Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1240 ggr
[luneri]
0

Atkins=LCHF?

Jag läste en artikel om atkins-metoden. Jag måste säga att liheterna mellan atkins och LCHF är slående lika. Är det någon skillnad alls?

Dessutom läste jag i artikeln att atkins inte alls är bra på grund av dess höga fett och protein-halt i kosten. Man kunde bla få njurproblem och leverskador. Är det dessutom verkligen så bra för kroppen att ställa om sig så drastiskt när kroppen är van vid en viss typ av mat?

Här är artikeln:

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20090905&tem=2&art=43&und=1

Vad tror ni?

Ulf-S
0

Okunnighet och myter…

Många kärnfriska folkslag har ätit en traditionell kost med hög andel fett, lagom med protein och lite kolhydrater. Ett exempel i vår närhet är samerna och deras traditionella kost.

"LCHF" är ett slags samlingsbegrepp som helt enkelt står för en fet lågkolhydratkost. Atkins passar absolut in där, men Atkins definierar inte hur en LCHF-kost ser ut.

[vaargen]
0

Det är bara för mig att hålla med Ulf igen :D

Det var många fel i den där artikeln…som förvisso var för 2003 och dom visste väl inte bättre i forntiden ;D

Gunnell
0

Atkins

LCHF

Personligen har jag ätit enl LCHF i 1½ år nu och på senare tid har jag dragit ner kolhydrater till ett minimum. Mår bättre än nånsing förr!

Det kan ju ta ett tag innan kroppen har ställt om sig men man får ju ta det i den takt man känner att man klarar av. Många vittnar om att man kan bli lite seg i skallen från början när man drar ner på kolhydraterna, men det rätar till sig när hjärnan går på "fettdrift" som man kallar det för. Men det som händer är att fettet omvandlas till "bränsle" för hjärnan istället för glycoset som kolhydraterna bildar. Enkelt uttryckt. Det finns massor att läsa om det här om man vill fördjupa sig.

Kroppen funkar dock alldeles utmärkt fast man inte äter en massa kolhydrater, men min erfarenhet är att man måste se till att äta tillräckligt med fett annars blir det jobbigt. Men det finns ju olika nivåer av kolhydratintag också naturligtvis.