Vilken metod använder du?
Vilken viktminsknings metod använder du dig av?
Hur tycker du det fungerar?
Skulle du rekomendera andra att göra lika dant?
Hur mycket har du gått ner av den metoden?
kissmekate.blogg.se
Jag använder sunt förnuft.
Äta tills jag känner mig mätt.
inga mackor då jag har en tendens att äta för många :P
Inte läsk i stora mängder som innan.
Mycket mer frukt och grönsaker.
Och motionerar varjedag.
Sitter inte så mycket vid datan.
Har gått ner 5,5 kilo.
Baaaaara typ 30 kvar ;)
Men jag har inte brotom så länge vågen går åt rätt håll tänker jag inte ändra något.
Sunt förnuft här med. Undviker godis och liknande så gott det går, äter mer frukt och dricker mycket vatten. Kombination med mycket vardagsmotion (stegräknare) och träning ett par dagar i veckan. Det är vad som funkar för mig. Jag har gått ner ungefär 13 kilo än så länge.

Jag äter enligt min dietists kostråd, vilket innebär tallriksmodellen, med viss modifiering
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Typ undviker godis, läsk, kakor och rör på mig varje dag. Fungerar utmärkt :)
Ibland unnar man sig något gott, som glass till exempel. Men man får inte göra det för ofta heller ;P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
jag kör LCHF eftersom jag blir pluffsig av pasta och potatis. Känner mig även uppblåst. Undivker även mjölkprodukter. Gick ner 18 kg på detta sätt ( kolhydrater. iFokus.se)
Har nu precis varit gravid, gick upp underbara 22 kg och jobbar nu på att bli av med dom. väger mig inte utan går efter kläderna jag hade innan. Det rör allt på sig .)
Själv går jag efter detox-metoden, funkar för mig då den är är helt gluten och laktosfri. jag har recepten som man kan få via aftonbladet.se att gå efter till att börja med, så att man kommer in i tänket för kosten. hittills mår jag bra, börjar bli piggare över lag och känner att detta kan jag fortsätta med.
Jag går på viktväktarna. -2 kg första två veckorna. Ny vägning blir det på måndag. Då har det gått 4 veckor. Hoppas på guldstjärna.
Det får man vart tredje kg.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Vi kör LCHF min man och jag. Hur många kilo neråt vet jag inte för vi väger oss inte men byxorna sitter inte så tajt längre och det måste göras nya hål i livremmen.
Den största fördelen är att vi mår så bra, ingen uppblåsthet, behöver sova ca 1,5 - 2 timmar mindre varje natt, inte lika mycket tandsten säger tandhygienisten samt att mitt blocktryck börjat bli lägre och kanske kan jag sluta helt med medicinen snart.

Jag har ingen strategi än, vilket är största anledningen till att jag är här och läser. Jag har inte mycket jag behöver gå ner, egentligen inget men då får det gärna bli muskler istället för fett men jag kan inte äta och hålla en vikt. För tillfället pendlar jag mellan överätande och självsvält och det är definitivt inte ett bra sätt att gå ner/stanna i vikt. Är mest sugen på någon bra kosthållning som går ut på mycket frukt och grönsaker för det är det godaste i matväg enligt mig.
#9 i så fall rekomenderar jag Detox som jag går efter, då är det BARA frukt och grönsaker som man äter. alltså helt vegitarisk, dessutom laktos och glutenfri.

Hm HannaM, låter som du snarare har problem med kostvanor än med behov av viktminskning :)
Mitt förslag till dig är att bestämma dig för fasta måltider. Alltså att du äter med jämna mellanrum. Det brukar förhindra både svält och överätning. Dietisten som jag gick hos sa att man aldrig skulle vänta så länge med att äta så att man hann bli hungrig, man skulle äta innan dess. Så frukost, lagom stor (bestäm innan en ungefärlig portionsstorlek), mellanmål, lunch, mellanmål, middag och sedan kvällsfika (kvällsfikat var mycket viktigt sa hon, annars går kroppen på tomgång alldeles för länge över kvällen och natten och ämnesomsättningen sjunker). Kvällsfikat beror förstås på vilken tid man äter middag, vi käkar ca 17.45 och då var det väldigt viktigt sa hon med typ ett knäckerbröd med kaviar eller dyl tartex kanske och en kopp te eller så vid nio-bläcket. Då övar man in sin hunger på fasta tider och sedan blir det mycket lättare.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#11 njae.. det är inte bara kostvanorna, jag vill helst gå ner också.. ett par kilo i alla fall, har gjort en resa på 15 kg på ett halvår när jag började med medicinering och det är väl fortfarande ingen övervikt men jag trivs inte med mig, det första steget är att kunna hålla en vikt och äta ordentligt, sen ska jag ner är min tanke.
LCHF/ Kosher..sedan är jag mjölkallergiker och har några andra allergier också ..blir därför mest kyckling och kalkon med grönsaker.

