Känns som att det är dags nu
Jag har alltid varit kraftig, och aldrig riktigt gillat det. Men nu har jag bestämt mig, och jag har ingen lust att ge upp. Började för någon vecka sen att äta noggrannare (talriksmodellen b.la) och ha allmänt mindre på tallriken. Istället för att ta en kvällssmörgås så fick det bli en frukt eller inget, och jag slarvade inte heller med frukosten.
Jag har inte ännu börjat motionera riktigt, utan bara tagit små korta promenader med vovvarna. Nu är det så att jag bor i ett litet samhälle där alla känner alla, och jag har ingen lust att träna där andra är med. Alltså tränar jag inte på gym. Jag kan däremot tänka mig att ta spring rundor på kvällar eller morgonar då inte så många är vakna. Men jag har egentligen ingen aning om hur man ska göra för att gå ner i vikt mer än att "äta rätt och motionera" så jag tänkte kolla efter lite tips? Jag väger i dagsläget 75-76kg och skulle i alla fall vilja komma under 70. Sen vill jag gärna leva mer hälsosamt också, så vikten är mest en stor morot.
Styrketräning är bra. Du behöver inte använda vikter, det räcker med din egen kroppsvikt. Gör t.ex situps, rygglyft, benböj mm. Bara ett förslag :) Lycka till!
aaah - en till hundmänniska!
hejsan!
*räcker fram höger tass*
fyrbeningarna är VÄRLDENS bästa "motionsredskap" - de funkar ALLTID, och säger ALDRIG nej till en promenad eller annan aktivitet!
*garvar*
det där med att träna utan att andra ser på är nå't jag har fått kämpa med mig själv för att övervinna.
*känner igen*
jag har (ju) en träningskompis som också är överviktig, och tillsammans går vi till gymmet en gång i veckan, och eftersom vi snackar med varandra, så är det lättare att inte bry sig om de andra gym-medlemmarna, och vad de eventuellt tycker och tänker om att några av hudiksvalls mest o-iformiga människor är där!
*garvar*
en av mina sajberpolare sade till mig att jag istället för att tänka att "alla andra på gymmet" (läs: de som är i form) tänker att jag är en fettklump kan tänka att de tänker att jag är BRA som gör nå't åt min vikt och min urkassa kondition.
låter löjligt, och löjligt enkelt, kanske, men det funkar - i alla fall för mig.
lycka till, och hälsa vovvarna från min fyrbening sienna!

tack båda två. :D
#1 Det är ju jätte bra om man kan träna utan vikter, tänkte faktiskt inte på det, men det är ju något man kan göra medans man gömmer sig i sitt rum också ;)
*sträcker fram min tass til #2* Det var ju en riktigt smart grej du skrev där nere, ska försöka tänka på det så får vi se om jag kanske drar mig till gymmet nån dag :P