Recept på smootihe utan socker
Hej! Detta är ett riktigt bra och gott smoothie-recept som är fritt från socker. Bananen gör smoothin söt. Men om du vill ha den helt fri från socker skippar du mjölken eller filen. Detta recept är också vädligt enkelt att göra.
Ingredienser:
1-2 bananer (beror på hur mycket du vill göra)
ca 2 dl frysta bär
1 dl mjölk eller fil
Gör såhär:
Tina bären i en mikrovågsugn (160 w). Lägg i bananen i en skål och mixa den med en stavmixer till bananmos. Lägg i de tinade bären och mixa ihop dem med bananen. Känns den lite tjock kan du hälla i antingen lite mjölk eller lite fil, det beror på hur lös du vill att den ska bli. Klar och färdig att severa!
Du kanske kan byta ut mjölken mot vatten, men jag vet inte ur det blir för jag har aldrig prövat det XP
Bra tips :) Man behöver inte tina bären dock, har man en bra mixer så slås dom sönder iaf. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
fortfarande fruktsocker i
Jo fruktsocker är det ju men fortfarande inte lika illa som tillsatt socker. Bättre ta en smoothie än t ex ett glas oboy, eller än att köpa hem godis eller glass. :) Utan tvekan! SMoothies är guds gåva till människor som vill gå ner i vikt ;)
I bananer är det MYCKET fruktsocker och kolhydrater.
Jag gör på osockrade bär av olika slag och även äpplen (Golden Delicious). Men ALDRIG på banan. Törs inte!
Okej :/ Ja jag gör smoothies så sällan så jag struntar i det men..
Det beror väl lite på vilken slags bantning man kör skulle jag tro. LCHF säger att man inte bör äta några frukter (? tror jag iaf.), allra minst banan. Eftersom det innehåller kolhydrater.
Men om man nu går efter andra bantningsmetoder, så brukar frukt och bär vara bättre än många andra saker.
Dietister brukar föreslå frukt och grönt som mellanmål. Min dietist säger att man bör äta minst 500g frukt om dagen. Kan väl lugnt säga att det blir svårt för mig att komma upp till det.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ja precis äter du LCHF ska du inte alls äta frukt helst!
Ja precis jag känner också så eftersom jag inte äter efter nån spec diet struntar jag i fruktsockret. Visst man behöver ju inte överäta det men ni förstår. :)

Pröva Herballife smoothies. Jag säljer tillsatser för dessa. Dom innehåller alla proteiner och vitaminer som man behöver i en måltid.
Det finns många smaker bl.a Tropisk, Creamy Cookies, Jordgubb, Choklad, Vanilj.
Låter gott :)
#8 hur får du det till att bli smoothies undrar jag??
Det blir väl mer milkshakes:p
Smoothies är ju just färsk frukt..
Jag har ett bra och gott tips!
1 liten banan (beror på hur mycket banansmak man vill ha)
2 dl färskpressad apelsinjuice
isbitar
1-2 msk solrosfrön
Mixa och färdigt att dricka. Supergott och enkelt!
Inget recept utan banan? Jag tycker inte om 
Jag är heller inte så förtjust i banan men i den går det bra
. Här är ett annat recept:
1 granatäpple
2 dl jordgubbar
1 msk limejuice
1 dl färskpressad äpplejuice
Pressa ut juicen i granatäpplet och mixa sedan tillsammans med övriga ingredienser med mixerstav till en slät smoothie
Jag brukar blanda lite alla möjliga bär och frukter i min smoothie, och det brukar bli gott!

Asså man bestämmer ju själv hur man vill göra sin smoothie! Släng i olika frukter och bär, det du tycker är gott! Bananen är bara om man vill ha sött, annars funkar honung! Testa dig fram och tänk på att inte ha nån glass som gö det hela onyttigt - tänk logiskt :P

Tips…..vaniljyoughurt & frusna bär i mixern = smoothie
#16 ja banan gör det riktigt sött :) Jag undviker att äta för mycket socker, därför gör jag alltid smoothies utan socker. Jag märkte också att bananen gjorde smoothien naturligt söt utan något socker i :)
Jag tycker om att mixa banan och massvis med mjölk. det blir som smaksatt mjölk och massor med skum.