Ok, jag uppfattade det kanske fel när du skrev: Jag har inte mycket jag behöver gå ner, egentligen inget men då fattar jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

LCHF…gått ner 2 kg på lika många veckor…funkar bra, piggare, bra i magen osv…skönt att få äta sig mätt efter att ha plågat kroppen med alla möjliga lågkaloridieter och pulver. :)
Athkins
GI
bla
bla bla
bla bla bla
MAn ska äta de man mår bra av.
Vissa har överkänslighet. Kanon att gå till läkaren och ta reda på vad de är. Kanske slipper du uppblåst mage, hård elelr lös i magen. Eller inbillad tarmsjukdom.
Den gamla hederliga tallriken.
Och äta av ALLTl. Lite av allt.
tillåta men inte överexpandera.
Lyssmar på kroppen.
Är jag törstig? eller hungrig?
äter fiber före vitt
Frukt frukt.
Ingen över ätning på ngt. För inte de heller är nyttigt.
INga light produkter.
syntet socker ökar suget i magen vilket ökar intaget.
Rena produkter stilla kroppens behov och därav inte behov av mer.
jag äter PIzza men en barnpizza :D
Jag äter godis men kanske en av varje av de jag gillar någon gång.
JAg dricker TE men inget socker
Har gått ner 46 kg :D Men jag kanske gör fel.
puss i pannan

Precis, man ska äta det man mår bra av…
och jag mår inte bra av vare sig fibrer eller godis :)
Grattis till en stor viktminskning :)

jag räknar kalorier. det är det som fungerar för mig.
Jag är med i viktklubb.se.
Innan gick jag ner 10 kg på LCHF, men stannade sen av och började gå upp.
Hoppade av LCHF och valde att börja räkna kalorier istället.
Man svälter INTE, som många tror. Tvärtom.
NU rör det sig neråt igen sakta men säkert.
Gör man det sakta, så går man inte upp igen.
// Shintaida
Bara man kan ta tills sig detta i sin vardag. Ha detta som sin nya livsstil.
Antingen måste ni ha enformig kost-för ingen har lust att räkna varje kalori. Ha en översikt vad som är onödigt en an annan sak. Men vi alla vet väll skillnaden på en kaka och enmorot?
SÅ om man sakta går ner i vikt. GÅr man inte upp igen?
Säg de till alla som kommer till obesitas mottagninge. änns som ni banatat bort lite celler på vägen!
Jag har varit jätteanti LCHF väldigt länge och ansett att det allra bästa sättet är att äta mindre av allt. Men på sistone har jag läst och läst och läst. Och det är rätt logiskt.
Kroppen väljer ju självklart den energin som är snabbast, och socker är extremt snabbt och enkelt för kroppen att ta upp. Dessvärre räcker inte den energin lika länge och du blir snabbt hungrig igen och vill ha mer. Så långt tror jag nog vi alla är överens? :) (Ta t.ex om du äter pasta. Inte sjutton står du dig på det hela dagen? Eller ens så länge..) Äter du fett och socker så läggs fettet på hög och du går upp i vikt, eftersom fettet inte behövs som energi.
Så vad du bör göra är att inte ge kroppen sitt socker. Då måste kroppen använda fettet istället. I början krävs omvändning av hela systemet dock. Kroppen är ju inte van att använda fett. Så i början så säger de att du bör äta mer fett för att visa kroppen att "detta ska du använda". Så i början kommer du antagligen kunna äta en hel gris. Men det är ok. Ät tills du är mätt.
Efter ett tag kommer kroppen börja använda fettet istället och du kommer inte vilja ha lika mycket mat att äta, och du bör också börja gå ner i vikt.
DOCK vill jag att ni ska veta att jag inte förespråkar någon diet. :) Jag anser att alla dieter som får er att gå ner i vikt är bra. Sålänge ni är nöjda. ;) På den här sajten får man diskutera alla. :D
Lchf passar inte alla, så är det. Vi får se om det ens passar på mig. Jag har knappt börjat trots allt. Men jag ska hålla er uppdaterade. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag har använt cambridgekuren (en sorts pulverdiet) tidigare och gått ner 20 kg med den. Så har jag provat viktväktarna och gått ner 10 kilo med dom.
Har även provat att träna och äta enligt tallriksmodellen och gått ner 5 kg. Jag har också ätit stenålderskost och det funkade riktigt bra, gick ner cirka 15 kilo på det och var inte särskilt sugen på annat.
Tyvärr har jag mina ätperioder som gör att det jag gått ner oftast kommer tillbaka. Men nu har jag lyckats minska mina ätperioder till ett minimum och tänkte köra igång med cambridgekuren igen.
Det kanske inte är den optimala metoden, men den funkar bäst för mig. Jag kan strunta i matlagning och helt fokusera på andra saker. Bara blanda mina Soppor eller milkshake och dricka tre gånger per dag. Snabbt går det och dom är goda också så det funkar bra i 3-6 veckor. Sedan är man lite trött på smakerna.
Funderar på att prova detox sedan. Är det någon som har bra tips på detoxrecept eller detoxmat?
Lchf är däremot inget för mig. Jag älskar frukt, bär och grönsaker så det vill jag inte vara utan och att äta bacon och ägg till frukost gör mig äcklad.
Under en period åt jag enbart havregrynsgröt. Visst, jag gick ner i vikt och det kändes bra. Det var fruktansvärt tråkigt och kroppen mådde inte bra.
Don't try that at home.
Testade GI, funkade oerhört bra gick ner 6 kg, hade ett BMI på 18 och tyckte att jag var perfekt.
Pojkvännen hatade det.
I och med att jag inte är överviktig men har tendenser till överätning/svält (jag är en antningen eller person) så tänker jag nu inte på mat vilket gör att jag håller min vikt.
Jag tänker efter innan jag äter dock.
Vad vill jag ha till lunch?
Jag försöker att äta lördagsgodis och inte äta så mycket även fast det är lördag.
Efterrätt ELLER förrätt när det gäller osv.
Ylva-Li! Du är på rätt spår. Du är ung och har det förmodligen lättare att få resultat. Jag är äldre och har inte gått ner så mycket med LCHF men har fått en mängd positiva hälsoeffekter som jag idag inte vill vara utan. Men som sagt kanske LCHF inte passar alla. Min motivation från början var dock att gå ner i vikt. Nu har jag inte så värst många kilo som ska bort så det kan ju få ta den tid det tar. Det som gjort att jag efter ett år fortfarande 'brinner' för denna mathållning (kallar det inte diet) är allt som jag har lärt mig om hälsa genom alla bloggar om LCHF. Det handlar ju i förlängningen ändå om att må bra och vara frisk.
Absolut. :) Dessvärre kände jag att LCHF fick min mage att krångla. Nu har jag iofs väldigt känslig mage, som går "sönder" för minsta lilla. Minsta lilla stress och jag får sitta på toa hela dagen. Mindre skoj.. Och fett fick ungefär samma resultat.
Tror fortfarande på konceptet. Det jag läst av läkare och forskare låter mycket vettigt.
Fast nu försöker vi med någon slags mellandiet. Mer fullkorn osv istället. (Och naturligtvis inte så mycket läsk och godis.. det är a och o i sammbandet med att gå ner i vikt, iaf för mig.)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Läste in mig på lchf-kost i januari i år. Helt okänt för mig. Ätit enl denna matmetod sedan dess. Inte i dess extremaste form utan i ordinär form, så som den dr Annika Dahlkvists beskriver, vilket ändå blev en riktigt rejäl kostomläggning. Vågar inte säga att det inte är någon bra kost för mig, det vet jag inte riktigt. Men gått ner i vikt har jag i alla fall inte gjort, inte alls. Har nog inte märkt av några andra specifika hälsoförbättringar heller. Det sistnämnda med reservation, för det är väl möjligt att där finns något positivt att hämta mig ovetandes. Märkt av en tystare mage, men huruvida det räknas som mer eller mindre hälsosamt det vet jag inte. Men det som är säkert är att det inte haft någon som helst viktminskande effekt. Då har jag ändå hållt på nu så lång tid. Dock de senaste veckorna börjat gå ifrån det stegvis, dvs givit upp kosten allt mer men inte helt. För att gå ner i vikt ska man förstås ha övervikt. Någon på forumet har lite försynt frågat om jag verkligen har det. Det har jag förstås, men frågan är relevant, för det finns kanske de som har en inbillad sådan. Jag har dock ca 15 kg "äkta" övervikt och den absolut största delen har satt sig som bukfetma och måttbandet ljuger inte. Just den formen av fetma ska vara den skadligaste sägs det. Sedan är och känns det obekvämt förstås, inte vackert heller. Därför hoppades man bli av med bukfettet eller större delen av det åtminstone. Så har icke resultatet blivit, tyvärr. Noll och intet har hänt.
Det som har haft effekt vid två tidigare försök har varit riktigt små matvolymer, men med relativt mycket grönsaker och minimalt med fett. Men det håller inte längden att äta så. Blir lite väl snålt tilltaget. Då är det bättre med LCHF. Har iaf inte ökat i vikt sedan jag började äta så.
Hm… Fast NU precis gick jag och vägde mig och har faktisk ökat ett par kilo sedan utgångsläget i januari. Men de kilona har kommit på sistone. Får därmed antagligen skyllas på min fn långsamma tillbakagång mot kolhydrater. Fast det vet jag inte heller egentligen. Är ju fortfarande återhållsam med kolhydrater.

