Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 7075 ggr
[SarahOhrn]
0

Keso

Är keso så nyttigt o bra som det sägs? Det verkar ju inte så men kanske är det bättre än andra godsaker jag äter och dipp o sånt. Nu har jag köpt hem keso med ananas o passionsfrukt och keso med feta oliv. Men nu vill jag ha tips, vill ju inte äta dem rakt upp och ner men vad kan man ha till vanlig keso o dessa smaksatta till lunch, mellanmål o snacks???

Vill hitta något som kan ersätta mitt dipp-beroende o godsak-beroende varje kväll!!

Ritva
0

Koka ägg och dela två gånger i äggskärare (jag brukar ta två), 1½ tsk stenbitsrom för sälta, blanda med keson ca 1½-2 dl och kanske lite örtsalt. MUMS!

Du kan även variera ägget med skinka som du skär i tärningar (småbitar) lite färska örter osv.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

IaMiaMaria
0

Det är nog bättre att köpa naturell keso och smaksätta själv.

Om jag inte mins helt fel tror jag smaksatt keso kan innehålla socker. Men skjut mig inte om jág har fel.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ritva
0

#1 Keson ska vara naturell helst mini, såklart!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Hausswolff
0

Keso är skapligt nyttigt ja.

Men den ska vara naturell och helst fullfet, alltså 4% fett.

[SarahOhrn]
0

varför helst fullfet??

shintaida
0

Det BEHÖVER det inte vara!

Det är när man äter LCHF som man vill ha fullfeta saker.

Så om Du själv vill det, så fortsätt med mini om det är det Du använder. Det gör jag.

[SarahOhrn]
0

#6 Ja, jag går verkligen inte på LCHF men fattade det som att det va rent allmänt man skulle välja den fullfeta så då blev jag lite fundersam. :p Jag använder oftast mini, ibland fullfet. Men det känns lite skitsamma, 4% är inte heler hela världen. Men mini är ju bättre, såklart!

Hausswolff
0

Nej nej nej, det har inte med LCHF att göra jämt, snälla männskor nu får ni lugna er. Jag fattar bara inte varför man ska äta en massa tillsatser jämt när det finns rena alternativ!

Frågan gällde om det var nyttigt - jag är helt säker på att naturligt är nyttigare än tillsatser, eller vad tror ni själva? Hade frågan varit "är Keso magert?" hade det varit en ann sak. Fast 4% fett är visserligen magert…

[SarahOhrn]
0

#8 Jo jag vet, jag har alltid varit av samma åsikt.. T ex drick VANLIG läsk IBLAND o inte lightläsk jämt!

Hausswolff
1

#9 Exakt, läsk är inte nyttigt alls, men lightprodukter är värre.

[SarahOhrn]
0

#10 Japp. Det gäller att dricka/äta det mer sällan men dom fullfeta o fullsockriga, typ. Visst, jag äter minikeso o lätt creme fraische o vissa såna saker för attt jag gillar det bättre men SÄLLAN light annars..

Hausswolff
0

Gillar du light bättre? Jag tycker det smakar artificiellt… Även mejeriprodukter som Lätta, Lätt Crème Fraîche, Mini Keso etc.

Nej, inga tillsatser och inget socker i min kropp tack. Det blir man bara tjock och sjuk av.

[SarahOhrn]
0

#12 Jag gillar lätt creme fraische bättre än fullfet CF och jag gillar minikeso okej, vanlig keso är ungefär lika tycker jag. Annars HATAR jag light! Läsk, saft, you name it. Det smakar riktigt konstigt…

Hausswolff
0

Ännu värre är det med godis! Snacka om tillsatser! *urrk*

wanna-be-thin
0

keso naturell med avokado, ihopmosat på amcka är MUUUUUUUUUMMS! oj vad sugen jag blev nu! x) annars kan du ha naturell keso med paprika eller salladskrydda eller liknande på macka med :)

Hausswolff
0

Jag använder Keso att göra ostkaka på… *mmmmmmums*

teachingbirds
0

Om man ska ha det på en macka kan man väl nästan lika gärna äta godis. Bröd innehåller mycket mycket kcal.

