Sötsuget
Finns de nåt bra piller elr liknande som tar bort söt suget?. Jag dricker å käkar godis lite för mkt å känner att jag ska försöka sluta med det.
Har försökt sluta på eget hand å de går ju bra nån vecka elr 2, men sen e man till baka, så känner nu att de skulle vara bra om de fanns nått som verkligen tar bort de?.
Är inte överviktig alls utan är smal å de som man ska vara, vilsigen börjar ja snart få en mage *garv* men de ska jag jobba bort, men vill bara slyta med cola och godis/chips ätandet..
ja rör på mig mkt efter som jag ahr hund, å sen på praktiken, så motion e inga problem. gym kmr såsmåningom när ja har råd vill säga..
Tacksam för hjälp.
Kromtabletter.
Jag prövade en brustablett som hette "Viktkoll". Den fungerade för mig.
Va kan man köpa den å hur mkt kostar den??
Andra förslag tar tacksamt emot med
Jag köpte mina på Coop tror jag. :) Annars kan du säkert hitta dem på hälsokostaffärer.
Men det finns många olika typer av kromtillskott.
(Även om du är smal kan du vara ohälsosam. En smal person som inte tränar kan ha samma fettprocent som en överviktig. Har du kollat din fettprocent?)
ohälsosam e ja efter som ja proppar i mig skit som ja skrev oavför, men dålig kondis å likannde har jag inte.. Å nej hinner inte kolla upp sånt å har ingen riktigt lust häller.
Alright! Tänkte bara informera. Bra med kondisen där. :)
Lycka till med godissuget.
Tack Tack de elungt, de e bara godis suget som jag har problem med, de andra har ja inte problem, förutom pengar ibland så på gym kan ja inte ta mig in på, men finns andra saker man kan göra sj som e gratis;)..
Att bygga muskler å de är skit lätt på mig, jag e som en anabola figur, de bara pluppar upp när jag väl sätter igång. å de går skit fort med..
Men vill ha mer förslag ifall om de första inte fyngerar!..
Bästa metoden mot godissuget är att avstå godis helt en period, kan vara skitjobbigt och man får verkligen stå och prata med sig själv flera gånger, men har man hållt det ett tag så blir det lättare och lättare för var dag som går, sen kan man till och med äta lite någn gång utan att det blir jobbigt i tre veckor till.
Men annars krom, ett glas vatten. Sätta sig på händerna =)
Jag vet precis hur jobbigt det är med ständigt godis sug =(
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
jag har också testat viktkoll, men det har så liten verkan så jag tror att det funkar mest psykiskt så att säga ;) men testa du det kostar ca 50kr o ja jag köpte mina på coop också, se om det funkar för dig, annars har #7 också rätt, jag har också avstått från alla sötsaker en period o tillslut var jag ionte sötrsugen alls längre, det bdu dock inte ska göra är att tänka att "amen nu ska jag få unna mig en bit som jag vet brukar vara så god" för då kommer det tillbaka ditrekt igen, så fall inte för det när du väl klarat av att avstå så länge, bara för att du vet att du brukade tycka det var gott ;D för då är du tbx på ruta 1 igen.
#8 Kanske är bättre att köpa rena kromtabletter då. Kanske inte fungerar om man inte har krom-brist? Vet inte. Ibland kanske man bara är sockerberoende och måste göra en detox (utesluta all mat med socker i under en period).
9 nu hängde inte ja med dej där alls? Äter ju inte godis för sj sockrets skull utan för att de äör jsut gott… så tror inte ja ahr krom brist va nu de är… å socker å de klarar jag mig, utan de är just bara att de är gott…
följande hittade jag i tidningen hälsa:
"Börja med att ställa dig frågan "Varför är jag sugen?" nästa gång du rotar i skafferiet efter kakorna. . Vill kroppen ha energi eller är det bara hjärnan som vill få en kick? Är det hunger bakom suget så ät en måltid eller ett mellanmål. Om det är hjärnan som spökar, vänta i 10 minuter - då brukar suget ha avtagit av sig själv, enligt Hälsa.
Samma tidning tipsar om sura och beska inslag i kosten för att få bukt med sockerberoendet. Att bita i en citron- eller grapefruktskiva kan göra susen! Dessa smaker drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och dämpar på så sätt både sötsug och hungerkänslor.
Att ta ett glas vatten för att hejda dessertjakten är ett annat känt inslag. Hälsas råd är att spetsa vattnet med citron eller äppelcidervinäger, av samma anledning som ovan.
Är det känslan av att äta smågodis som lockar kan naturen erbjuda en smart variant. Prova lingon eller tranbär som "godis" nästa gång du är sugen. Både frysta och färska bär gör susen, eftersom deras syra faktiskt stoppar sötsuget. Undvik dock torkade bär, eftersom de är alldeles för söta.
Även choklad med riktigt hög kakaohalt har samma effekt, likaså beska drycker som kaffe och te."
när det gäller just godissug, så är i alla fall *jag* av den sorten att jag inte fixar att äta bara LITE - har jag börjat, så "*MÅSTE*" jag fortsätta tills påsen är tom.
detta håller ju inte i längden, då, så jag fick helt enkelt stålsätta mig och "go cold turkey" - sluta tvärt med godis, och helt enkelt se just denna "lyxvara" som FÖRBJUDEN.
det var HEMSKT den första veckan, men nu är jag "ren", och har inget godissug alls.
det jag har istället är en nyvunnen respekt för mig själv och min viljestyrka.
I mitt fall fick jag förbjuda mig strikt i 1 månad att äta godis och sötsaker överhuvudtaget. Blev jag sötsugen var det fibertabletter, knäckebröd eller Pepsi Max (light-dryck) som gällde.
Nu hetsäter jag inte godis utan kan njuta av någon enstaka på helgen utan att känna mig skyldig eller börja hetsa i mig. Om jag känner att jag vill ha mer efter någon enstaka bit tar jag en fibertablett.
Fibertabletter är kapslar som sväller i magen och ger mättnadskänsla.
Med vänliga hälsningar
Chess
en BRA artikel om sötsug och lite annat smått och gott (sic!) finns här