Sockerberoende
Jag hittade den här artikeln om sockerberoende som jag tänkte dela med mig av:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20090902&tem=2&und=60&art=297
Jag tycker det stämmer väldigt bra det som står i artikeln. Speciellt att socker har blivit så vanligt i dagens samhälle. Det finns socker i nästan allt nuförtiden (tillsatt socker).
Själv är jag väldigt svag för socker och försöker hålla mitt sötsug i schack, och då ganska strikt. Om jag äter för mycket nån gång så riskerar jag att falla ner i sockerfällan igen och få det ständiga hemska sockerberoendet.
Är det fler här som är svag för socker eller tillochmed sockerberoende? Hur tar ni itu med det isåfall?

Mitt beroende av framför allt kolhydrater (som omvandlas till glycos i kroppen) har jag fått bukt med tack vare LCHF. Har absolut inget som helst söt- eller kolhydratsug idag och känner mig som en avdrogad narkoman!
Plus att jag blivit friskare, har slutat röka och mår jättebra hela jag och även börjat gå ner i vikt. Äkta, riktiga kilon! Eller jag har krympt rättare sagt - väger mig gör jag aldrig! På senaste månaden har jag tappat ganska många cm runt midjan och bysten, lite mindre runt höfterna och benen men det syns även på armar, händer och ansikte.

Jag är fruktansvärt sockerberoende.
Har i flera år nu ätit sötsaker varje dag, detta i kombination med dålig kost har lett till för mycket övervikt!
Jag är 162 lång och vägde 94 kilo förra veckan, vilket är alldeles för mycket.
Mitt sätt att ta itu med det hela är först och främst en avvänjingskur och förändring av min livsstil.
Som start har jag kört igång med en nutrilett-kur som så småningom ska gå över till en kolhydratsfattig kost.
Jag kommer nog att uppdatera här eftersom, då det är bra att få lufta sig om sina fram- och motgångar!
"1 Vad skoj att du lyckas så! Min mamma håller också på med LCHF och är jättenöjd med kosten och resultatet.
"2 Hoppas det kommer gå bra för dig! Ja det är verkligen nyttigt att få lufta av sig. det brukar jag göra i en viktminskningsdagbok jag skriver när jag känner att det är extra tufft eller av andra anledningar. De första veckorna kommer du säkerligen känna som extra tuffa, men bara du klarar dig igenom dem så kommer det gå jättebra sen. så var det för mig iallafall.
Jag har varit oerhört sockerberoende också. Jag slutade sedan helt med socker. inte ens tillsatt i vissa matprodukter tillät jag mig att äta. det var en jobbig tid, men ändå ganska härlig för man kände sig lite piggare och kryare efter ett tag. nu slipper jag det där sötsuget, men jag vet att det kan komma smygande om jag någon gång skulle äta lite för mycket onyttigt så jag har det hela tiden i åtanke att det kan komma tillbaka om jag inte är försiktig. Socker är lurigt.

Ett tips när man drabbas av sockersug är att äta nåt riktigt fett! (Fet ost, grädde osv) Då blir kroppen nöjd och sockersuget mojnar. Det låter galet, men är faktiskt sant. Äter man nåt sött då triggar man sötsuget istället.
#4 Det ska jag prova när jag blir sötsugen:)
Jag äter socker och kolhydrater men försöker förstås hålla igen på dem, men när jag är riktigt sötsugen äter jag riktigt mörk choklad med hög kakaohalt typ 70-90%. Du kan inte äta särskilt mycket av den och det håller sötsuget borta länge. Perfekt att ta en bit till eftermiddagskaffet :)

#3 Ja det kändes riktigt kul när jag hittade den här sidan med jämlika! =)
Jag kan ju passa på att uppdatera med att jag tappat 2.9 kilo på 2 veckor! =D Jag har känt i byxorna att de är lättare att knäppa, men
det var en dröm att ställa sig på vågen och verkligen få det svart på vitt. Så nu är man ännu mer taggad till att köra på!

#7 Jättekul att du fått en bra början. Bli inte besviken om du stannar i viktnedgång efter ett tag, det verkar inte helt ovanligt att det blir så, kämpa på ändå. Du får tjoa till här då så att vi gamla LCHF-rävar kan peppa dig!! 
#7 åh vad skoj! Grattis! det är verkligen mycket du gått ner på kort tid. Visst är det en härlig känsla när man lyckats gå ner :)

#8#9 Tack så mycket! 
Jag räknar med att ner till 85 kan det gå relativt lätt, men sen kommer det nog att ta tid tills jag når mitt mål. Så jag har satt upp delmål på vägen så går det lättare och man mår bättre när man klarar av det!

#10 Ofta går man ner mkt från början, det kan vara vätska till viss del. Jag gick också ner flera kilo från början men sen stod det still ett tag, men som sagt - ge inte upp även om det stannar upp. Sen är det självklart olika från person till person: en del rasar ju oavbrutet i vikt. Tror att när man äter enl LCHF så sköter kroppen om viktminskningen själv på nåt vis, man kan inte påverka så mycket annat än att se till att äta tillräckligt med fett och att låta bli kolhydrater, fast även det varierar. En del kan äta mer kolhydrater än andra.
Själv väger jag mig inte alls eftersom jag upplever vågen som ett fruktnasvärt stressmoment. Istället mäter jag mig, hittills varje vecka eftersom jag ville se att det gick åt rätt håll men hädanefter ska jag mäta mig en gång i månaden för att inte heller det ska bli nojjigt.

Sockerberoende och sockermissbruk är mycket vanligare än man tror. Och avgiftningen kan vara förjävlig rent ut sagt.
Enda sättet att bli av med beroendet är att inte äta socker - alls. Och det är kanske inte så lätt eftersom det eländiga giftet finns i nästan all mat idag. Och det vanligaste misstaget folk gör är att de slutar med snask och läsk och istället börjar vråka i sig frukt - som ju också främst innehåller socker. Så tokigt det kan bli.