Hej,
Atkins kör jag och är en lite striktare variant (ialf i början) av LCHF (low-carb, high fat).
Fördelar: Huvudvärk/migrän får jag nu endast mycket sällan. (Tidigare varje dat huvudvärk och migrän allt från en ggr/veckan till en ggr/månaden)
Blodsocker: hålls stabilt
Hungerkänslor: normala (ingen hetsätning längre och kontroll över mitt förhållande till mat).
Sötsug: minimalt (i så fall tar jag en frukt som funkar i den fas av Atkins jag är nu)
Viktminskning: fantastisk
Normalt blodtryck (tidigare fick jag alltid höra att jag hade för högt).
Ja, jag tycker man ska köra det som funkar för en men för mig som inte har karaktär nog att äta förnuftigt då de minsta intag av för mycket kolhydrater får mig att bli ett matmonster så funkar detta.

Hej! Har gått ner ca 30kg med viktväktarna, efter att ha provat allt fick jag inse att det inte räcker med att "banta", utan det handlar om att byta livsstil. Jag äter allt, men inte lika mycket/ofta. Håller vikten ännu efter ca 7 år. Det tog lång tid att ändra alla dåliga vanor, men det gick och det fick ta sin tid! :)

#33 Tack! Ja det var det enda som fungerade för mig bryta ALLA dåliga vanor. Jag åt alltid för mycket och åt mycke sent på kvällen, jag tror jag läste att någon annan skrivit att mat behöver man för att överleva, inte för att det smakar bra, och allt man äter som är gott, är ju inte sista gången man äter! Det gäller att ändra hur man tänker. Jag tycker ni alla är duktiga som kämpar på, oavsett vilken metod ni väljer..

