Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1262 ggr
farmorgreta61
0

Vad ska jag göra?

Jag har  för en månad sedan flytat ihop med min "flickvän". Vi väger båda nästan 100 kg. Innan jag flyttade hit så gick jag ner ca 2 kg per månad. Nu händer ingenting fast jag går nästan en mil per dag med hundarna. Felet är att min sambo äter så mycket sött och fet mat. Hon har ingen alls förståelse för att jag vill gå ner i vikt. Hon tycker bara jag är viktfikserad.   Sedan vi träffades för 1,5 år sen har jag gått upp 20 kg och sen ner 10 kg. Allt pga för mycket fet mat och kaffebröd. Hon är kock så laga mat får jag knappt. Det jag gör duger inte åt hennes tonårsdotter. Grovt bröd existerar inte för henne utan det skall vaa nybakade frallor eller vitt rostebröd.

Visst jag tuggar och sväljer själv, men det är svårt att stå empt och tycker vi kunde hjälpas åt att gå ner i vikt och peppa varandra.

Prata med henne är som att prata med en vägg.

Vad ska jag göra? Känner att jag inte orkar ha det så längre. Jag vill ner i vikt och behöver lite stöd från den person som jag trodde stod mig närmast.

Finns det nån mer som upplever samma sak?

[vaargen]
0

Jag menar verkligen inget illa med det jag säger, så att du vet.

Men dels förstår jag att du blir trött och ledsen när du inte får något stöd av din sambo, hon kanske inte tror att du menar allvar eller tar det som kritik mot henne själv(att det är henne fel att du går upp eller att du vill att hon också ska gå ner i vikt), kanske prova igen och sätta dig ner med henne och förklara att du vill gå ner för din skull, inte för någon annans skull eller att du vill att hon ska gå ner.

Sen är det som du säger, det är du som äter, vill du inte äta vitt bröd, köp eget bröd då, ät mindre potioner av maten.

Hausswolff
0

Ojojoj, sickna tokiga vanor. Är tonårsflickan också tjock? Du måste prata med din sambo igen, förklara att du blir ledsen när hon inte tar ditt problem på allvar.

Men…jag tror att, eftersom hon är tjock själv, hon vill ha en medberoende i sitt egen matmissbruk. Hon vill inte att du ska gå ner i vikt, eller att ni ska ändra några vanor, hon finner en trygghet i sitt beteende och känner sig hotad och kritiserad av din önskan till förändring.

Prata med henne, och var tydlig med att detta är viktigt för dig.

Lycka till!