Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettviktrelaterade-sjukdomar
Läst 2571 ggr
roxyn
0

hjälp med maten?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo , jag har ett litet problem typ,

Jag är 1.72 cm lång och väger 45 kg! jag kollade mitt bmi  och om man Hade under 20 så var man underviktig,jag hade 15 :/ Jag blir mobbad i skolan , alla kallar mig Anorexibarn och bullimibarn men jag har helt enkelt bara inte lust att äta , jag blir äcklad av mat , jag kanske äter en macka till frukost med smör på , till lunch ingenting , iskolan en knäckebrödsmacka ungefär och till middag en jätteliten portion men mamma försöker få mig att äta mer, men jag vill och kan inte.

Jag mår så dåligt för att alla mobbar mig för min vikt, men jag vet inte hur jag ska börja äta mer?! jag är nog rädd för att bli överviktig , jag vet inte varför , för innerst inne vet och tycker jag att vilken storlek man än har så är man vacker.

någon som vill hjälpa mig , och ge mig tips för hur jag ska äta mer?

Allamej
0

Hejsan :)

Om du vill börja lätt och inte kan äta så mycket mer, testa att dricka VLCD drinkar som mellanmål, till maten osv. Ska du dricka, drick det :)

Det kommer att hjälpa återställa dina näringsvärden samtidigt som du får i dig lite mer kalorier, jag säger lite eftersom det är det det är.

Det finns att köpa på apoteket en näringsdryck som heter Meritene. När jag hade den så fanns den bara i chokladsågspånssmak men eftersom tom. nutrilett har fixat smaken på sina drycker så gissar jag att även apoteksfolket gjort det :)

Förhoppningsvis hjälper detta lite. Träning kan också hjälpa men lägg på dig några kilo innan du börjar träna så att du ser att det går :) Träning kommer antagligen att vilja äta mer men om det inte har den effekten, gör det inte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

HannaM
0

Tja oavsett vad du väger så är det inte bra att äta så lite som du gör. Det blir bara svält av det och kroppen reagerar på det med att samla upp allt som kommer in när du väl äter.

Försök med att äta saker som ser goda ut och som du tycker om då kan det bli lättare. Jag hade en period för några år sedan när jag blev äcklad av mat då såg jag för det första till att det jag åt såg gott ut, extra sallad, paprika i olika färger, ja, det skulle se inbjudande ut. Sen åt jag också mycket när jag gjorde något annat, så jag inte tänkte på att jag åt. Tillexempel så kunde jag göra en macka och sätta mig framför tvn och titta på något jag tyckte var bra. Eller ta en banan och äta medan jag gick på promenad.

Det var också lättare att äta om jag gjorde lite småplock. Tillexempel äppelbitar i en skål och mandlar i en annan så kunde jag sitta vid datorn och småtugga på bitarna sådär i förbifarten. Annars kan man göra en matig smothie på banan, lite juice och några andra frukter man gillar och ha i lite sojamjöl ungefär två matskedar till ett större glas. Mjölet smakar ingenting i den mängden och ger extra protein, för mig var det lättare att dricka än äta.

Det var sånt jag gjorde som fungerade för mig, något av det kanske kan bli användbart för dig.

IaMiaMaria
0

Om du har problem att äta mycke så ät ofta. Då behöver dte inte vara så mycket per måltid, om du bara äter en macka till frukost, se till att ha med dig minst två mellanmål till skolan till exempel som du äter innan lunch, och så vidare under dagen.

Jag tycker att du är jätte fin endå, bry dig inte som vad andra tycker, sen såg du inte ut att vara så gammal heller och kroppen växer olika, du har väl växt på längden först. Mat ska vara gott och ge dig energi för dagen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

roxyn
0

tack för hjälpen<2

wanna-be-thin
0

jag tror det är bäst om du går till en läkare och hör om han/hon vet en bra metod att gå upp i vikt med, för man ska ju inte gå upp i vikt med ex pommes o massa feta såser, för det är även dåligt för kroppen. kroppen skadas också om den inte får mat, den börjar med att bryta ner fett, sedan muskler o sedan även hjärnan så den behöver mer energi även om det inte känns så. så mitt råd är att gå till en doktor eller en som kan mycket om kost (kommer inte på vad det heter just nu) men jag önskar dej stort lycka till för du klaar detta! :D<3

wanna-be-thin
0

ps. dietist var det jag mena :) de kan inte bara hjälpa en att gå ner i vikt utan även upp, på ett bra sätt :)

MaalinF
0

Som någon annan har nämnt, ät hellre ofta och lite lagom för att vänja dig vid mat. Har en sambo som har svårt med maten men ibland gäller det att bara blunda och stoppa i sig :)

Ät energirikt! Nötter är det mycket energi i som är lätt att ha med sig som mellanmål.