Jag änvänder mig av Cambridge dieten.
Har gått ner 30 kg på 11 månader….har bara 10 kg kvar till målvikt…55 kg =)
Absolut kan jag rekommendera denna dieten….men man måste ha en enorm vilja och styrka….visst faller det ibland men man tar sig i kragen fort igen!

Nämen, vad bra. Det är vad man kan kalla resultat. 
Hur länge har du hållit på med Cambridge?
Ska man använda den en viss tid eller?

Äter lite av varje och massor med rå vitkål. Det är tack vare vitkål som min man lyckas hålla vikten nere, efter ha gått ner 20 kg. Jag själv äter vitkål då jag orkar tugga den. Vi äter inte efter någon guru, utan har en sund livstil.
Jag tränar då jag kan och är frisk. För tillfället går allt bra och på 4 veckor har midjemåttet minskat med 2 cm. Däremot har inte vikten minskat just mer än ½ kg. Däremot har jag fått mer muskler.

birma:// Jag har hållit på med cambridge ca 13 månader….har börjat äta lite mer för jag tränar så hårt…så då är det omöjligt att enbart hålla sig till Soppor.
Egentligen kan man hålla på hur länge som helst…så länge det finns fett kvar att ta av. Man kan byta ut måltider och spara in under veckan ifall man ska äta ngt gott till helgen t ex =)
Men det är en tuff kur..men jag är glad att den finns för den fick mig ut "träsket"

Jag undviker läsk, godis, överflödigt socker m.m Rör på mig. Det är väl det jag kör på :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag har svårt att hitta någon bra diet för mig.
I höstas räknade jag kalorier, fungerade för stunden.
Nu slarvar jag, äter dåligt med mat eller skippar mat och äter något gott istället….Går visserligen inte upp men inte ner häller…
Har ingen bra fantasi på mat och tycker det är tråkit.
kissmekate.blogg.se
jag blandar friskt… som kolhydratknarkare kämpar jag med suget och det är det svåraste… minsta självkänslesvacka och jag vill trösta mig med godis…
tror dock på stenålderskost

Jag kor pa LCHF, men det blir nagon sorts "light-version" eftersom pojkvannen ar livradd for fett och oser pa med pasta osv istallet :P Men vi kompromissar sa gott det gar nar vi ater tillsammans :)
Gar helt ok, 10 kg pa dryga 2 manader :)
// Amanda

Jag kör ganska strikt LCHF. På fem veckor har jag tappat 6,3 kg! Funkar bra, jag e aldrig hungrig och får äta gott!
Kan mkt väl rekommendera andra, tar ca 3-4 veckor att komma förbi övergångsbevär, sen är känns allt toppen och man får en sprudlande energi.
Så var det för mig, men alla reagerar olika och vissa har säkert övergångsbevär kortare eller längre beroende på vad kroppen är van vid sen tidigare.
LCHF är det enda som faktiskt har känts bra och vettigt på många år för min del.

Xtrawagansza
- altså styrketräning, stavgång, gruppträffar, avslappning och lågkolhydratskost. har gått ner 16 kg och upp 5kg när jag inte hållt mig till "planen". jul och Nyår blev både alkohol, chips och godis. men det var det värt just då, nu är bara att tuta och köra, i maj ska jag ha nått min målvikt 59kg.
jag har precis börjat med att ersätta alla mål med modifast, ett väldigt gott alternativ som funkar. ska gå ned en del med detta sen gå över till någon annan metod imed att läkaren sa att jag skulle hålla på max i tre månader. jag väger mig inte, för det framkallar för mycket ångerst, jag mäter mig istället. funkar mega bra. =)
Jag är medlem på en sida (vågar inte skriva vilken med risk för att folk kommer kalla det för smygreklam =P) där man peppar varandra och för in vad man äter och får veta hur mkt man ska äta, hurmkt man motionerar, vad det motsvara i kcal m.m Skitbra! :D har varit medlem i endast 2 veckor, å gått ner 1 kg än så länge :) Sen har man ett "motionsprogram" där oxå som jag följer, så jag promenerar en del och undviker sötsaker och sånt.
/C
#46 låter bra… peppning är något man verkligen behöver
hur många gånger har man inte bestämt att nu ska vi träna tillsammans regelbundet… jäij… den enda jag lyckas göra något med vill inte träna hårt utan bara simma eller promenera och det tycker jag är lite tråkigt… samt att det inte bränner eller bygger något speciellt
LCHF här med Började 1/1 så har ätit det 2 månader. Gått ner drygt 11 kg och tappat 13 cm i midjan. Jag var en riktig godisråtta innan och åt av allt sockerrikt i stora mängder. Hade ett ständigt sötsug som försvann efter en vecka med denna kost
Kan absolut rekommendera andra att testa LCHF speciellt de som är sockerberoende som jag var. Men var bererdd på övergångsbesvär de första dagarna, trötthet huvudvärk osv. Det är bara sockerabstinens och går över :)

Hej begin #38!
Oj det var lång tid. Vilken uthållighet du har. Jag trodde inte att man skulle hålla på så länge med pulverdieter. Haft någon föreställning om 2-3 veckor. Men att ta till något fungerande figurerar i huvudet ibland. LCHF fungerar inte för alla att få bort överflödskilon har jag förstått mer och mer. Exempelvis inte för mig. Pulverdieter har kanske ett mer säkert koncept för viktminskning.
Tack
så mycket för ditt svar begin!!
"Svarta Lådan" körde min syster. Succé! Slapp Gastric Bypass!

