Fråga om Celluliter
JA UNDRAR KANSKE EN JÄTTE DUM FRÅGA,MEN JA UNDRAR OM CELULITERNA FÖRSVINNER NÄR MNA GÅR NER I VIKT?
Jag är inte säker, men jag tror inte att dom gör det helt. Även smala människor kan ha celluliter, det beror på nånting med vätskebalansen (tror jag)
Jag har hört att 95% av alla kvinnor har celluliter och det beror på att kvinnor har runda fettceller. Männens är tydligen kantigare. Har ingen aning om det stämmer eller inte men det är vad jag har hört.

Får man celluliter om man dricker för mycket/lite?
#3 om det är det som jag har för mig så är det att man dricker för lite tror jag. Men är inte alls säker!

#4 Okej, då kanske jag bör börja dricka lite till, haha är 16 och har celluliter. Dricker max 5 glas som rymmer knappt 33cl varje dag.
Och detta är även om det är varmt, är det varmt dricker jag till och med mindre, max 3 glas/dag
#5 Du får säkert i dig vätska genom kosten oxå så det är nog ingen fara, men visst skulle du kunna dricka mer om du vill bli av med groparna.
Det finns otroligt många olika teorier kring celluliter! Jag personligen tror att de orsakas av dålig blodcirkulation i förhållande till hormoner och eventuellt dåliga vanor som rökning, intag av fett, socker, salt osv… Även smala människor kan ha celluliter! Jag tror mycket på massage, (knådning och vibrationer) dricka vatten och viktnedgång som "botemedel".
Texten nedan finns på många olika sidor på nätet:
Orsaker till celluliter:
- Ärftligt
- Hormonella orsaker, orsaken ligger troligtvis i enzymernas reaktioner, celluliter börjar bildas i puberteten, förvärras under graviditet och i övergångsåldern samt vid användande av p-piller
- Psykiska orsaker, psykisk stress, plötslig chock, dessa ger spänningstillstånd i muskler och nervsystem, har en störande inverkan på hunger och mättnadscentrat varpå man "tröstäter"
- Näringsämnen, om man äter mer än man förbränner ökar fettvävnaden som i sin tur samlar vätska
- Brist på motion, stillasittande arbete
- Sjukdomar, störd blod- lymfcirkulation, störningar i leverfunktionen
Hur kan man undvika celluliter?
- Massage
- Torrborstning
- Peeling
- Dricka mycket vatten
- Motion
- Styrketräning
- Äta rätt, dra ner på fett, socker och salt
- Undvika alkohol och tobak

#6 Det kan vara nödvändigt att läsa.
Så jag kan alltså fått mer celluliter pga användandet av p-piller?
#7 Finns tydligen teorier om det. P-piller påverkar ju hormoner som i sin tur sägs påverka enzymerna i binväven som kan orsaka celluliter.
# 6 tackar 

det går absolut att minska antalet och synligheten.
jag håller på och ska gå ner 4 kg…4 sk trivselkilon jag mumsat till mig via godis och annat gott i gott gott.
celluliterna är mera synliga nu än någonsin, skinkorna är värst…(hujeda mig, speciellt den högra!!!!!?), men jag vet att dem mer än halveras när jag rör på mig regelbundet, äter bättre och väger mina 62 kg igen.
men lite gör väl inget att man har? så ser ju folk ut….mer ovanligt att inte ha några alls.