Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2046 ggr
IaMiaMaria
0

varför händer inget??

Jag har stått och stampat på nummer 94 i flera veckor nu, jag gick ner snabbt i början men sen fastnade jag, väger mellan 94,0 och 94,3 varje vecka nu. trotts att jag dragit ner på kalorier och ökat motionen, så händer inget.

Det är såååå frustrerande!!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

vinteralvan
0

Vilken metod använder du? För lite kalorier kan ju göra att kroppen ställer sig i svältläge? Annars så kan det vara en platå, det kan ta flera veckor att komma av den.

[Norrbysa]
0

#1 Det fnns inget svältläge. Det är bara en myt. Det som i folkmun brukar kallas för "svältläge" är egentligen en sänkt metabolism som sägs bero på att kroppen försöker spara på energin. Det stämmer inte. Det finns inget gränsvärde där x antal kalorier gör att man magiskt slutar att gå ner i vikt. Däremot så sker det en hel del förändringar i kroppen när man förlorar vikt.

Vi tar som exempel den mest välkända forskningsförsöket som gjorts kring svält -Minnesotaexperimentet. Där fick deltagarna en väldigt låg kaloridiet samt motionera varje dag. Efter 6 månader av svält så såg deltagarna ut som skelett, men ingen slutade tappa vikt eller kroppsfett. Deras ämnesomsättning sjönk i förhållande till den vikt de tappade, men ingen slutade gå ner i vikt.

Läs mer här, Del 1

Och sedan här, Del 2

#TS Platåer är helt normalt.Tränar du oxå? Det kan vara så att du fortfarande går ner i vikt men samtidigt bygger muskler. Det är ju bara positivt i så fall! :-)

I annat fall kan det vara att du fortfarande tar in mer kalorier än du gör av med helt enkelt. Du kanske äter lika mycket som din "tyngre" kropp behövde. Nu är du lättare och kan inte äta lite mycket.

(Saxat från Del 2 oven:) "Att ens viktnedgång går i vågor är naturligt och vätskenivåer i kroppen kan göra att man står still i upp emot 2 veckor. Så om man är säker på sitt kaloriintag och man tycker att viktnedgången går långsamt så ge det tid. Om det fortfarande inte händer något och man äter mer än 1000-1500 kcal/dag (beroende på kön och vikt) så kan man sänka kaloriintaget ytterligare. Om man redan äter mindre än 1000-1500 kcal/dag så bör man försöka hitta felkällor i ens uträkningar och sen köra vidare. Slutligen bör man kontakta vården då det finns sjukdomar (och medicin) som kan leda till att man får en ordentligt sänkt ämnesomsättning."

IaMiaMaria
0

Jag använder mig av Gi metoden, så jag äter knappt några kolhydrater, jag har nu också dragit  ner på fettet för att minska kaloritotalen och jag försöker träna 3-4 ggr i veckan.

jag kan ju hoppas på att det är en platå, bara att vänta och se då..

//Maria

[Norrbysa]
0

Tänk på att vi kvinnor är väldigt duktiga på att lagra vätska i kroppen oxå. Skaffa en våg med fettprocentvisare så får du se. :-) (Den visar oftast vätska oxå.)

Tänk bara på att den visar helt fel under menstration. Den blir helknasig då.

IaMiaMaria
0

jo det jag men kan ju tyvärr inte skylla på det då jag är mitt imellan nu..

//Maria

shintaida
0

DRICKER Du tillräckligt? Obestämd

Ca 8 glas om dagen rekommenderas. Vätska in = vätska ut.

Grönt te hjälper också till. Om Du dricker kaffe - minska på det.

Jag äter också GI nu. Rivstart - men jag tycker det är snigelstart. Det går SAAAKTA neråt, men ändå neråt.

Har faktiskt testat att dricka mycket. (Tycker inte om att tvångsdricka, men gjorde det igår). Varje gång när jag hade kissat, drack jag två muggar vatten. Jösses, vad det kom igång!

Idag visade vågen på -0,5 kg!

Så - prova att dricka mer. Så får vi se vad som händer. För det har ju gått så bra för Dig!

GE INTE UPP NU!!

IaMiaMaria
0

Jo jag tycekr jag tricker mycket vatten, till varje måltid ca 5 ggr om dagen blir det ett STORT glas vatten, och sen blir dte runt två koppar grönt te om dagen.

idag åt jag en super god middag, något jag absolut rekomenderar.

Kycklingfilee tillagad i stekpåse med valfira kryddor

sallad av vitkål, isbergssallad, tomat, gurka två olika paprikor och en vinegrätt på.

Inge mera.

Väldigt smakfullt och mättande.

//Maria