Vad är det för någonting? Svarta lådan?

# 52
Hej birma, kolla in denna länk så får du ett hum om vad svarta lådan är men hua, jag tycker det är alldeles för dyrt!!!!
Jag kör Atkins och det har räddat mig!!! :)
Ha det gott alla

Jag kör GI-metoden sedan tre månader tillbaka. Tycker det fungerar bra. Har gått ner 10 kg på dessa månader. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
VLCD(nutrilett) kör jag just nu och det funkar bra. jag kör även LCD(nutrilett) emellanåt och så har jag 1 -2 dagar då jag får äta vad jag vill till ett utan dagens mål. Om jag känner att det blir för tufft tar jag lite extra protein tillex ägg och eller lite grönsaker.
Vegetariskt!:) och mycket motion!:)
Äter endast grönsaker, och springer på rullbandet 1 timme varje dag!:)
-10 kg!:) på 1 månad…=P
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

#56 ingen vidare kosthållning proteiner är nyttigt för kroppen=)
#57 Bönor har proteiner;)
Plus att jag har vant mig, så jag mår bara bra med vegetariskt=P
Hälsningar,
Carlo

#58 bönor är inte grönsaker för mig=) Trodde du levde på sallad och morötter
Jag äter helt enkelt mindre kcal. Kommer uppt till ca 1500 per dag samtidigt som jag promenerar och cyklar och gör av med ca 700 kcal per dag. Det enda som fungerar i längden. Undviker godis, chips och dricka.
Det är en myt att vegetarinaer inte får tillräkligt med näring. Det går alldeles utmärkt att bara äta vegetariskt. Var själv veg 4 år på 80-talet och mådde toppen.

#60 jag är på sin sida=) Vet man bara vad man ska äta så är inte risken för brister större än för någon annan.
# 59
Jaha, men "ursäkta" mig då!:P
Hälsningar,
Carlo

#62 äh be om ursäkt är väl inget att göra… vi har bara olika begrepp=) Jag äter vegetariskt till största delen själv men har aldrig benämnt bönor som grönsaker..
#63 Okej, jag brukar tänka att grönsaker är alla bönor, och allt som man odlar och häller i sallader;)
Hälsningar,
Carlo
#63 Jo, förresten var den där kommentaren helt onödig.
Jag kallar bönor för grönsaker då den inte hör till en speciell grupp.
Men du kanske kallar bönor för "något annat",
Men jag tycker att bönor hör till grönsaker
Din kommentar är "öppen" och välkommen..
Hälsningar,
Carlo
LCHF, har gått ner mer än 20 kg på 9 månader utan motion. Jag tyckte att kostomläggningen var förvånandsvärt lätt, trots att jag drack litervis med mjölk och åt pasta varje dag innan.
Rekommenderar definitivt LCHF till alla, har aldrig mått bättre i mitt liv trots att jag fortfarande har en stor övervikt kvar, provade även GI under ett antal år innan men det fungerade tyvärr inget vidare.

#67 JAUS. Det var ett mycket bra resultat du fått med din viktminskning. Själv trodde jag också på LCHF-konceptet. Det gjorde jag när jag läst in mig på det och "förstått" att det var det nästan enda vettiga sättet att äta på, enligt de kunskaper jag därmed inhämtat. När man så läste på bloggar och forum om alla fantastiska resultat människor fick av kosten, både att de blev av med övervikt och blev av med åkommor och sjukdomar eller dess symtom, då blev man ännu mer säker. LCHF måste vara det rätta.
Man gnetade envist på med kosten månad efter månad, även efter att den inte givit något resultat. Sedan gnetade man på igen utan resultat och man ville inte ge sig. Men det hjälpte inte ändå. Jag har lika väl inte släppt LCHF-tanken och äter ännu till stor del enligt dess grund. Tror fortfarande att det om inte annat är en hälsogrundande kost. Så det du skriver är kanske vad man borde ta till sig:
"Rekommenderar definitivt LCHF till alla, har aldrig mått bättre i mitt liv"…
Själv provar jag just nu att äta mindre volymer och försöker äta så sällan jag kan. Vill att det ska gå åtminstone 5 timmar emellan, gärna mer. Tänker, att så snart man stoppar något i munnen så stiger insulinet och stänger igen alla portar till fettlagrens utgångar. Det där med insulinets fettförbränningsbromsande egenskaper lärde jag mig när jag läste på om LCHF. Det är väl antagligen sant, tror det åtminstone. En sanning med LCHF i alla fall, som gäller även för mig är att man håller sig mätt längre. Hade även uppskattat om den hjälpte till att ta bort övervikt. Har inte förmått mig pröva dess extremaste form, fakiren. Inte ännu i alla fall, den bjuder emot.
#68 varför inte?
#69 LCHF är ju lite likt GI-metoden, med skillnaden att GL (glycemic load) är betydligt viktigare än GI. Jag kör relativt strikt och vissa dagar blir det ren fakir, funkar bra för mig i alla fall.

