Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1994 ggr
shintaida
0

Vikten av vätska?

Jag har ofta undrat HUR viktigt det egentligen är att dricka mycket när man ska gå ner i vikt.

ÄR det så himla viktigt för viktnedgången?

Visst är det mättande före maten, men sen då? Vad har vätskan för betydelse för viktnedgången när man inte ska äta?

Har svårt att få i mig så mycket vätska som det förespråkas, nämligen.

TjockaBerta
0

Det har jag också undrat över. Jag går inte ner någonting men jag dricker nästan ingenting heller. (Och äter nästan ingenting för den delen) När jag var hos dietisten sa hon att jag måste äta mera för att kunna gå ner i vikt. Hopplöst!

Kanske jag skulle gå ner om jag drack mera? Kilona kanske spolas med av vattnet eller nåt?

>>>Malum domesticum<<<

Tatsu
0

Jag tror att det stillar hunger och driver ut lite slaggprodukter.
Det är vad de har sagt när jag tidigare gått hos viktväktarna.

Tatsu

TheFateater
0

Jag kan dricka hur mycket som helst och det ska ju vara så bra. Det enda som händer är att jag springer på toa hela tiden och att magsäcken förblir för stor. Tror jag i alla fall. Skulle behöva vänja mig att dricka mindre inte mer.

[LiisaDagger]
0

Jag minskar mina hungerkänslor med vatten och ibland så kan sug på mat helt enkelt vara törst.

Hausswolff
0

Det enda det bidrar till är att hjälpa till att driva ut slaggprodukter. Dessutom är det inte alls nyttigt att dricka en massa vatten hela tiden. Kroppen är inte anpassad till det och det kan rent av vara skadligt.

Drick när ni blir törstiga, det räcker i regel.

TjockaBerta
0

# 5

Jag blir ju nästan aldrig törstig. Ska jag strunta i vattnet helt då menar du?  Händerna är skrynkliga och urinen brun och nästan trögflytande men törstig blir jag inte.

Då och då tvingar jag mig att dricka ett glas, det är inte gott, för att jag förstår att jag behöver vätska.

>>>Malum domesticum<<<

shintaida
0

#6 TjockaBerta

Jag har samma problem som Du! *suck*

Vi har egen brunn, så nu när det börjar bli kallt, blir vattnet godare och kallt. (På sommaren smakar det lite mossa, tycker jag).

Så då dricker jag i alla fall på natten, när jag vaknar. Har toan uppe.

Men jag går NER och ut och röker, men kissar och dricker en mugg vatten innan jag går ner och gör det.

Det tog LÅNG tid innan jag fick in den rytmen att dricka när jag kissat på natten. Säkert en månad.

Har nu börjat att integrera samma sätt på dagen; kissa - drick en mugg vatten. (ca 2-2½ dl). Kissar mellan 3-7 ggr på dagen (beroende på vilken medicin jag tagit) och ca varannan timma på natten.

MEN det är SVÅRT att minnas! Skrikandes

Eller så VILL man inte minnas! Obestämd

TjockaBerta
0

På landet dricker jag vatten i flaska av olika skäl. En 1,5 l petflaska brukar räcka fredag em, lördag och söndag och då brukar det vara en halv liter kvar i flaskan när jag åker hem.

Och då tvingar jag i mig. Rynkar på näsan

Jag förstår mycket väl din fråga och har som sagt ibland tänkt det samma.

>>>Malum domesticum<<<

Hausswolff
0

TjockaBerta - Tja, jag vet inte, men det verkar tokigt om din kropp inte talar om att den behöver vätska. Kan det vara någon annat?

Jag anser att det ter sig självklart att kroppen själv ska kunna reglera vätskebehovet. Titta på djur, de dricker aldrig för att de "borde" utan för att kroppen talar om att de behöver vätska. Betesgående djur dricker t.ex. inte så mycket som man tror (det är ju sommar och varmt) då de får i sig mycket vatten genom gräset. Värre är det på vintern då det är torrt ute, då går det åt vatten i mängder.

Jag kan ibland (sällan) få lite ont i huvudet om jag druckit dåligt, men då har jag oftast fått i mig något vätskedrivande som jag kanske inte brukar äta/dricka. Annars dricker jag max 3 dl vatten/dag, oftast betydligt mindre.

vinteralvan
0

Om urinen är mörk så har du druckit för lite, ta #6 råd att dricka en mugg/glas vatten varje gång du har kissat så blir det nog bättre.