Lightprodukter
Jag blir så förvirrad. enligt allla gå-ner-i-vikt-råd ska man äta så mager mat som möjligt. magert kött och helst ingen fetthhalt alls i mejeriprodukter.
Men är det särskilt bra att äta lightprodukter och hur reagerar kroppen på det?
Vad ska man lyssna på? alla fettfattiga dieter eller en kost med normal fetthalt i? Har hört det senaste att man ska äta normalt med fett. Men om det skulle vara bättre varför utgår dietister fortfarande från att allt ska vara så magert?
Jag kollar aldrig på fetthalten i maten utan på kaloriantalet. En produkt kan vara fettsnål men ändå innehålla t ex massa socker som gör produkten onyttig ändå. Kroppen behöver fett men välj nyttiga fetter såsom olja istället för margarin eller nötter istället för chips ect.
Nu är det ju så att LCHF inte passar alla.. :)
Jag tycker att man kan använda sunt förnuft! Det räcker långt. Att lite av dt mesta. Vet du tex att du ska bort på middag på kvällen räcker det kanske med en lätt sallad till lunch så känns det inte lika hemskt när du äter din dessert.. ;)
Försök att äta grönsaker till dina måltider, och det är viktigt med motionen. Själv så tycker jag det är tråkigt att "sporta" men då får jag ju försöka att tänka mer på vad jag äter istället om jag vill hålla mig iform!
Men jag håller med om att alla dieter känns förvirrande..
Lycka till!
/Liza
Jag undviker alla lightprodukter, allt konstgjort sötningsmedel odyl. Jag vill itne ha en massa kemikalier i kroppen.
Lästips: Boken "den hemliga kocken"
#4 Kemikalier är inte bra :/ försöker också undvika det. finns det sådant i lättprodukter också? alltså som tex lätt-yogurth ej smaksatt då.
LCHF-kosten är ju ganska extrem, där ska man ju äta i princip bara fett och protein. Det passar dock inte mig, och jag är inte intresserad att börja med det. Jag tränar ganska mycket och tror jag behöver mer kolhydrater än vad LCHF förespråkar. överlag så förespråkar nästan alla dietister om fettfattig mat upplever jag det som :/
Jag åt lightprodukter ett tag och bannlyste all fett så gott det gick. Dock blev jag aldrig rikgigt mätt och jag hade hemskt sötsug. Nu har jag struntat i alla lättprodukter och försöker äta lagom. och mår mycket bättre och ändå gått ner i vikt. så det måste ju vara till fördel att äta lagom med fett istället för att utesluta det helt.
är det fler som undviker lightprodukter? som upplever samma sak som jag. alltså ni som äter vanlig kost och inte LCHF. Ni som äter LCHF vet jag redan äter fettrik mat :)

Jag har aldrig stött på en light-produkt som inte innehåller tillsatser och annat skräp. Utom möjligen naturliga light-produkter som gurka och sallad etc…
När man tillverkar light-produkter tar man bort fettet och ersätter det med något annat (inte sällan socker) för att bibehålla smak och konsistens. I t.ex. grädde (alla sorter med mindre än 40% fett) och lätt crème fraîche har man tillsatt karragenan (rödalger) för att få den krämiga konsistensen. Jag tror inte att min kropp behöver rödalger…
Ät inte mat med tillsatser, snälla. Kroppen behöver "ren" mat utan en massa konstiga ämnen och jox. Det är light-hysterin som medfört att det idag knappt går att få tag på riktig grädde i affärerna längre. Och att vi serverar margarin (smaksatt skokräm) till våra skolbarn.

Nej, LCHF kosten passar inte alla…
Men att den inte skulle passa personer som tränar hårt är inte sant. Se tex. Jonas Colting, boktips; Istället för doping
Fast Colting käkar en del kolhydrater när han "bygger" men aldrig mer än 30E%
EDIT:
Hittade en intervju med honom hos Kostdoktorn där han säger såhär om E% fördelningen
"…jag att det kan bli 40% fett, 30% protein, 30% kolhydrater. Vissa dagar kanske ner mot 20% kolhydrater. Dagar när jag inte tränar så mycket hamnar det kanske på 40% fett 40% protein och 20% kolhydrater."

