Ska jag lyckas denna gång?
Ja, det är förmodligen upp till mig
Jag har en överviktshistoria som sträcker sig bakåt till undre tonåren (är 40 nu) och jag har bantat och försökt att gå ner i vikt sedan 18 års åldern. Visst har jag lyckats ganska bra några gånger, men slutresultatet är i dagsläget att jag väger runt 120 kilo. Alltså massor mera än när jag började min bantningskarriär.
Tyvärr kan jag tillskriva en stor del av min övervikt till att jag för tio år sedan blev svårt psykiskt sjuk och har ätit många olika sorters depressiva - och neuroleptika medicin, vilka i princip alla har som biverkning ökad hunger och viktökning. Men medicinerna är ju inte hela sanningen förstås….
Jag har provat så många olika sorters metoder för att gå ner i vikt och dessutom försökt gång på gång och gång på gång misslyckats främst på grund av självdiciplin och ofta för att jag mår för dåligt psykiskt att ta i tu med vikten. Samtidigt som övervikten gör att jag också mår dåligt.
Nu har jag, tillsammans med min psykiater, min kontaktperson inom psykiatrin, en sjuksköterska på livsstilsmotagningen, samt en kost/matlagningsgrupp på öppenpsyk som jag ska delta i, tagit tag i detta med min övervikt och jag får från och med nu ordentlig hjälp att ändra mina kostvanor och genom det också gå ner i vikt. Jag VET att det är jag som måste ta beslutet och göra arbetet med detta, men jag HAR hjälp i ett nätverk runt omkring mig.
Jag har väldigt ont i min kropp. Speciellt rygg, höfter och fötter. Har svårt att motionera och träna, men promenerar med mina hundar och har börjat med pilates på gymmet en gång i veckan, för att stärka bål - rygg - och magmusklerna. Jag har gått hos fysioterapeut och fått träningsövningar som jag ska göra hemma. Så jag jobbar på med både kost och träning nu efter bästa förmåga, så får jag se vart det leder.
Maten jag är rekomenderad att äta så är vanlig mat, inga lightprodukter, mindre kolhydrater än vad tallriksmodellen rekomenderar och i stället mer protein.
Jag äter inte potatis, pasta, ris så ofta. Äter riktigt rågbröd med tex. kokt ägg, avocado, makrill. Äter "matigare" grönsaker i stället för vanlig sallad med gurka mm. Det blir en hel del groddar bl.a. Jag ska inte heller äta så mycket frukt och inte så mycket juice.
Det har varit svårt nu under julen och jag har ätit mycket godis mm. Men i dag har jag kommit igen
Det enda som jag gör "fel" och inte "lyder", så är att jag tar en herbalifedrink på morgonen. Men jag gör det INTE i syftet viktminskning, utan för att få i mig extra vitaminer och för att bli piggare….Det är väldigt viktigt för mig att göra skillnad på det, eftersom jag bantat med pulver hundra gånger förut….Och hon jag köper herbalife av och jag så hade ett allvarligt samtal om detta nu när jag började med det
Så summa sumarum - ska jag lyckas denna gången?
Ja, det är förmodligen upp till mig

Håller tummarna! Vi är ju flera stycken här inne i samma sits. Jag tycker det låter som du också har samma inställning som jag - att försöka på flera plan. Inte bara äta mindre utan också jobba med det mentala och känslomässiga delarna av ätandet. Jag tror också på detta att få i sig rätt kost - dvs energi och mat som man mår bra av. Har du läst Äkta vara? Man får i sig så mycket konstigt om man äter halvfabrikat, light osv. Riktig mat mår man bra av!
Vi får kämpa tillsammans!
jag tror att vikten till 90% (eller nå't - i alla fall STÖRSTA delen av "viktproblemet") sitter i huvudet, faktiskt.
vikten är till stor del kopplad till självkänslan, och självkänslan är bland det första som tar stryk vid viktökning.
de är varandras värsta fiender, misstänker jag, så det gäller att bygga upp sin självkänsla, så den står emot alla yttre påfrestningar (eller i alla fall så många av dem som möjligt) - om "kärnan" inte går att rubba, så spelar det ingen roll vad som händer utanför, liksom…
jag har såklart inte alls kommit fram till det stadiet än, men jag försöker jobba aktivt med det, eftersom jag kommit att inse att det är *där* det sitter, i alla fall för mig.
vore kul om vi blev ett par stycken som försöker jobba med oss själva och vårt tänk, för en varaktig förändring av vår livsstil.

