Följer ni en diet?
Följer ni en diet just nu? Isåfall vilken och hur tycker ni att det fungerar?
Jag följer ingen "riktig" diet och har aldrig gjort det heller. Men jag har min egna lilla variant. Jag äter max 1000 kalorier + lunch per dag :) Då kan jag äta vad jag vill, men jag har insett att man orkar mycket längre om man äter t.ex fyra knäckebrödsmackor istället för en mars, vilket innhåller ungefär lika många kalorier ;)
Ett tag blev jag besatt med kaloriräknande och vågade inte äta något annat en frukost och lunch i flera dagar, men nu har jag lärt mig att man äter mycket mer nästa dag om man inte äter middag :P
Oj! det låter inte riktigt bra. I min ungdom (rätt länge sedan) praktiserade jag detta. Det slutade med en typ av anorexi. Som tur var fångade min kloka mamma upp mig innan det gick för långt. Det var händelsevis innan myndigheterna och livsmedelsindustrin pådyvlade oss margarinet och fettskräcken.
Varför inte pröva LCHF. Efter en tid med mer fett och mindre kolhydrater har man verkligen inget sug efter socker och så småningom äter man lagom. Kroppen talar om för en hur mycket man man behöver. Kalorier in och ut kan man glömma bort. Problemet kan vara att man inte vet var allt dolt socker = kolhydrater finns. Light-läsk, light-ost, light-smörgåspålägg och nyckelhåsprodukter 'you name it'!
Sedan två år äter jag LCHF och mår bra, äter kanske hälften av kött och grönsaker men mer naturligt fett = smör. Matkontot har minskat och midjeomfånget också. Humöret och orken är mestadels på topp. Vad mer kan man önska sig.
#2 Jag tycker min variant fungerar bra, jag äter hur mycket jag vill till lunch (som jag ser som den viktigaste måltiden för att slippa småäta under dagen) och håller sen somsagt koll på att jag äter mer nyttigt och mättande och inte småäter :)
Har funderat på LCHF men skulle inte orka följa det. Jag undviker allt för stor mängd kolhydrater till vardags och är jättenoga med att undvika det där sockret som dom smygit in i t.ex flingor och bröd. Men när jag vill ha godis och sånt på helgerna, då äter jag det ;)

Jag följer ingen diet, skulle aldrig orka göra det och det är nog inget som passar mig heller. Godiset måste däremot bort, det jag tränar äter jag nästan upp i godis och då blir det inte mycket effektivt på vågen :)
Just nu kör jag med Cambridge till frukost och lunch och en LCHF-middag. Det funkar för mig.
För mig och min man är LCHF ingen diet. Det är en livsstil. Inga färdiga produkter utom kanske bra ost, korv och salami. Allt så naurligt som möjligt och helst ekologiskt. Ibland är kolhydratmängden högre och ibland lägre men fettet i form av smör, grädde och mjölk är alltid en stor del av matintaget. Ibland hittar jag mjölk som har 3,9 % fett och smakar som riktig mjölk. På detta står vi oss väldigt länge utan mellanmål och är nästan inte hungriga vid middagstid.
Varför ska man äta godis, kakor och bullar till mellanmål när man inte ens är hungrig. Det tog ett tag innan sötsuget försvann. Men nu är det härligt att inte behöva tänka på att man måste ha något att stoppa i sig.
Jag har lagt om kosten, efter de tre första månaderna gick jag ner 15-18 kg med stenhård Atkins/LCHF. Nu ett år senare håller jag fortfarande vikten men jag är inte lika tuff med kosthållningen längre, dock väljer jag alltid bort sockret. 

"You just have to belive…"

Jag foljer ingen diet, men forsoker att valja bort onyttigheter och valja sa mycket rent kott och fett som mojligt.
// Amanda
flikkan77! Man måste inte lämna den ena eller andra dieten. Känn efter vad som passar DIG. LCHF eller GI spelar ingen roll vad man väljer. Huvudsaken är att man mår bra. Ibland går jag upp några kilo när jag äter mer kolhydrater men så koncentrerar jag mig på mera ägg i alla former, och då går vikten ner igen. Inget gå upp mot att MÅ BRA!!!

Ja jag äter en ganska strikt LCHF för tillfället. Med strikt menar jag att jag dragit ner på kolhydraterna rejält och äter bara ovanjord-grönsaker som lite dekoration till den övriga maten.
LCHF är ju inte en i förväg bestämd "diet" där alla äter likadant utan man får prova sig fram vad som funkar bäst. Huvudsaken är att man drar ner på kolhydraterna samt inte är rädd för fett. (rätt fett)
För mig har det funkat alldeles utmärkt och jag har hittills gått ner ca 16 kg, blivit av med min ständigt återkommande migrän, blivit av med mina nattliga 5-6 toalettbesök, blivit av med mina ständigt återkommande diarréer etc etc.

LenaK63: Jo, jag måste faktiskt lämna LCHF om jag ska fungera psykisk. Hjärntvättade mig lite väl hårt när det gällde att inte äta kolhydrater och eftersom jag inte är så förtjust i kött så blev det inte så bra till slut…
Har dessutom har ät lite ätstörningar och medicinrpoblem som spökar.
Försöker äta GI men det är inte lätt att äta kolhydrater när de varit så förbjudet i över ett år. Känner dock att jag börjar slappna av lite nu.
"You just have to belive…"
Flikkan77: Hur är det med ägg och smör? Om man tycker om ägg kan man göra en väldigt omväxlande matordning. För tillfället kan jag inte stå ut med stekta, scrambled eller kokta ägg. Däremot är det väldigt gott med omeletter eller pajer på bara ägg. Särskilt paj i Airams och Dr. Dahlqvists kokbok. Den pajbotten använder jag till att göra laxpudding och andra väldigt goda pajer med.
Det är inte så lätt när man får illamående mot något. Vi äter inte frukost förrän efter hundpromenaden vilket blir ung. 10:30. Innan tar jag en kopp kaffe med kokosfett och det räcker tills jag duschat och gjort mig färdig för dagen. Under tiden funderar jag på vad som kan smaka bra idag! Min man vill alltid ha enrisrökt skinka med stekta ägg men jag kan inte med det just nu.
Man ändrar sin smak då och då och får alternera. GI är ju inte dåligt om man tål kolhydrater.
Huvudsaken är att man inte tar till färdigmat med en massa stärkelse eller e-nummer.