LCHF gäller för mig. Jag har inte gått ner så mkt i vikt men mår superbra av att äta enl LCHF och känner att det är hållbart. Jag har läste en hel del om varför man inte går ner i vikt och har kommit fram till att för min del beror det på att jag hållit på och bantat i större delen av mitt liv samt ätit lightprodukter. Då kan det ta lite tid innan kroppen "släpper ifrån sig" kilona. Jag håller ändå fast vid LCHF eftersom jag känner att det är det enda som funkar och som jag mår helt utmärkt bra av!
Jag har testat allt möjligt förut bl a Viktväktarna men blev bara matfixerad av allt vägande och mätande… Nu äter jag tills jag är mätt helt enkelt och man blir ju fort mätt av fetare mat.
Jag försöker vara strikt för det mesta, åtminstone hemma och det funkar. Det blir alltmer sällan jag faller för nåt gott fikabröd eller annat kolhydratrikt eftersom jag mår dåligt av att äta det.
Jag använder sunt förnuft, och har tagit hjälp av en dietist.
Tränar regelbundet, en promenad om dagen. Äter på en mindre tallrik och ser till att måltiden vara minst en 15 minuter. Mer grönsaker.
Gick ner 3kg första månaden :) Sen gick det naturligtvis lite långsamme, men det är en bra 'metiod' som kroppen hänger med på.

Jag försöker med LCHF fast det går inte så bra. Har ätit sen september förra året men lyckas inte riktigt få till det så att det passar både mun och kropp.
Med lite möda så har jag gått ner 10 kilo, hade gått ner 15 men gick upp 5 efter ett medicinbyte. Nu står jag still sen 1½ månad tillbaka men försöker pilla ihop ett "recept" på mat som ska få igång viktnedgången igen. Har stor hjälp av många inne på "kolhydrater i fokus".
"You just have to belive…"

Jag har pendlat mellan LCHF och någon typ av hemsnickrad GI-kost utan bröd. (Jag har IBS och klarar inte mjöl och inte fibrer)
Jag har gått ner 5 kg och behöver inte gå ner mer, äter ganska kolhydratsnålt men med ganska mycket grönsaker för att jag mår bra av det.
Kul att se att det finns så många olika sätt att äta, och att vi alla inte är lika 
Sajtvärd för mitt eget liv
min mage är känslig mot frukt och grönsaksfibrer. blir mycket måttliga mängder av det.
det enda som kan ge mättnadskänsla är fett, så det ser jag till att få i mig av numera. tydligen kan kroppen inte ta upp alla näringsämnen om den inte får rätt mängd fett varje dag.
utan fettet i maten får jag okontrolerbara sug och en ordentlig vargahunger.
jag äter hemlagad husmanskost numera och försöker avstå hel och halvfabrikat. vara måttlig med sockerintaget och ta promenader varje dag och cykla. det mår jag bäst av.
den här "metoden" håller mig frisk och stark och magen blir i balans.
den enes bröd, den andres död….man få hitta sig egen väg helt enkelt i denna kostdjungel.

"den enes bröd, den andres död" hihi det uttrycket passar min mage perfekt med.
Sajtvärd för mitt eget liv

Jag äter LCHF och har hittills gått ner ca 10,2 kg.
Men det som är allra roligast att "mäta" är det faktum att jag nu kunnat gå ner i storlek två gånger när jag köpt jeans och nu känner jag att de nya tajta jeansen faktiskt börjar bli lite lösa de också! 
Jag mår så himla bra nu - har blivit av med min dåliga mage (diarréer etc flera gånger i veckan) och har inte haft min återkommande migrän sedan jag började.
Eftersom maten jag äter nu är så energität och relativt fet så är jag mätt många timmar när jag ätit - äter faktiskt bara två gånger om dagen. Detta betyder INTE att jag svälter mig och plågas av hunger. Jag är helt enkelt mätt och behöver inte äta oftare eller mer.
Ja, jag skulle gärna kunna rekommendera LCHF till andra men brukar inte bry mig om att göra det om de inte själv frågar.
LCHF är dock ingen fast bestämd diet som ska vara likadan till alla. Man får prova sig fram till vad som passar just mig bäst - En del behöver vara striktare medan andra kan vara lite mer "lössläppta".

Shintaida - varför kan dui inte äta LCHF? Det låter intressant, berätta gärna mer.:-)
Jag mår psykiskt dåligt av det, helt enkelt. Kände mig hjärntvättad under 1 ½ år. Så enkelt är det.

#80 Ojdå… det är ju inte bra. Men vad märkligt. Jag trodde du menade att du inte kunde äta så för att du mådde dåligt fysiskt.

#80 Har du gjort allt "rätt" så att säja - efter konstens alla regler? Man kan ju känna sig väldigt skum ett tag men det brukar räta till sig. Kände mig också som "empty head" ett tag men det är helt borta nu.

#80 Känner igen det där lite… Just nu håller jag på att plocka bort ingrediens efter ingrediens för att se vad som gör att jag inte går ner. Äter otroligt tråkig och jag vet inte riktigt hur länge till jag orkar hålla på. Vill äta god mat igen, inte bara ägg och smör (är näst intill lakto-ovo-vegetarian)
Har ätit LCHF i ett år nu.

