Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1444 ggr
IaMiaMaria
2009-10-20 13:47
0

Gi?

Någon/några här inne som anväder eller har provat på Gi kosten? jag funderar om det är något som kan funka för mig, inte lika extremt som LCHF men endå lite åt det hållet genom att dra ner på kolhydrater.

Vill höra lite erfarenheter från andra.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Norrbysa]
2009-10-20 15:49
0

Jag lever oftast efter GI-tänket. Det fungerar toppen för mig!

Mest för att det är mat som man står sig länge på. Energinivån under dagen blir mer jämn och man orkar mer. :)

Om du vill börja så är ett tips att skaffa ett gäng GI-kokböcker. Det kan vara lite svårt att få idéer i början tlil vad man ska äta.

IaMiaMaria
2009-10-20 17:59
0

ja, jag har funderat på det, det kanske vore något, har en från han paulun.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

drusila
2009-10-21 22:05
0

Jag lever inte strikt efter någon diet, tycker att LCHF är lite för extrem att följa helt ut så jag har tagit lite LCHF recept, men även lagat en hel del mer GI baserad mat som jag hittat på internet. Tycker att det funkar bra, men min kropp verkar acceptera lite mer kolhydrater utan att det syns på vikten allt för dramatiskt. Äter jag mer sötsaker, och kanske lite onyttig mat under en helg kan jag gå upp ett kg men det sjunker nästan direkt då jag äter GI inspererad mat igen.

Calmare
2009-11-04 10:40
0

Genom att äta efter GI drar man ner på dom snabba kolhydraterna inte genom att undvika kolhydrater, det är en stor skillnad.

GI är ju intressant is sig… Glykemiskt Index, eller hur snabbt/långsamt blodsockret ökar vid intag av visst livsmedel… Man skulle kunna käka vingummi, godis eller socker och sänka hastigheten på blodsockrets höjning genom att vira in eller förpacka dessa i exempelvis papper(som är stärkelse, en sockerart(kolhydrat)). För att på så sätt fördröja upptaget i kroppen, då blir det lägre glykemiskt index… Flört

Allvarligt talat, alla sockerarter/kolhydrater som kroppen kan ta upp omvandlas till blodsocker/glukos. Sen om det går fort eller långsamt…  tja… Vill man ha en kort intensiv insulinutsöndring eller vill man ha en långsam/längre dito… 

Vill man gå ner i vikt så är inte GI bra eftersom man fortfarande får insulinutsöndring. Insulin är ju som alla vet kroppens mest fettinlagrande hormon oavsett om det utsöndras snabbt eller långsamt.

Förövrigt så är det bara att gratulera Paulun han är GI-miljonär många ggr om!

Sockerfritt
2010-01-04 00:53
0

drusila, du skrev: "Äter jag mer sötsaker, och kanske lite onyttig mat under en helg kan jag gå upp ett kg men det sjunker nästan direkt då jag äter GI inspererad mat igen."

För mig funkar det just lika, men jag har ersatt också sötsaker med sockerfria alternativ. T.ex. Stella Sockerfri choklad (här) är främst sötad med laktitol (naturligt av vassla) och dess GI är under 9, då vanligt socker ligger väl på c. 70. Smaken är väldigt god och finns att få i många varianter. Rekommenderar verkligen!