Hausswolff
0

Nja, bröd är fettbildande ja, och omvandlas tillo socker i kroppen, men lika illa som godis är det inte riktigt. Och att räkna kalorier verkar jobbigt…

[SarahOhrn]
0

#18 Fullkornsbröd är ju iaf inte lika illa som godis nej. Och definitivt inte alla konstiga tillsatser som i godis! :p Om man köper ett bra bröd. :) Man behöver ju inte äta bara bröd men äter man en macka till frukost tror jag inte det är nån fara om det inte är vitt bröd vill säga..

[SarahOhrn]
0

Orkar inte riktigt räkna kalorier o väga allt längre. Kör i stället på att hålla ner på kolhydraterna! =) Och fettet med såklartm en främst kolhydrater.,

Allamej
0

Euhm, håll inte igen på både och. Då kan du drabbas av Rabbit starvation och det är inte kul, tom. dödligt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[SarahOhrn]
0

#21 Jag håller inte igen så hårt som att jag kör t ex som LCHF o äter 4% kolhydrater o sen drar ner lika mkt på fettet. Utan håller mig till måttliga mängder, och då främst dra ner på kolhydrater då jag vet att dte är farligare än fett. :) Äter ofta fullfeta produkter men i liten mängd, i matlagning t ex.

Hemulen
0

Jag tränar en hel del (MMA och Thaiboxning) och äter väldigt mycket Keso, dels pga att det innehåller en del protein (äter så mkt protein jag kan få ner) och dels för att jag försöker att skära ner på kolhydraterna. Därför äter jag keso för att fylla ut mina måltider så att jag ändå blir mätt trots att jag äter en liten mängd Pasta/potatis/ris osv. Ibland har jag det istället för sås, ibland rör jag ner det i bulgur eller blandar med pasta. Äter för det mesta de redan smaksatta sorterna eftersom det är smidigt och går snabbt och de är goda. Mina favoriter är feta/oliv och paprika. Om jag vill ha någon  dessert någon gång tar jag keson som är smaksatt med frukt och äter med mer frukt. Keso är bra mat. Jag äter aldrig lightprodukter om jag kan bestämma själv. Det är bara tillsatser och socker i de produkterna och jag tror att man lurar sig själv om man tror att fett är farligare än det…

vinteralvan
0

Keso med banan och kanel är supergott.

ttss
0

Avsköljd keso och vispad grädde med kanel är mumsigt.

Branneli
0

Enligt dietister är det lite & sällan som gäller med keso.

Jag blandar keso+linfrö+ägg+ lite grädde+bakpulver. Häller på bakplåtspapper & in i ugnen 225 grader ca 20 minuter.

Alternativt bröd, för mej som reagerar på mjöl. Även till smörgåstårta.

ttss
0

Branneli, varför säger dietesten så?

Branneli
0

Jag fick det svaret hos en dietist för ca 2 år sen…..ska se om jag kan leta i minnet, om orsaken till svaret.

Jag kommer ihåg att jag blev förvånad.

Jag trodde att det var ok som lunch, men fick till svar att nån msk till lunch eller på macka var det ok.

ttss
0

Jag har svårt att se det negativa med keso, vilken (nästan alla) kost du än väljer att äta. 

Allt ifrån LCHF, fettsnål kost, tallriksmodell m.m…

Branneli
0

Man får väl prova sig fram, vad ens egen kropp behöver & vill ha för att må bra.

Vi är ju alla olika individer & reagerar olika på det mesta i livet. Även våra matintag.

Det får man se till att acceptera.

Både acceptera sina egna intag & andras intag. Glad

Men det är stimulerande att byta erfarenhet, samt att diskutera. Tycker jag Flört

ttss
0

Jo då. 

Man ska äta vad man trivs med. Ingen kan komma och säga att någon ska äta på ett vist sätt. Man kan säga hur man själv mår av en viss kost, men ingen vet hur någon annan reagerar på samma kost.

Håller med om att det är bra att diskutera, på så sätt kan man t ex skaffa kunskap som hjälper än att göra egna val. Så länge man inte klankar ner på någon annan så finns det enligt mig ingen anledning att inte diskutera kost. Kost debatten är i full gång i sverige, och det kan vara svårt att veta vad som är den rätta vägen för en själv.

Apropå keso, så är den rik på protein.