Ja, den sidan har jag varit inne på många gånger. Tyvärr måste jag vara striktare än vad hennes mat är. Kan knappt äta några mjölkprodukter alls och inte ost heller, och fisk äter jag inte alls. Har dock lyckats hitta en skagenröra på bara 2 kolhydrater som jag äter lite av till äggen. Bara ägg och smör står mig snart upp i halsen!
Det enda i köttväg jag äter är bacon och ibland lite prinskorv, det är det kött jag lärt mig äta efter ett helt liv som lakto-ovo-veggis. Har testat annat kött men det kommer liksom oftast upp igen så jag har tappat viljan att ens försöka där längre. Kräkas är liksom inte så trevligt.
Det var att jag körde "efter konstens alla regler" som jag blev sjuk. Vågade till slut inte ens TA i något med kolhydrater!
Nä, inget för mig!
Min man fick hjälpa mig, handgripligen, att komma över det värsta i början.
Men det sitter i än.

#86 Okej, ja det är väl bara så att det passar inte alla helt enkelt.

#86 Så där börjar jag nästan känna med, särskilt nu när jag kört helt fast och verkligen får vara så strikt jag kan. Mår psykiskt dåligt av att ha fått i mig kolhydrater…
Har funderat på att sluta med LCHF men vågar inte, vet inte om jag någonsin kommer våga äta kolhydrater igen. Känner mig nästan hjänrtvättad ibland, fast det skyller jag inte på någon annan än mig själv givetvis.

#88 Kan faktiskt förstå dilemmat - jag klarar inte av att hålla på med bantningsdieter, blir så fruktansvärt manisk när det gäller mat. Till slut tänker jag inte på annat än mat och vill äta sånt jag inte äter i vanliga fall. LCHF passar mig perfekt eftersom jag inte behöver väga mat å räkna kalorier.

#89 Jag måste väga och räkna annars äter jag för lite av något och räknar jag inte kalorier så hamnar jag lätt under 1000 och att svälta mig leder ingen stans.
Jag håller med Dig.
Men sen har jag andra dagar där kan har en tendens till att överäta. Men jag tycker det är KUL att väga och räkna! (är med i Viktklubb.se).
Likadant vad gäller motion i alla de slag. Jag menar att få lägga in det och känna sig NÖJD.
Och man FÅR äta av ALLT, bara det inte blir för mycket. Det är underbart!

"Det var att jag körde "efter konstens alla regler" som jag blev sjuk. Vågade till slut inte ens TA i något med kolhydrater!"
Hmmmm…. det där känner man ju nästan igen när det gäller den där "fettskräcken" som inträffade för ett stort antal år sedan. Man vågade kanppt titta på kött med fettrand eller knappt nudda med lättmargarinkniven på mackan! 

#94 Jo du har sagt det, men som sagt: allt passar inte alla. Piller å pulverdieter funkar inte alls för mig, men det är tur att vi kan välja som vi vill. Råd och tips är däremot aldrig fel, man tar till sig det man vill…
Men varför höll du på så länge om du mådde så dåligt?

#96 Huga, det låter ju nästan hemskt det där. Varför vågar du inte sluta?

#97 För att jag har lyckats hjärntvätta mig själv till att kolhydrater är grunden till allt ont här i livet. (lite överdrivet men inte så långt i från)
Just nu lever jag på ägg, bacon, smör, squash, sallat och lite kokosmjölk ibland. Roligare än så blir det inte för mig om jag ska gå ner i vikt eftersom jag inte riktigt klarar av att äta kött heller.
Få starkt ångest så fort någon nämner ordet "fika" och äter helst bara mat jag lagat själv.

#98 Jadu det låter ju väldigt jobbigt det där. Förstår att det är en knepig sits… Det handlar inte om maten egentligen antar jag.
#98 Kan du inte äta fågel eller fisk?

#99 Nä, det är väl lite tvångstankar och lite från min fd anorexia som fortfarande sitter i med.
#100 Nepps, var lakto-ovo-vegetarian sen jag var ca 2 år tills i höstas då jag började äta bacon. Det är det enda i köttväg jag klarar av faktiskt. Annat kött går bara ner i magen och vänder och det tycker jag är rätt otrevligt. Kan tappa aptiten för mindre liksom…
Instämmer med #97

#101 Det där låter ju hemskt! Kan det vara det att du växte upp som veggis som "skadat" kroppen så att den helt enkelt inte kan hantera vanlig mat. Fruktansvärt i så fall.
I övrigt ter det sig tydligt att både du och Shintaida har lite psykologiska problem kring det här med mat, ert förhållande till mat har alltså en tendens att balla ur. Det handlar alltså egentligen inte om vilken kost ni har utan om tvångstankar, i första hand kopplat till ett kontrollbehov tycks det.
I Shintaidas fall har det ju löst sig på ett bra sätt, men för dig, Flikkan77, verkar det jättejobbigt. Varför känner du att du måste vara mer strikt än Raringen? Tål du inte mejeriprodukter?

