jag är stilla för länge.
Väger mig dock inte! Föredrar att mäta mig, då vågen kan visa ett felaktigt resultat då muskler väger mer än fett.

Med risk för att bli digitalt mördad. så vågar jag mig ändå på ett försök.
Har du kollat LCHF? Det fungerar även om man inte rör på sig. Dvs att du drar ner på kolhydraterna, främst potatis, pasta, bröd och ris, och ökar på mängden fett. Det finns mycket mumsig mat man kan äta kall också, om du nå har problem med att fixa i köket.
Titta in på Kolhydrater i Fokus och få mattips.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 Ska kolla upp det, även om jag inte känner att det där med strikta dieter är något för mig.

Det är inte strikt, man anpassar sig efter vad man vill/klarar/tycker är ok.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 7 , Sallad låter klokt. Viktigast kanske att du har ordenligt med tex bönor, tonfisk, kyckling (beroende på vad du gillar och äter) så du får i dig ordentligt med allt kroppen behöver för att läka. En vän till mig bantade just efter att brutit benet och fudnerade på varför hon var så slut. Hon tyckte hon levde på sallad och de är ju nyttigt… Hennes sallad innehöll grönsallat, gurka, tomat och ibland paprika… Inte så mycket att hålla i julgranen.
Jag är övertygad om att de kommer gå utmärkt för dig och du vekrar så otroligt medveten! Uppdatrera gärna även efter operationen när du orkar :-)
#11 Tack så mycket. Självklart vet jag att det inte går att leva på det, hade ju tänkt käka vanlig mat ibland med (skulle aldrig orka äta bara grönsaker och soppa, det skulle göra mig galen!)
Om du är intresserad kan du alltid kika in på bloggen jag startade för en tid sedan just om min rygg. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6514191