Två glas vatten i timman!
Lyssnade på Mix Megapol i morse, med Blossom Tainton.
Hon är ju hälsocoach.
Och hon sa bra saker, som fick mig att fundera.
Det första var att man (om man inte går ner i vikt) dricker två glas vatten i timman.
(Hon hade en väninna som var dålig på att dricka. Men så började hon att dricka två glas i timman. Och VIPS, så var 7 KG borta! Utan att hon ansträngt sig!)
Det andra var att man BEHÖVER mer kolhydrater om man motionerar/tränar mycket.
Det tredje var att sömnen är viktig. 8 timmars sömn rekommenderade hon.
SÅ….nu har jag gått in i fas 2 i GI, vilket betyder att jag ska äta fler kolhydrater.
Jag motionscyklar mellan 30-90 minuter i LÅGINTENSIV takt. Alltså, jag svettas inte. Lågintensiv förbränner längre i kroppen. En promenad blir i regel lågintensiv, men då ska man gå mellan 1 och 2 timmar. Gärna med stavar.
Ovanpå cyklingen, promenerar jag ca 1 ½ timma om dagen, med stavar.
Jag mår bra! MEN…jag har inte gått ner så mycket, innan jag hörde Blossom i dag.
Det gav mig nya krafter att fortsätta!
Så ni som håller på att ge upp….UPP PÅ HÄSTEN IGEN OCH RID IVÄG! Det KAN löna sig!
Heja ER! 

Lite pepp mar vi nog alla bra av!! :) Jag maste verkligen ta tag i mitt drickande kanner jag! Dricker vanligtvis tva glas vatten om dagen bara! :S
// Amanda
Hur länge åt du fas 1 och hur mycket gick du ner? Och hur åt du under fas 1.
Bara nyfiken på GI

Oj så mycket vatten. Jag dricker alldeles för lite men så går jag inte ner i vikt heller!
>>>Malum domesticum<<<
Vattnet fungerar mest för att det fyller upp magen och distraherar från att fylla den med annat "smått".
Istället för att gå o ta exempelvis ett kex ur skafferiet så går man och dricker ett glas vatten.
Så vattnet i sig har ingen effekt utan det är handlingen att inte småäta som ger effekt.
Visst är det bra att dricka mycket vatten men 2 glas i timmen blir väldigt mycket! Man får se upp så man inte urlakar sig på vitaminer och mineraler när man dricker så mycket.
Man behöver kolhydrater om man vill prestera på träningen och bygga kondition/muskle, men vanligtvis är det inget man behöver tänka på eftersom vi får i oss lagom med kolhydrater i vår kost.
Däremot kan det vara bra att kolhydratladda inför en stor ansträngning såsom vasaloppet eller dylikt. Då tömmer man först förråden helt genom att äta en lchf-kost någon vecka eller två och sedan trycker man i sig så mycket pasta, gröt, bröd osv som möjligt veckan innan träning. (Jag personligen är skeptisk till hur effektivt denna laddning faktiskt är. Ska läsa på mer.)
Kroppen använder normal sätt både kolhydrater och fett vid träning (om man inte håller på med LCHF eller vad de nu heter.). Kolhydrater är ju det som kroppen använder allra först vid hård ansträngning och kolhydrater tillsammans med fett används vid lågintensiv träning såsom promenader och jogging.
Därför bör lagret av kolhydrater vara välfyllt om man ska träna länge eller träna extra hårt Om det inte är det så får man den där bekanta blodsmaken i munnen när kroppen slår om till ren fettförbränning (ketos). Det låter som en bra idé men om man inte går på LCHF så är det inte bra för kroppen att växla så hastigt och man blir snabbt utmattad, "går in i väggen" och får krypa hem från joggingturen. 
Kunskap är makt! Kämpa på! Jag har lärt mig mycket genom att följa bloggen på träningslära.se.
Oj, jag som dricker typ, högst 4 glas vatten i veckan!! Kanske dags att börja dricka mer vatten då! =)
Men sen är jag också dålig på att dricka vatten vilket kanske ställer till hur jag mår en del också. Dricker kanske, ibland inget vatten alls på en dag me numera iaf 2 dl eller nåt. Fast får i mig via mat o nån kopp thé nästan varje dag men, kanske ska bli bättre på att dricka mer vatten! Det sabbar kanske magen o allt..
om problemet att få i sig vatten sitter i att du som jag tycker att vanligt jämrans kranvatten är ÄCKLIGT, så kanske det som funkade för mig funkar för dig?
jag skaffade mig en sodastream-mackapär, och vips, så kunde jag dricka vatten - om än med bubblor i.
värt att prova är det ju, kanske?
#8 ja, det ligger lite i att jag inte gillar kranvatten men gillar egentligen inte vatten över huvud taget! men ska fundera på o köpa en sån odastream efter jul för o bubbla de lite! :) enda gången jag verkligen ddricker massa vatten är när jag är hos min familj som har egen brunn o sjuuukt gott vatten, då är jag SUGEN på det. men jag har iaf blivit bättre nu.. dricker när jag känner att jag behöver de OFTA dricker jag et teller två glas per dag i alla fall. Innan va det alltså, varannan dag so mmest! Men jag BÖR ju dricka bra mkt mer skulle jag tro för o å bra!
Förut drack jag kanske 1 glas vatten i veckan, tyckte det var så otrolgt äckligt. Drack lite överhuvudtaget. Nu dricker jag i princip bara vatten (även till frukost), och ganska mycket också, ca 2-3 liter per dag.
Haha, sitter med ett vattenglas nu och hämtade just 3 dl till ;) Vattendrickande är mitt nya små-/hetsätande.
När man äter enligt XtraVaganza ska man dricka så mycket som möjligt, men minst mellan 3 till 5 LITER om dagen.