#103 Jag tror att min kropps motvilja mot kött enbart sitter i mitt huvud faktiskt. Har svårt att tänka mig att kroppen på riktigt inte skulle klara av att hantera det den är byggd för att klara av.
Jag har dessutom varit anorektiker i ganska många år så mina tankar kring mat och ätandet är komplicerat. Tyvärr väger jag nu mera för mycket för att få hjälp med det på riktigt.
Problemet med mjölkprodukter är att jag helt enkelt inte går ner i vikt när jag äter dem. Därför testar jag att helt ta bort dem ett tag nu. Har kommit fram till att jag måste testa sånt för att få igång viktnedgången igen.

#104 Du har nog rätt, hjärnans makt är stor…
Hur mycket äter du då? Kanske kan du behålla mejeriprodukterna om du drar ner på mängden mat. Jag har upptäckt att det går åt väldigt lite mat för att jag ska hålla mig mätt och nöjd. Min lunch ryms i en 3 dl-burk… med god marginal.
Lite uppdatering på mig:
Vilken viktminsknings metod använder du dig av?
Bantar inte längre. Äter dock Super Slim.
Det funkar bra! Går ner i alla fall. Äter mindre portioner bara - AV ALLT.
Skulle du rekomendera andra att göra lika dant?
Ja, för att komma i från vikthysterin som man skapar i kropp och själ.
Har hållit på i 5 dagar och gått ner 0,9 kg.

#104 Äter nog lagom mycket, kanske möjligen lite för lite. Lunchen igår var en omelett på ett halvt paket bacon och två ägg. Ibland äter jag knappt 100 gram squash, ett halv paket bacon och 70 gram sallad. Dricker även äggmjölk på 2 ägg, 50 gram smör och vatten.
Oftast håller jag mig ovan 1000 kcal om dagen i alla fall. Försöker att inte äta mindre än det.

#107 Jag har gjort nåt gott: skivad aubergine, urvattnat och sen panerad i äggvita och riven parmesanost, som jag stekte i smör. Det blev jättegott. Tänkte på dig som är vegetarian i grunden.

#108 Det låter ju jättegott! Ska försöka komma ihåg att köpa aubergin då. Äter du skalet på dem med?

flikkan77 - Problemet kan kanske vara just att du äter för lite… drygt 1000 kcal/dag är väldigt lite. Har du provat att öka på mänden lite? Kroppen är kanske inställd på svält just nu.

#110 Försöker öka på mängden mat men det är inte så lätt. Försöker äta minst tre gånger om dagen, helst fyra men jag klarar inte av att äta för mycket på en gång.

#109 Ja jag behåller skalet, skivorna blir mjuka och krämiga och riktigt mättande. Viktigt att vattna ur dem först, annars blir det bara segt.

#112 Nu blev jag hungrig!
Måste helt klart testa detta någon gång. När du vattnar ur dem, är det bara att salta dem och låta dem ligga ett tag?

#113 Ja exakt så gör jag och låter bara vätskan rinna av.
Ja prova, det är riktigt jättegott! Passar nog bra precis som det är, men även gott till kött - fläsk var gott till! Otroligt gott med parmesanosten.
Vilken viktminskningsmetod använder du dig av?
Äter LCHF
Mycket bra!
Skulle du rekommendera andra att göra likadant?
Absolut!
23 kilo på ett halvår
Har inte orkat läsa allas just nu men kommer att göra det.
Vilken viktminsknings metod använder du dig av? Metod och metod, jag tänker på att inte äta mer än vad jag behöver och inte för mycket "skit". Jag ökar även min motion (fler och längre promenader med hunden)
Hur tycker du det fungerar? Då jag inte är ute efter att få ner massor i veckan utan låter det ta sin tid så tycker jag att det funkar bra.
Skulle du rekomendera andra att göra lika dant? Som jag ser det så är det sunt levene, så ja, jag rekomendera det.
Hur mycket har du gått ner av den metoden? Jag går ner ca 0,5-1 kg i veckan men hade en paus över sommaren som jag gick upp
men ca 3 kg sedan juni och 15 cm runt magen.
**MVH Cerrolyn

Har testat KBT-terapi två gånger men har inte fungerat ihop med terapeuten. Den första sa till mig att återkomma när jag kommit på vad som är mitt problem med livet och den andra satt alldeles för nära och skrev ner vart enda ord jag sa. Skrev, skrev och skrev så till slut kunde jag inte prata längre. Han bad min till och med vänta ibland när jag pratade för att han skulle hinna skriva…
Jag vet att jag har ett stört ätbeteende. Har varit anorektiker i en massa år. Sen började jag äta normalt och gjick upp 15 hälsosamma kilon. Efter några år blev jag psykisktsjuk, fick medicin som jag gick upp av och där står jag nu.
Har varit rädd för att ta tag i min övervikt på grund av att jag fortfarande har kvar mina anorektiska tankar. Äter LCHF och det går inte så jättebra… eller det gick bra tills jag bytte medicin och gick upp 5 kilo på två veckor. Där står jag nu och stampar.
Vad tråkig. Har man en sån terapeut ger det ju ingenting. Jag går i grupp och vi är 6 st tanter jag 37 den äldsta 70. Var bor du? Jag bor i västmanlands län och går hos en jättebra tjej.

Bor i Grästorp utanför västra götaland. Här finns bara en vanlig psykolog och henne har jag redan avverkat… 

carint - Var bor du? Jag bor själv i KAK och blir glad varje gång jag stöter på en annan kostmedveten i min närhet. :-)