Målvikt nådd på fel sätt.
Lite långt inlägg kanske, men jag behöver skriva av mig och klaga lite på min situation…
När jag läser om er kamp mot kilona inser jag att min kamp är över men en annan har börjat. Nämligen att komma i form och bygga muskler och kondition.
Visserligen har jag nått min målvikt, men jag kan inte riktigt glädjas eftersom det inte gick som jag ville.
Jag blev sjuk i körtelfeber och fick förkylningsblåsor i hela munnen samtidigt. Jag låg bara hemma och stirrade i taket i 2 veckor med hög feber. Jag kunde inte äta, inte dricka… ingenting. Jag fick dricka vatten med lite salt i för att det inte skulle svida på blåsorna.
Jag gick snabbt ner i vikt, men eftersom jag visste att hälften var muskler och att jag förlorade all kondition jag byggt upp genom att bara ligga still så var jag inte glad alls. Jag såg hur all min träning bara flög ut genom fönstret för varje timme jag låg där.
Vecka 2 kom jag på att mjölk och kaffe gick bra att dricka. Jag började klunka i mig en liter röd mjölk om dagen och drack kaffe med grädde. Allt för att få i mig energi så att kroppen kunde kämpa och bli frisk. Trots det gick jag ner ungefär 7 kilo under dessa veckor och de har inte kommit tillbaka. Hälften av vikten förlorad var muskelmassa.
Nu mår jag bra, men jag var mycket svag och trött i 2-3 veckor efteråt och jag har inte vågat träna sedan dess med rädsla för att det ska komma tillbaka. Idag ska jag vaccinera mig mot svininfluensa. När det är gjort ska jag börja träna lite smått.
Vad jag ville säga med detta är… Försök inte gå ner i vikt utan att styrketräna! (Att motionera räcker inte.)
Det krävs inte mycket träning för att ändra relationen 50%50% till kanske 40%70%. 15 min 3 ggr i veckan räcker! (Läs mer i mitt tidigare inlägg om fettförlust)
Om ni förlorar lika mycket muskler som fett blir ni svaga och trötta. Det kan leda till muskel och ledproblem, ryggont, framtida problem osv…
Jag har förlorat så mycket muskelmassa att jag måste börja om från början med min träning inför Vasaloppet. Jag ville glädjas när jag nått min målvikt, men jag känner inte att jag kan det just nu.
Vad tråkigt att det blev på det sättet "/
Är du verkligen säker på att det där med musklerna? Att förlora så mycket som 3½ kg muskler på 2 veckor kan inte stämma. Muskler bryts väl inte ner så snabbt?
Jag funderar också på att om man verkligen kan tappa så mycket muskler på så ändå kort tid…?
Du är ju säkerligen matt efter din sjukdom - inte konstigt alls men jag tror nog att det mesta av musklerna finns kvar. Sen vet jag också att träning är en färskvara osv men jag tror som sagt mer att detta beror på att du är nedsatt efter sjukdomen - inte att musklerna försvunnit.
Hur som helst tycker jag du ska vara glad för din viktnedgång, det är nog väldigt många som är "avundsjuka" och den ändå relativt korta tiden du inte kunnat träna inför Vasaloppet borde du snart ta igen så du är där du var när du blev sjuk. Vasaloppet är ju inte riktigt än så du har väl tid på dig att hinna ändå, tror du inte det?
Hur som helst önskar jag dig lycka till med träningen och inte minst Vasaloppet!
Jag har mätt mitt kroppsfett och jag har exakt samma procent nu som innan viktnedgången. Det betyder att min relation muskler, fett, vatten och organ är samma som innan. Därför måste jag ju gått ner lika mycket fell som muskler…
Tyvärr..
Tänk på att jag inte rörde mig i stort sett.
Gick till toaletten några gånger bara…
Tack för uppmuntringarna.
Jag ska försöka glädjas och träna träna träna…