Ett tips om man tycker det är svårt är att ha i halvlitersflaska och dricka. Jag och flera med mig tycker att det är lättare att dricka ur flaska.
Smaksätt vattnet med lite citron eller lägg gurk- citron-, apelsin-, eller skivor av annan frukt du tycker om, i vattnet och låt det dra.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
#4 Norrbysa
Vattnet är inte bara till för att fylla ut.
Det renar även kroppen från slagg, genom kiss. Och det hjälper även till att föra ut oönskade fettceller ur kroppen.
Läste någonstans att det även tunnar ut blodet, så att slagg och fettceller glider ut lättare som kiss.
Man får givetvis se till så att man tar vitaminer och mineraler så man inte dräneras på det.
#5 Norrbysa
När det gäller LÅGINTENSIV motion - promenader, motionscykling - så ska man äta kolhydrater DIREKT efter ett sånt pass.
Så är det i GI fas 2 nu.
Dock ska man skära ner på fettkonsumtionen, som var högre i Fas 1.
Men Du har rätt när det gäller typ Vasalopp och dyl. Då ska man ladda med kolhydrater INNAN.
#2 Sandidra
Jag är med i Gi Viktkoll.se
Så där är färdiga diagram som man ska "äta upp" under dagen.
Men om Du motionerar, blir det mer. Men Du behöver INTE äta upp motionsbiten om Du inte orkar.
Jag åt Fas 1 i 17 dagar och gick ner 1,5 kg. Drack MYCKET lite!
Svårt att berätta HUR jag åt, men en massa ägg blev det! Vispgrädde - mellan. Och minimalt med kolhydrater.
Nu, i Fas 2, är det mycket mer kolhydrater och mindre fett.
Nu dricker jag 2 glas i timman. Började i dag. Så jag ger det en vecka med vattnet.
Det är viktigt att äta MINST 4 gånger om dagen och sista målet får man inte äta mindre än två timmar innan läggdags. Du får givetvis äta det tidigare!
Jag har tabellerna på GI att gå efter. Så det är lite enklare.
Men mycket vägande av mat blir det. För jag är en pedant med det!
En akilleshäl! 
Jag skaffade också en Sodastreamer!
Men har man inte det, kan man ha frysen fylld med isbitar och lägga i vattenglaset. Det är gott!
Vi har inte heller så gott vatten när det är varmt ute, så det blir både bubblat och isat vatten om vartannat!
men hur är det egentligen med att dricka mycket vatten? Jag har hört lite olika saker. Bl a att det inte alls är bra att gå runt och dricka en massa vatten hela tiden, att det är en myt (förmodligen påhittad av de som säljer vatetn på flaska). Dels för att man förstör kroppens egna signaler att själv tala om när man behöver fylla på och dels för att man kan få något som heter vattenförgiftning. Kroppen ska ha en viss procent vatten, varken mer eller mindre.
Sedan har man ju hört att det ska vara jätte bra att dricka mycket vatten. Att det renar kroppen från slaggprodukter, ger fin hy, dämpar hungerkänslor, ökar fettförbränningen osv.
Vad är rätt och fel? Någon som är lite mer insatt i detta ämne?
#16 #12
Tror verkligen att det går att dricka för mycket. Jag tror att 2 glas i timmen kan mycket väl bli för mycket.
Om vi säger att ett glas är ca 2 dl så är ett glas i timmen under låt säga 14 timmar vaken tid 2,8 liter vatten! Och då har jag inte räknat med vätskeintaget via maten. (Maten innehåller i sig en stor mängd vätska.) Men så förlorar man endel vatten om man tränar oxå så uträkningen går ju att utvidga.
#13 shintaida
Intressant. Det måste jag läsa lite om. Undra varför man ska äta kolhydrater efteråt? Vet du det? Oftast är det ju proteiner som rekomenderas.
Jag tror att det var för att kolhydraterna HJÄLPER fettet ut, just efter träning. Och för att kroppen inte ska börja "äta" på musklerna.
3 liter vatten är inte mycket. Du utandas ju vatten också. Du kissar mer när Du dricker mer. Så där kommer en del ut igen.
Man kanske svettas utan att göra något, då förlorar man vatten.
Jag är sån, att jag motionerar mycket, flåset ökar och jag är varm/svettas jämt, mer eller mindre.
Så JAG mår bara bra av allt vatten.
#19 Nu hänger jag med! Har läst lite mer om hur man ska äta efter träningspass. Det har inget att göra med om du äter GI eller inte.
När du tränar så tröms förråden och för att kroppen ska återhämta sig och bygga muskler osv är det viktigt att ha förråden fyllda igen. 
Men det är väl därför man dricker proteindrinkar efter träning? Det MÅSTE inte vara kolhydrater. Beror väl på vilken skola man tillhör…
Jag tror att forskningen inom detta område är för liten för att säga att si och så bör man göra. Sen är ju alla så himla olika, bara för att göra allt svårare, så det som fungerar för en person är värdelöst för en annan.
Jag t ex tränar väldigt hårt, jag kör 9-10 pass i veckan, ibland dubbla pass på en dag (är kampsportare) och tar därför en proteindrink innan och en efter träning och det räcker för mig för snabb återhämtning och att bygga muskler. När jag tränar hårt har jag upptäckt genom att experimentera att jag presterar bättre när jag inte äter så mkt kolhydrater. men alla är ju som sagt olika
Jag tror att det inte BARA gäller idrottare. Jag tror att det KAN gälla generellt.
Bra att Du tog reda på det!
Jag blandar ofta ihop begreppen. *suck*
Ja, inte är vi alla lika, inte! Man måste hitta sin egen väg och det kan ta en himla tid!
Så receptet där, är TÅLAMOD!