VLCD och sedan LCHF
Nu har jag bestämt mig. 1a januari blir det en kur VLCD - Allevo och sedan LCHF efter det… Mitt mål är att jag ska komma ner i vikt så jag kan börja springa igen utan att skada kroppen. Så till våren är det vårruset som gäller! :-)
Mål: Kunna börja springa igen (och åka skidor, gympa mm)
Gå ner i vikt (minst 10 kg. Egentligen har jag nästan 30 kg jag borde gå ner…). Men om jag blir av med 10 så tror jag att kroppen mår bättre och att det är lättare att röra på sig också.
HUR? - jag ska köra Allt-eller-inget DVS pulver tills jag tappat mina 10 kg. Och efter det LCHF.
Jag ska börja röra på mig regelbundet: motionscykel, promenader, Wii-fit, Friskis…
Jag ska också föra bok över viktminskningen. Jag ska väga mig 1 gång per vecka…
Lycka till! :)

Nä, nu ska jag ut på en liten promenad! Har suttit precis hela dagen - lång dag på jobbet idag!

Vaargen - hur gick det för dig? :-)
Jodå, det gick väl bra, gick från 120-100 under tre månader VLCD började lite lätt med joggning då också(kan verkligen rekomendera ett program som heter "from couch to 5km") sen har vikten pendlat kring 100kg sen augusti men har minskat en hel del både kring magen och midjan.

Grattis - duktigt jobbat! Jag hittade en sida på iForm - 12 veckor program för att börja löpa från soffpotatis till att kunna springa 5 km på 30 minuter… Såg helt ok ut med korta jogginpass i början.. :-)
I alla fall när man bara läser!
http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-spring-5-km
Jag har kört det förut - innan jag fick barn och 20 kg sedan! Så blir jag av med en hög överviktskilon - så ska jag nog kunna komma igång och springa också till våren. Ska anmäla mig till vårruset, det är 5 km och det är vecka 19! Så jag har 7 extra veckor på mig!

Tänkte också berätta att min far gick bort i somras. Hjärsvikt/hjärtattack. Så det finns mer än bra fåfänga bakom beslutet. Även om fåfänga kan vara en bra sporre det med! :-)

Har beställt ett par vikt-CD'n. Tänkte köra mental träning - dvs meditation/tankeövningar varje dag. Har också laddat mobilen med musik. Har lagt in ett 30-minuter lång spellista - har varvat en lugn, en snabbare i 30 minuter. Ska ut och powerwalka/jogga till den spellistan efter nyår. Tänkte 30 minuter 3 gånger i veckan - måndag, torsdag och lördag. Antagligen blir det Friskis på måndagar och så torsdag + lördag ut och promenera. Om det är för kallt eller dåligt väder så är det motionscykeln som gäller i 30 minuter torsdag och lördag…
Hej! Ville bara önska dig lycka till! Hoppas allt går bra!
Very Low Calori Diet
Man äter mellan 450-800 kalorier om dagen. Fyller upp magen med vatten och sen hamnar kroppen i ketos så man inte känner sig så hungrig.

VLCD = Allevo-pulver. Man får i sig mycket lite kalorier… Kräver nog en hel del mental styrka tror jag - så det är därför jag laddar nu för att klara av det… Måste få med mig hela mig - tanken, känslorna, kroppen och själen! :-)
Då får jag önska dej lycka till. Kommer nog inte kunna hänga¨på, eftersom jag klarar som lägst 1400-1600 kalorier.