#8 Även med hans "höga" kolhydratsintag så hamnar han ändå på ca hälften av den svenska näringsrekommendationen.

Vad dietisterna förespråkar skulle jag ta med en näve salt….
Jag äter en del lightprodukter faktiskt, är jag sugen på Coca Cola så väljer jag light. Vill jag ha ost så tar jag en lättare. När jag väljer margarin så tar jag t ex Lätta. Men riktig mat är det bästa, utan kemikalier.
Fett i rätt mängder helt enkelt :)
Min filosofi är att man ska äta allt men i rätt mängder. Jag älskar tex nötter och fetaost,som inte direkt är magert, det äter jag men bara inte så mycket.
Jag kan äta precis hur mycket fett jag vill och ändå gå ner (över 4000 kalorier). Kolhydrater däremot måste jag vara mycket strikt med.
#11 utan kemikalier säger du men ändå äter du margarin.
Ta en skopa smör istället, en äkta naturprodukt.
Hur mycket fett man vill, ummm, nej. 4000 kalorier per dag, nej tack till det med. Klarar helt enkelt inte av att äta så fett och så mycket. Mitt normala kaloriintag ligger nästan aldrig över 2000.

Aldrig light…gillar inte kemikalier
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#14 Jag sa så mycket man vill, inte hur mycket som helst. Jag måste äta minst ca 3500 kalorier för att täcka mitt dagsbehov, sen om jag råkar dra över 4000 gör det inget alls. Sa aldrig att du skulle äta som jag, bara att du borde skippa kemikaliesmörjan margarin och ersätta det med smör istället.

Faktum är ju att man inte blir fet av fett, tvärtom. Dessutom är en kalori inte alltid en kalori enligt vissa. Kalorier från kolhydrater förbränns inte på samma vis som kalorier från fett.
Att använda sunda förnuftet funkar inte heller alltid på alla - man kan behöva kunskap om hur kroppen fungerar av olika livsmedel som bränsle. Därför kan man måste prova sig fram, men konstateras kan ändå att lightprodukter inte är bra, vare sig det är fett eller annat.
Vill man ha så ren mat som möjligt, ska man använda smör, oljor och helst inga halv/helfabrikat alls utan göra sin mat från råvaror. Sen kan man vara extrem och odla sina egna grönsaker, köpa kött från lokala producenter, baka sitt eget bröd från bra mjöl osv.
#16 Men faktum är att man måste äta mycket fett för att kompensera för kolhydraterna. Ingenting för mig och det lilla margarin jag äter lär knappast skada min kropp nämnvärt.
Det är snarare tvärtom. Det är kolhydratätarna som ersätter fett med kolhydrater, då kolhydrater endast är onödig utfyllnad medan fett är essentiellt. Fett är energitätare än socker/kolhydrater så man behöver äta en mindre volym för att komma upp i samma mängd kalorier.
Såå många är fett-rädda!! Jag förespråkar inte LCHF men jag tror ändå att en viss mängd fett inte är någon fara. Om det gäller fett i lite grädde i en gryta till maten, smör på mackan osv. Tror inte på alla dessa lättprodukter alltså! Visserligen köper jag t ex lätt CF för jag tkr det är godare men annars äter jag fullt feta produkter men i liten mängd. Det är större anledning att kolla på kalorier o främst KOLHYDRATER! Där är boven! :) Inte fettet..
Kalori-hypotesen stämmer inte, människan är en biologisk varelse inte en maskin. Det pågår många kemiska processer i människokroppen som alla leder till energiförluster.
Fettinlagringen påverkas främst av hormonet insulin, som reglerar blodsockret och samtidigt stoppar fettförbränningen. Så genom att äta mindre kolhydrater minimerar man insulinutsöndringen och ökar fettförbränningen.
Om man får i sig ett överskott av fett när man äter LCHF och är i ketos, så kommer fettförbränningen öka och man går inte upp i vikt trots kaloriöverskottet.