Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3857 ggr
Musiken
0

Fettprocent

Hur raknar man ut sin fettprocent? Maste man kopa nagon dyr apparat, eller kan man gora det hemma med nagot enkelt hjalpmedel om t.ex. mattband?

[Norrbysa]
0

Det bästa är att göra det professionellt hos en kunnig person med rätt utrustning.

För att göra det hemma bör du ha en våg som visar fettprocent. Dom vågarna har väldigt hög felmarginal men ger ändå en referens att utgå ifrån.

Det finns några formler för att räkna ut det själv. Den här visar mig samma värde som jag fått från min våg iaf.

http://www.bblex.de/en/calc/navy.php

[Norrbysa]
0
Musiken
0

Tack sa mycket! :)

siennasmams
0

gode moses, va' deprimerande - jag är en FETTKLUMP!!!
*asg*

men det där var ett bra länktips - tack för det!
Glad

[Norrbysa]
0

Här var en annan bra sida för att hålla lite koll.

Normal fettprocent för en kvinna är mellan 20 och 30 %

Mellan 30 och 33 % är på gränsen till övervikt, över 33 % räknas som övervikt och närmar man sig 40% börjar det bli riktigt hälsofarligt.

Om man är vältränad ska man hålla sig över 15 - 17 % för att alla kvinnliga funktioner ska fungera. (meunstration odyl.)

[SarahOhrn]
0

Oj, enligt den första sidan har jag 53% kroppsvikt (HOPE NOT!!), enligt min våg ungefär 40% och enligt den andra sidan 38-39%. 40% är ju inte bra, men 53, då är jag gansk akörd känns det som! Men nu är det dags att ta tag i detta. FY! Tack för bra sidor dock! :)

TjockaBerta
0

Jag fick 37% på båda. Men mitt basala behov blev 2300 kcal. Det låter jättemycket. Eftersom jag inte rör mig någonting alls trodde jag att jag skulle ligga på 1500-1700 kcal ungefär.

Det kanske är som dietisten sa till mig "Du äter för lite". Och jag lydde hennes råd och åt mera och gick naturligtvis upp i vikt. Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

[SarahOhrn]
0

#7 Jag fick att jag bör äta mellan 1700-2600 eller nåt… 2300 va de normala

TjockaBerta
0

Bäst jag går och äter lite då för idag ligger jag efter  Flört

>>>Malum domesticum<<<

siennasmams
0

överviktiga människor äter "ofta" just för lite.
eller rättare sagt: för lite av så'nt som kroppen BEHÖVER.
det är ju "sjukt" att tänka sig att man faktiskt är *undernärd" när man samtidigt släpar runt på överflödskilon, men så kan det alltså vara.

Musiken
0

Hmm.. Enligt YMCA-formeln sa har jag en fettprocent pa 19%, och enligt BMI 25%… Det kan inte stamma for fem ore! Har gaddhang, bullig mage, gigantisk rumpa och flabbiga lar.. Aja, det star ju att man ska ta det med en nypa salt :)

[Norrbysa]
0

#7 Det låter underligt de där. Du får googla och proöva andra modeller och se om du får ett annat resultat. Om du ska gå ner så är det ju vesäntligt att du ligger på ett underskott. Rekomenderat underskott brukar vara mellan 500-700 kcal per dag för en viktnedgång på 0,5-1,0 kg i veckan.

#11 Haha.. Glad Det beror säkert på att olika personer lagrar fett på olika sätt. Därför tror jag att sånna där formler inte är helt pålitliga.

Du kan mäta din fettprocent med bioimpendans eller bodpod eller "med en sån där tång" på de flesta gym odyl. Bara o fråga.

Eller så köper ni en fettprocent-våg.

Exempel ClasOhlson

Eller komma hem till mig i Eskilstuna o låna min våg. :-P

Musiken
0

#12 Haha, ja, man gor ju det :) Liiiiiite langt till Eskilstuna dock. Maste flyga over havet forst :P Ska fraga om gymmet har en "san dar tang" dock :)