Nu har mitt paket från Adlibris kommit! Har beställt:
1. Bok - Gå ner i vikt med Kognitiv beteendeterapi av Lisbeth Stahre
2. CD - Idealvikt med hjälp av mental träning av Lars-Eric Uneståhl
3. BOK + CD: Mindfullness i Vardagen av Ola Schenström
En vecka kvar att "Ladda". Dvs planera och förbereda mig…

Fick ett roligt dansspel till Wii i julklapp! Hade tipsat tomten om att det vore kul! Och det var det! :-)

har gått ner 1,2 kg över julhelgen hemma hos svärföräldrarna! Jättebra för där går jag inte och plockar i skåpen… ;-)
Grattis och gott Nytt År

3 dagar kvar till 1 januari! Då börjar jag med pulver-kuren!
Har lagt upp en plan för dagen:
- 07.00 frukost = thé och pulver
- 09.00 på jobbet = Kaffe
- 11.00 på jobbet = soppa
- 14.00 på jobbet = pulver + Kaffe eller the
- 17.00 hemma = soppa / pulver
- 20.00 Hemma = kvällsoppa + thé (ev senare)
pulver och soppa är båda Allevo fast kallt/varmt.

Tidsplaneringen fungerade ju inte idag! Sov till 10! Men idag var det invägning: 88,5 kg! Så jag börjar på -1,5 !!!! Bmi: 30,62. Första målet är att komma ner under 30 i BMI. Och så har jag mätt mig: 95 cm i midjan. Målet är att komma ner i 88 som anses som en övre gräns för hälsosamt midjemått.
Mitt första delmål är att gå på VLCD i en vecka. Dvs jag ska börja året med pulver - Allevo. Det kommer INTE att bli lätt… Jobbigt att berätta för folk att jag ska gå på diet mm… Så jag hopaps ni peppar mig! :-)

Kom ihåg att dricka mycket vätska.
Lycka till!!
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Vecka 1 - första invägning/mätning mm. Jag vägde 90 när jag började planera för att gå ner i vikt före jul. Men nu när jag "vägde in" mig så låg jag på 88,5! Så jag är 1,5 kg närmare mitt mål redan nu! Har varit ute och promenerat (ca 7-8 km) idag och igår satte jag mig på motionscykeln 5+5 km i lugn takt! :-)

TAck för påminnelsen om att dricka. Jag är dåligt på det annars, så det måste jag försöka komma ihåg! Jag vill ner i ett BMI som är hälsosamt = 25. För mig innebär det en vikt på 72 kg. Då hoppas jag att midjemåttet också gått ner till 80 från dagen 95…

Tack Jaope. Har varit skeptisk till pulver.. Men jag har tänkt ge det en chans. Som du säger - för att bryta med gamla o-vanor!
Jag ska testa så får vi se… Har kört LCHF av och till i snart ett och ett halvt år. Och det som jag faller på är just gamla inkörda beteenden. Så jag tror att om jag vet allt ALLT jag stoppar i munnen innebär ett felsteg så blir jag medveten om vilka tillfällen, beteenden, känslor som jag faller på… Det blir en lång resa även efter pulverkuren - jag har ju tänkt att hålla vikten också. Så jag har som sagt laddat med KBT, mental träning, dagbok mm och även denna sida där jag ska skriva ner mina tankar och erfarenheter…

Värsta träningsvärken. Suttit uppe i ett par timmar mitt i natten med värk i ben, rumpa, armar! 
Huvudvärken kom tillbaka på kvällen den andra dagen. Hoppas på en bättre kväll imorgon om jag ska orka ta mig till jobbet på måndag!

Hej på er!
Har själv sen i augusti med hjälp av LCHF och motion gått ner ca 15 kilo!
Under helger tillåter jag mig äta potatis, ris eller pasta men inte under veckorna, mår så bra av de.
Går fram o tillbaka till jobbet 2x1.3 km sen blir det en promenad på ca 7.5 km på kvällen. Brukar ta en vilokväll i veckan. Det ända som hjälper, bränna flera kalorier än vad du tar in!!!

Så träningsvärken får jag se som bra! Jag har nu klarat tredje dagen!
Kunde inte sova i natt pga träningsvärk. Idag gick jag stavpromenad 2 km. Helt genomsvettig efter det - så visst behöver jag komma igång med att röra på mig. Det är en anledning bland många till viktuppgången tror jag. Nu hoppas jag på lite mer egen tid när den yngsta fyllt 4…
Så 18 kg till maj kanske inte är så orealistiskt som det verkar! Tack för peppningen #31