Jag brukar göra en smoothie med:
1 liten banan
2-3 dl lättmjölk (man kan ta mer mjölk om man är flera som ska ha)
1-2 tsk kakao
Mixa detta och häll upp i fina glas. Perfekt för denna som gillar choklad! =)
#20, har inte tänkt på att man kan ha kakao i banansmoothie. det låter jättegott! Jag brukar göra med banan och mjölk bara, men nästa gång ska jag göra med kakao i också!
En typisk 250 ml smoothie är fullproppad med naturligt socker! I vissa fall, beroende på vilka frukter du mosar ner, kan en smoothie innehålla lika mycket socker som en läsk eller en chokladkaka.
Samtidigt som smoothies får massor av positiva omdömen, är socker fortfarande socker och fruksocker har samma kaloriinnehåll och negativa effekter på tänderna som det konstgjorda sockret.
"De vanligaste frukterna i som äts är äpple, banan, apelsin, grapefrukt, päron, vindruvor, jordgubbar och persikor. Det genomsnittliga sockerinnehållet i dessa frukter är 10,9% (McCance & Widdowson)."
En äpple innehåller alltså ca 10g socker. Det tar kanske 3 min att äta exempelvis ett äpple. Om om du gör en smoothie på 3 frukter med ungefär samma sockerinnehåll, får du i dig en tre gånger högre dos som du sväljer ner på mindre än en minut. (Ca 6 st sockerbitar.)
Det är mycket socker under en kort tid och leder till en kraftig blodsockerhöjning. Om du dricker en smoothie om dagen utöver dina normala måltider så kan du gå upp ca 6 kg i vikt per år.
Smoothies inte är en kalorifattig dryck. Det skulle vara mycket hälsosammare att äta frukterna individuellt.
#22 Visst innehåller en smoothie mycket socker. Men jag tror inte att det är särskilt skadligt för kroppen att äta en eller två frukter om dagen trots fruktsockret. Det jämnar ut sig om man håller sig till sin rekommenderade kaloriintag överlag och då går man inte upp i vikt.
Om man är rädd för sockret skulle jag rekommendera att sluta med det vita sockret istället för att sluta äta frukt. I frukten finns ju trots allt mycket vitaminer som kroppen behöver. Dessutom behöver man inte ha i något tillsatt socker i sin smoothie. Om man vill ha den sötare är det bara att ha i en banan.
När jag gör tex en banan smothie har jag i en banan eller i vissa fall en halv banan och ungefär en halv liter mjölk. Det smakar mycket ändå! Dessutom räcker den väldigt länge vilket betyder att jag kanske inte dricker hela mängden på samma dag
#23 Att äta en frukt är bättre än att dricka två-tre stycken. Det var så jag menade. Det tar längre tid att äta en frukt än att dricka en och magen får jobba lite mer med fruktbitar än med fruktmos.
Fruktsocker är för övrigt lika farligt som raffinerat socker. Visst får du en långsammare blodsockerhöjning med fruktsocker men kroppen omvandlar enligt studier väldigt lätt fruktsocker till fett i levern och i blodet i en större utsträckning än raffinerat socker och väldigt väldigt snabbt. Alla sockertyper har negativa effekter på vår kropp vid regelbundet och för stort intag.
Faktum är att det är lite av en myt att frukter innehåller mycket vitaminer. Det är sant att citrusfrukter innehåller mycket c-vitamin, men det är i stort sett allt. Äpple exempelvis skulle man behöva äta runt 10 kilo av varje dag för att få i sig dagsbehovet av flertalet, men inte alla, vitaminer.
Ska man äta bananer för vitaminernas skull så måste man för flertalet av vitaminerna konsumera mellan 25-50 bananer per dag, medan det "räcker" med 10 bananer för att få i sig dagsbehovet av C-vitamin, Kalium och Magnesium. Men vem vill äta 10 bananer om dagen?

#21 Gör det, det är supergott! =d
Smoothies är supergott! :-) Säger inget annat.
Vill bara att ni som vill gå ner i vikt är medvetna om den snabba blodsockerhöjningen och att frukt inte alltid är så nyttigt som man kan tro.

Vad kännetecknar en smoothie?
Jag brukar blanda en del fet yoghurt, en del fet crème fraîche och en del vispad grädde och så mixar jag ner 5-6 frysta hallon. Mumms! Är det en smoothie? Det smakar och har samma konsistens som delikatessyoghurt, fast utan en massa socker och jox…
#27 Shit! Låter inte gott! Sorry men jag klarar inte av så mycket fett och laktos. Jag kör hellre på frysta bär och lite kesella eller laktosfri mjölk.
#27 Smoothie kan man göra på många olika sätt. Tycker det låter som en smoothie som du gör. iomed att hallonen är så sura i sig vet jag inte om det innehåller särskilt mycket fruktsocker.
Själv tycker jag det låter riktigt gott. den höga fetthalten i smoothien gör ju att hallonen inte smakar så surt som de egentligen gör. eller det kanske bara är min uppfattning.
Vispgrädde, osaltat smör, vatten och några hallon.
#29 Hallon innehåller 4g kolhydrater. Som jämförelse innehåller banan runt 20, dvs fem gånger mer.
#25 Jag provade en banansmoothie med kakao i. Inget socker i. Det blev en jättefyllig smak av kakao. Det var verkligen jättegott. Kommer göra det föer gånger!
Banan är inte farligt att äta trots att det innehåller mycket kolhydrater, Kroppen behöver ju trots allt kolhydrater, framförallt efter att man tränat. då är det inte helt fel att man fyller på med lite kolhydrater för musklernas återhämtning. Däremot behöver man inte äta överdrivet mycket kolhydrater utan kan behålla sig till den nivå som kroppen mår bra av. För de som inte följer LCHF tycker jag inte man ska behöva oroa sig för kolhydratsmängden i bananen om man balanserar det väl med resten av kolhydratsintaget under dagen för att undvika överskott.
Coca cola innehåller hälften så mycket kolhydrater som samma mängd banan, då borde ju colan vara ett bättre alternativ, eller hur? 