Har fått en aha-upplevelse. Jag gjorde en sån där knack-övning idag när jag kom hem från jobbet. Jag brukar alltid bli sugen på nåt och så rotar jag i skåpet ovanför diskbänken och hittar russin, nötter, mandlar mm och så fortsätter jag och tar en frukt mm… Dvs jag blir orolig och konstig i kroppen - och mitt sätt att lösa det är att äta nåt - det lugnar ner mig.
Jag kollade på en EFT-video på Youtube igår. Man säger "jag är sugen på nåt att stoppa i mig" och så knackar man på olika ställen på kroppen - ett antal gånger. Sedan säger man "men jag väljer att vara lugn och avslappnad" och knackar igen.. Man gör det tills känslan av oro försvinner!
Jag tror det funkar så här: jag kommer hem och börjar känna mig stressad över allt jag ska hinna med under kvällen innan mannen kommer hem - och stressen sätter sig som en oro i kroppen… Och det leder till handlingen - att stoppa nåt i munnen. TANKE - KÄNSLA - HANDLING - men nu bryter jag sambandet. Dvs Jag gör nåt annat! Och plötsligt har jag brytit en gammalt mönster! Knackandet gör att jag inte kan göra nåt annat - och att jag säger det högt - då har jag fått upp känslan/oron till medvetandet…
Ja visst är det så att de flestas ätproblematik och övervikt sitter i psyket. Och då hjälper det inte hur många bantningsdieter vi försöker att lyckas med, utan vi måste jobba med grunden till alltihopa. Det vill säga känslorna om och kring varför vi överäter, så vi blir överviktiga.
När jag och psyk hade planeringsmöte här före jul, så sa min läkare: Att för att få alla bitar på plats i mitt liv så småning om, så måste jag sluta att hata mig själv så till den milda grad som jag gör och alltid har gjort. Jag kan inte göra något, så länge som jag gör det. Och där kommer ju också självkänslan in. Och även acceptansen över att jag är som jag är och framför allt DEN jag är.
Jag har läst "Den hemlige kocken" som också handlar om alla dessa tillsatser som maten innehåller idag - Alla E-nummer, konserveringsmedel, smakämnen mm.
Jag försöker att hålla mig till helfeta produkter för det mesta och laga min mat från grunden. Tror inte på det där med lightprodukterna. Dit räknas också alla margariner, som tillverkas på kemisk väg, så jag använder bregott både på brödet och i matlagningen.
Förut när jag har försökt gått ner i vikt, så har jag ju använt så mycket ligt - och lätt produkter som möjligt, för det har man ju lärt sig att man ska. Men inte har det hjälpt för att gå ner i vikt i alla fall. Eller jo, jag har gått ner, men gått upp lika fort igen när jag ledsnat på att hålla mig till alla regler och måsten.
Så det bästa för mig nu är nog att äta vanlig mat och se till att jag får i mig mat från alla delar av kostcirkeln dagligen. Och det andra är att försöka tycka om mig själv och vara snäll med mig själv.

Bara detta att reflektera - vad gick bra? vad gick inte bra? vad kan jag göra på ett annat sätt? Det är lite så, man får ta en dag i taget… Jag har också ätit viktväktarmat och det gjorde bara att jag fick äta jättestora portioner för att få i mig rätt mängd energi! Och så tänjde jag ut matsäcken och tappade all kontroll över mättnadskänslorna…