Dagens söta bananer till hör inte den ursprungliga födan. Innan människan började odla bananer så var de ju knappt ätliga.
#32 Visst gör de det. Men jag skulle inte tycka att cola är bättre alternativ än en banan. läs innehållsförteckningen på en cola-flaska. Hur mycket skumt innehåller inte en cola egentligen? Kolla upp alla skumma e-nummer som finns i colan och dess biverkningar man kan få av dessa e-nummer. Dessutom är det mycket socker i en cola.
Jag skulle aldrig dricka en cola istället för en banan.
En banan kan tyckas ha mycket kolhydrater men man borde inte hänga upp sig på det så länge man inte äter en extrem låg kolhydratskost som atkins eller LCHF.
En banan innehåller mycket vitaminer, mineraler till skillnad vad en cola innehåller.
Hänvisar till: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=halsa_fraga_experterna&frageid=345&visa=alla&kategoriid=0
Mycket vitaminer? du skojar väl? Frukt är oerhört överskattat vad gäller mängd vitaminer, de innehåller mest socker och vatten.
En banan innehåller ju mer socker än samma mängd coca cola så det finns ju ingen anledning att välja banan ur den synpunkten.
Kolhydrat/vitaminkvoten är betydligt bättre för grönsaker än för frukt. Frukt är godis, dvs helt meningslöst ur näringssynpunkt.
Om du inte tror mig kan du ju kolla den här länken så ser du hur lite vitaminer frukt egentligen innehåller.
Banan innehåller naturlig fruktsocker. Cola innehåller tillsatt vitt socker om inte fruktosirap också (vilket man blir fet av).
Jag äter hellre något med högre naturligt sockerinnehåll framför något kemiskt framställt med lägre sockerinnehåll.
bananer innehåller ju framförallt mer mineraler och vitaminer än vad cola gör. Det kanske inte innehåller lika mycket som i andra livsmedel, men det är meningen att man ska äta en balanserad kost där man får vitaminer och mineraler från olika livsmedel och inte bara från ett livsmedel.
Jag vet att de som följer lågkolhydratfattig kost inte ska äta kolhydrater och banan kanske inte är något bra alternativ just då. Men för de som äter varierad kost av fett, protein och kolhydrater så spelar det ingen roll om man äter bananer i normal mängd.
Socker som socker det är ingen skillnad. Banan innehåller fruktos, glukos, sackaros och stärkelse.
Du verkar inte fatta poängen. Frukt och läsk är ungefär lika meningslösa näringsmässigt och konsumtionen av dem bör minimeras om man bryr sig om sin hälsa.
"… men det är meningen att man ska äta en balanserad kost där man får vitaminer och mineraler från olika livsmedel och inte bara från ett livsmedel."
Balanserad kost? Vilket trams. De vitaminer och mineraler jag får från ägg är precis lika bra som jag skulle få dem från vegetabilier, dessutom innehåller ägg betydligt mer vitaminer och även essentiella proteiner och fetter.
Man kan faktiskt överleva på endast ägg om man vill, då de innehåller allt man behöver få i sig.
#36 eller potatis har jag hört! ;-)

Nej, potatis kan man inte överleva länge på. Du får inte i dig de livsnödvändiga ämnen som kroppen behöver så förr eller senare dör du av en sådan kost. Fast du lär bli skapligt sjuk först…
Och påstående i #31 om att "kroppen behöver kolhydrater" är inte riktigt sant. Vi behöver inte tillföra kolhydrater då kroppen kan syntetisera glukos på egen hand. Vi måste däremot tillföra protein, fett och vissa vitaminer/mineraler.
#36 Jag äter hellre en banan än dricker cola. Men alla gör vi olika.
#38 Min bror höll på med LCHF. Han var normalviktig och tränade hårt flera ggr i veckan. Han mådde inte särskilt efter den kosten och kunde inte prestera lika bra som han brukade göra på träningarna. Han blev fort trött och var orkeslös. Då hade han ätit LCHF ett tag. Behöver verkligen inte kroppen alls kolhydrater?

Nej, kroppen behöver inte kolhydrater tillsatt genom kosten. Kolhydrater blir till glyos (socker) i kroppen och detta är inte alls nödvändigt att stoppa i sig. Den lilla mängd glykos som kroppen behöver (hjärnan behöver lite grann t.ex.) kan den ordna fram själv.
Det finns flera personer som tränar på LCHF och det fungerar ypperligt, men man måste förstå att det tar tid att ställa in sig och anpassa sig till en annan förbränning.
Vidare ska man ha klart för sig att även LCHF:are äter kolhydrater, fast så lite som möjligt oftast. Även ägg innehåller kolhydrater så det är praktiskt taget omöjligt att undvika de små rackarna helt - även om kroppen skulle klara sig helt utan. Lika viktigt som att jaga kolhydrater är det att jaga tillsatser och det är nästan svårare att få slippa. Tyvärr.